Øksa frister…..

Jeg sov litt lenge i dag, var ikke oppe før over 8. Eller, jeg er ei voksen kjerring så jeg var en liten tur på utedoen nede i lia rundt 04. Slikt er viktig å dokumentere på blogg hvis en vil opp og fram har jeg forstått.

Jeg har tenkt en del på bloggen min i natt, var oppe rundt 4 som sagt. En ligger litt våken og forsøker å undertrykke trangen for en nattlig vandretur i vintermørket før en begir seg i vei nedover den stien som nattefrosten har smykket med frossen is.

I går var det 52 kommentarer på innlegget mitt om toppbloggerne. Egentlig 54, for jeg slettet 2. 14 av de har jeg skrevet. Jeg forsøker å pleie kommentarfeltet. Synes det er hyggelig å svare tilbake til lesere som tar seg tid til å kommentere. Trekker vi fra de 14 er det 40 igjen som altså har kommet fra dere lesere. Jeg setter utrolig pris på engasjement!

MEN

7 av kommentarene kommer fra en og samme person, og de handler i svært liten grad om det jeg tar opp i innlegget mitt. Han kommenterer verken helsevesenet eller ansvaret bloggere og andre skribenter har for hva de publiserer. Han kommer stort sett med ufine beskyldninger jeg har hørt fra den kanten så mange ganger at det grenser til trakassering.

Det jeg vurderer er om det er riktig av meg og la en person få en så dominerende plass på min blogg. Er det riktig av meg å la meg bruke som en brikke i hans spill om stadig berømmelse og popularitet. Hvor ville egentlig denne bloggen vært i dag hvis han ikke klarte å liksom piske i gang en bloggkrig med meg sånn ca en gang i måneden?

7. april, da denne bloggeren, altså Kokkejævel, forsøkte å få til en bloggkrig med Vibbedille med dette innlegget her. skriver han og jeg siterer ordrett:

PS! Bloggeren jeg nevner er IKKE samme person som daglig trakasserte meg i over et år. Det har hun ikke gjort på flere uker. Rett skal være rett.

Altså, på onsdag klokken 14.22 hadde jeg ikke trakassert han på flere uker. På fredag klokka 12.30, mindre enn to døgn senere retter han på ny beskyldninger mot meg i kommentarfeltet mitt. Gå inn og les de innleggene jeg har skrevet i disse 46 timene og se om han har belegg for beskyldningene han har gjentatt til det kjedsommelige i kommentarfeltet mitt de siste to døgnene. Og bare for å ha poengtert det, jeg endrer aldri på en tekst jeg har publisert annet enn å rette opp skrivefeil som når en tyrker har blitt til tysker. Jeg er heller ikke inne å kommenterer hos Kokkejævel.  Jeg finner ikke tekstene hans så interessante.

Jeg ønsker ingen bloggkrig. Jeg ønsker ikke å bli brukt i et kynisk spill. Jeg har tenkt mye på hvordan jeg skal få slutt på det. Etter å ha lest Mamma på hjul sitt innlegg om noen fremmelige barn, streifet tanken om øks hjernen min ett par sekunder. Men, nei øksemorder er liksom ikke helt meg. Det må finnes andre metoder.

Jeg kan jo gjøre som Ida Wulff. Slutte å blogge. Da ville Kokkejævel få det som han ville. Få stoppet kjeften på denne kjerringa en gang for alle. Bli kvitt den kritiske stemmen som våger å rette søkelys på han og hans virksomhet. Men niks, å legge ned bloggen for å behage han er heller ikke meg. Da er øksemorder-ideen mer fristende.

Jeg leste ferdig “Hevnen er søt AS” i går. En virkelig underholdende. Og hadde ikke gjengen i boka flyttet sin virksomhet til Afrika kunne jeg ha vurdert å hyre inn de.  Men jeg får heller ta lærdom fra noen av deres gode ideer.

Jeg kan jo ta kontakt med Mette Ask, inngå en slik avtale som hun skisserer i sitt innlegg og være med å gjøre hennes nettbutikk til en større og mer lønnsom bedrift enn sjappa til Kokkejævel. For meg virker led-stearinlys og tyrkiske varer som  langt mer fristende varer enn Kokkejævel-såpe og krydderblandinger.  Led-stearinlys med timer er noe av det smarteste som har kommet på markedet på lenge. Sjekk bare lysene i veggstakene på bildet under.

Hva jeg tar med meg fra toppbloggerne i dag? Jo, jeg skal bestille meg noen led-stearinlys fra Mette Ask, og kanskje sende henne en liten melding. Så skal jeg gå tur og holde meg langt unna øksa og suppekokere.

 

 

 

48 kommentarer
    1. Jeg skal ut i våren å danse jeg 🙂 Søndagen lover sånn passe vær, og det ER vår 🙂 Håper du får en fin dag. Jeg står opp kl 4 jeg, og da skal jeg love deg det kommer mye lure ideer opp 😀

    2. Jeg blir faktisk litt trist når jeg leser hvor mye negativitet det er rundt kommentarfeltene og blogginnleggene til tider.
      Lysene til Mette Ask var veldig fine. Hadde jeg vært inne på denne siden og ikke miniblogg ville jeg nok vurdert et samarbeid selv.

    3. Den eneste som tjener lesere på at jeg skriver om og til deg, er du, og det vet du. Jeg vet ikke hvor mange år du har blogget, men husker jeg ikke feil så hadde du vel ikke så mange lesere før jeg dukket opp. I dag er du på topp fem. Jeg syns også det er smått utrolig at du finner det på grensen til trakasserende at jeg kommenterer under blogger der du lyger og konspirerer mot meg. Skal du snakke dritt om folk, eller være “kritisk” som du kaller det, så får du faen meg tåle at de svarer deg tilbake! I går spurte jeg deg om du kunne forklare på hvilken måte jeg hadde truet deg på, slik du gjentatte ganger har løyet til dine lesere om. Dette nektet du å svare på. Å lyve om folk, til og med å hevde at de begår kriminelle handlinger, er ikke kritikk, det er injurierende, og i et politiavhør ville det blitt regnet som falsk forklaring. Jeg vil anbefale deg å trekke disse løgnene mot meg tilbake, for dette tar jeg svært alvorlig.

      1. Hva skal jeg trekke tilbake?
        At jeg opplevde meldingen i kommentarfeltet ditt på fb som en trussel? Ikke fra deg, men fra den som skrev den.
        Eller at jeg stiller spørsmål ved at du i en kommentar til et innlegg som ikke handler om politikk hentyder til at jeg stiller som kandidat ved stortingsvalget. Og at jeg derfor stilte spørsmål ved om det var ment som en advarsel?

        Når det kommer til det injurierende ved gang på gang å hevde at noen er en lovbryter uten å ha belegg for påstanden, er vi nok av samme oppfatning.
        Du hevder at jeg er en lovbryter i din kommentar her. Det samme gjorde du i din første kommentar i går.

        Mulig jeg hadde vært en blogger helt uten lesere hvis det ikke hadde vært for deg. Jeg er villig til å gi deg en mulighet til å bevise den teorien. Hva med at du slutter å komme med kommentarer i mitt kommentarfelt, så skal jeg la være å nevne bloggen din på min blogg? Så får vi se hvem av oss som først forsvinner i glemselelens slør..

        Men da må du slutte å kommentere NÅ! En eneste kommentar fra deg eller at du på noen som helst annen måte omtaler, nevner eller kommer med hentydninger om meg eller min blogg vil jeg se på som et bevis på at du ønsker at jeg skal fortsette å kommentere bloggen din.

        1. Først, jeg har aldri noensinne har kommentert på din blogg uten at du først har skrevet svært nedsettende eller injurierende om meg. Som regel har jeg klart å holde meg. Det er et veldig viktig element opp i alt dette. For min del skal du bare fortsette med latterliggjøring, vitsing, nedlatende kommentarer, kritikk og satire i en salig blanding, men forhold deg til sannheten. Ikke lyv om meg eller framstill meg som en som truer andre, slik du gjorde etter vår “private” samtale for et par måneder siden, og nå på nytt da du insinuerte at jeg kom med en “advarsel” til deg, og lot resten være opp til lesernes fantasi. Det finner jeg meg faktisk ikke i lenger. Som sagt, du kan skrive så mye dritt om meg du vil, men ikke lyg om meg, og ikke framstill meg som en slags desperado som sitter her oppe i Alta og truer folk som ikke liker meg.

          1. Jeg prøver å holde meg unna konflikten deres. Men den her gangen klarte jeg ikke. Jo, du har kommentert på hennes blogg uten at ho har skrevet noe svært nedsettende eller injurierende om deg. Senest i går.
            Nå begynner den her konflikten å bli pinlig.
            Og husk, du skrev selv en gang at kjerringtanker var velkommen til å skrive masse om deg…..

          2. Jeg støtter deg 100% i denne saken, Kokkejævel.
            Kjerringa vrir og vender på alt; nå det er hun som blir trakassert, truet, mobbet osv. Nå vet ikke jeg hva dere snakket om privat etter forrige bloggkrig, men kjerringa skrev ihvertfall da at dere hadde sluttet fred, hun beklagde for det hun hadde skrevet og sa hun innså at dette hadde vært belastende for deg og din familie. Så har det gått en tid, og nå antyder hun at du truet henne, og kom med en «advarsel».
            Til kjerringa: hva er det du holde på med? Slutt å spille redd og offer. Ingen har truet deg. Slutt å finne på ting som ikke har skjedd. Slutt å bruke hersketeknikker. Slutt å skrive nedsettende om andre i bloggen din.

      2. Nå skal JAGGU ikkje du påta deg æra for at Brit ligger godt plassert på Topplista. Ja du blogget om henne positivt EN gang og hun gjorde et kjempehopp. Me er mange som har frontet henne (Fordi hun skriver jækla bra!) men det er hennes fremragende tekster som har holdt henne der, så den æra skal ikkje du ha.

        Du har hatt det som en “sport” å hente opp bloggere langt nede på lista, er det virkelig fordi du syns det er noen fremragende blogger eller er det kun for å slå deg på brystet å si: “Se hvor stor innflytelse og makt eg har?” Lite visste du den gang da at den Kjerringa skulle gå deg i næringa.

        1. Neimen, det var da voldsomt..
          Ikke desto mindre, må jeg jo si måten du får feid inn hva som lett kan betraktes som en fornærmelse av Aud-M og meg i denne tiraden, er ‘somewhat’ imponerende (haha).. :/

    4. Hadde du sluttet å snakke negativt om denne toppbloggeren, så hadde du rast ned på lista, toppbloggeren klarer å holde seg på toppen, uten ei kjerring🙄

    5. Stå på!! Den eneste som kommer dårlig ut av den her bloggkrigen e kokkejævel. Det e forsåvidt synd, for en gang i tida så syns eg han va både artig og hadd snert. No syns eg det e mest pinlig å se ka det e han lir ut av seg i kommentarfeltet ditt.

          1. Kjenner jeg blir både engasjert og provosert av kokken i kommentarfeltet her inne.. Jeg har lenge latt være å kommentere noe (for når jeg blir engasjert har jeg ofte mye på hjertet, å da kan det fort bli en laaang kommentar).. men nå må jeg bare si meg enig med deg, Vibbedille. Tror kokken hadde hatt mye å tjene på nettopp det.. Har fulgt begge bloggene over lang tid, å syntes til å begynne med kokken var en gøyal fyr, og en fin motvekt i bloggverden, der han delte sine opp og nedturer i livet.. nå er han bare blitt patetisk i mine øyne, så leser derfor ikke der mere.. Kjerringa derimot følger jeg trofast, og liker godt hennes «skråblikk» på de bloggene som til en hver tid er på toppen. Skulle bare ønske flere virkelig forsto konseptet; at det kjerringa kommenterer, er det bloggerne faktisk selv skriver om, og ikke personlig ment. Det er satire på høyt nivå, spør du meg. Og det liker jeg. Når det er den samme bloggeren (les:kokken), som troner på toppen til tilnærmet en hver tid, blir det nødvendigvis også hans innleggene som blir satirisk kommentert av kjerringa.. igjen, ingenting personlig, bare hele greia med kjerringas konsept. Så stå på Britt. Jeg har sagt det før, men sier det gjerne igjen: jeg heier på deg. Bloggverden trenger deg. Å til kokken (som tydeligvis leser (og kommenterer) kommentarfeltet her inne med lupe): Ja, dette er bare pinlig. Det er nok nå! Ta deg en bolle. Jeg har en god oppskrift du kan få for en 5’er på vipps.

    6. Kokkejævel; jeg har egentlig forstått det slik at du misliker folk som uttaler seg med utdannelsen sin som grunnlag (bortsett fra kokker), men som en som utdanner kommende lektorer i norsk må jeg få lov å si at den kommentaren om stortingsvalget kan oppfattes negativt. Den ble ikke utdypet, den var ikke til sakens tema og jeg skjønner at Kjerringtanker oppfattet den slik hun gjorde. Nå har jeg akkurat lest gjennom de siste bloggpostene her, samt kommentarfeltene og jeg tar forbehold om at det ikke er alt jeg har fått med meg, likevel vil jeg råde deg om å avslutte det du holder på med her inne. Det fremstår svært overdrevent, lite modent og kontraproduktivt.

      1. Etter halvannet år med det som så fint blir kalt “skråblikk”, så vil jeg ikke kalle det overdrevent, snarere tvert i mot, men helt enig i at det er lite modent og DEFINITIVT kontraproduktivt, for det fører ingen veier, og det er jeg som kommer tapende ut, hver gang. Likevel gjør jeg det. Idioten.

        1. Husk at den som har mye makt også må være snill. Du har et stort navn og en stor leserskare. Kritikk må man tåle når man er en stor influenser, ellers må man finne på noe annet å tjene penger på. Jeg kan ikke se at Kjerringtanker sine omtaler av deg skal resultere i et så overdrevet engasjement fra deg.

    7. Hei!
      Dette er min første kommentar på en blogg. Jeg er er ikke akkurat en «bloggtillhenger», men har fått med meg konflikten mellom kjerringtanker og kokkejævel. Må si jeg er sjokkert over oppførselen til kokken..
      Hva i alle dager er det denne voksne mannen holder på med??
      Det er rett og slett «puteflaut» å være vitne til.

      Opplever kommentarene hans som krenkende og trakasserende! Jeg har ikke observert slik gjentagende dårlig atferd i et kommentarfelt i sosiale medier før av en og samme person. Ser også at han angriper leserne dine også og gnåler om gammelt oppgulp. Synes denne atferden er særdeles spesiell. Både umodent og barnslig.

      Tenker at det kan være lurt å stoppe denne «krigen» kjerringtanker da ingen av dere kommer godt ut av dette.

        1. Utifra kommentarene fra kokken ser det ikke ut som han er interessert i å avslutte konflikten. Tvert i mot!
          Jeg har lest noen av kommentarene hans og ser at «stakkars meg» og offerrollen er gjentakende når han får svar på tiltale. Innleggene er også preget av aggressivitet. Dette er vel ikke positiv å ha i kommentarfeltet ditt? Det skaper drama og dårlig stemning. Lurer på om kokken forstår at omdømmet han blir skadet av dette?
          Jeg trodde han var en ok blogger (har ikke fulgt noe særlig med) som blogget om oppskrifter og mat..

          Du velger selv om du skal fortsette å skrive om kokken, men kommentarfeltet bør gjerne modereres.

    8. Her fikk kokken en gylden anledning til å avslutte dette en gang for alle. Hvorfor gjorde han ikke det? Jeg er så enig i «Milla» sin kommentar. Og når det gjelder hvem som har tjent på dette, så er det soleklart at begge tjener på denne «krigen». Klart det genererer flere klikk hos kokken også og dermed høyere inntekt. Jeg skal fortsatt lese kjerringtanker og håper du fortsetter med ditt skråblikk på toppbloggere. Det trenger vi, og husk at du har ikke ansvar for kokkejævel sin oppførsel her inne. Det er det han selv som har. Jeg kommer som sagt fortsatt til å lese «Kjerringtanker», med eller uten skråblikk på kokken😊

        1. At du overser han er nok det siste han ønsker. Da mister han en gylden mulighet til å legge seg på rygg og sutre over hvor urettferdig livet er.

          Det er neste så man ikke tror at det er en voksen mann bak den bloggen. Hadde det vært satire så hadde det vært en innertier. Nå er det bare flaut og sørgelig.

    9. Jeg kommenterer som i går: Dette er den beste bloggen jeg har lest/leser. Er også enig i «nordfra» sin kommentar👍😊

    10. Sett utenfra: jeg blir forbløffet over at en blogger som ligger jevnt på førsteplass skal operere i andres kommentarfelt og gjentagende næge. Jeg la merke til i går at det ikke gikk mer enn 15 – 20 minutter etter bloggposten til Kjerringtanker var publisert, så var han som ligger på toppen der med sine oppstøt. Har han varsling på bloggposter fra Kjerringtanker? Det virker nesten litt paranoid.
      Jeg har ved en tidligere anledning avkreftet at Kjerringtanker mobber og driver krenkende virksomhet. Det er langt fra hennes tanker til disse beskrivelsene. Da blir førstebloggerens oppførsel i dette kommentarfeltet enda mer merkelig. Jeg leser ikke hans blogg fordi han har en skrivestil som ikke appellerer til meg. Ikke fordi jeg ikke liker personen. Det kan jeg umulig vite, for jeg kjenner ham ikke.
      Jeg kjenner heller ikke personen bak Kjerringtanker, bare vet at hun bor et sted hvor jeg også har bodd i en del år. Det jeg liker er skrivemåten og tematikken, som er så vidfløktig at det er imponerende at ett og samme menneske rekker over så mange interessefelt, er så aktiv i samfunnsliv og politikk og faktisk enda ligger jevnt i øvre sjiktet av blogglista på blogg.no. Det er ikke takket være næginga fra toppbloggeren. Det er hennes eget innhold som gjør det. Lykke til videre!

    11. Kokkejævel, legg nå for Guds skyld inn årene i denne saken!
      Du dummer deg bare ut, og det er så utrolig pinlig å være vitne til!!
      Likte deg før, du var et friskt pust. Nå rødmer jeg på dine vegne. Dette er bare trist å se på😥

    12. Du har dessverre fått et huskors her, Brit. Og slike gir seg aldri. De lukker ører og øyer for alt, unntatt det de hekter seg opp i. Gammel urett blir aldri glemt, uansett om det var en misforståelse eller ei. Du kan forklare til du blir blå i ansiktet uten at det trenger gjennom. Alt du sier blir blokkert. Neste gang er skytsen gjerne et hakk verre og det tuller på seg etter hvert. Det verste ved det, er at med tida kan man bli psykisk påvirket av det. Og det er ikke noe greit. Du skal ikke ha det slik i kommentarfeltet ditt. Det er din blogg!
      “Livet mellom måltidene” har utviklet seg til å bli Krigen mellom måltidene. Leserne er i stand til å tenke selv og handle deretter. Jeg likte Kokkejævel ei stund, men nå er det lite å se opp til.
      Fortsett å skriv, Brit. Du spenner over et mangfold av interessante ting som du deler med oss med en fabelaktig god fortellerevne!

    13. Jeg var også i tvil om den kommentaren om stortinget var ment som en trussel siden den ble hengende i løse luften, og jeg har faktisk studert norsk på høyskolenivå …

      Jeg observerte nylig at den nevnte kokken oppførte seg bøllete og ufint i kommentarfeltet til en relativt ukjent blogger midt på blogglista. Vedkommende hadde ikke en gang nevnt bloggen hans ved navn i innlegget sitt, men hadde forklart hvorfor hun ikke hadde syntes noe om at så mange bloggere hadde faket graviditet i årets aprilsnarr. Jeg opplevde tonen som aggressiv også der. Jeg syns ikke lenger det er noe koselig å lese bloggen hans i lys av alt dette, men han klarer seg helt sikkert fint uten meg som leser.

    14. Jeg har aldri lest en blogg før nå. Men siden jeg selv har tuslet på miniblogg noen dager, måtte jeg inn å se hva dere skriver om. For en utenifra, må jeg si at jeg har ikke annet enn skumlest selve bloggene. Kommentarfeltet er jo langt mer underholdende.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg