Ønskeliste

Ønskeliste har bloggeren over meg kalt innlegget sitt hvor hun vel reklamerer for et servise uten at jeg ser at det er merket med reklame. (Bare nevner det.)

Når jeg sitter her med tekopp og tastatur og skal sette opp min ønskeliste er det første som faller ned i hodet mitt fred på jord og en kropp som fungerer litt bedre. 

Ja, jeg vet det høres litt vel prektig ut. Fred på jord når Katrine ønsker seg ei rosa skål. Nesten så jeg blir kvalm av hva jeg selv skriver. Som om jeg skal gjøre meg bedre enn andre, og ikke minst langt bedre enn jeg er.
For denne kjerringa her kan bli drømmende i blikket av fine skåler og asjetter hun. Kjøpte seks av de på bildet øverst på et loppemarked for få uker siden, og de gjør meg glad.

Jeg ser ikke noe galt i å ønske seg vakre ting, eller å omgi seg med ting man liker. Så jeg kommer ikke til å skrive et innlegg om materialisme, eller moralisere om at det må finnes mer fornuftige ting å bruke pengene på en rosa skåler.
I en urolig verden tror jeg man trenger nettopp rosa skåler, eller i det minste å omgi seg med ting som gjør en glad.

Ikke har jeg planer om å fremheve loppemarked og bruktbutikker i dag heller, selv om jeg er veldig glad i gjenbruk. I den store skjenken borte i kroken her står en stabel med svindyre juletallerkener fra Villeroy &Boch. De har jeg egenhendig kjøpt og betalt selv for noen år siden. De blir brukt på noen middager rundt juletider og fyller meg med lykke hver gang jeg finner de frem og dekker bordet.
Så nei, jeg mener ikke på noen måte å fremstå som bedre enn Katrine på noen som helst måte.
Fred på jord og en kropp som fungerer litt bedre var bare det første som datt ned i hodet mitt da jeg satt her med tekoppen og skulle sette opp en ønskeliste.

Jeg ønsker ikke å fremstå som prektig når jeg sier at jeg ønsker meg Fred på jord og en kropp som fungerer litt bedre. Det med den fungerende kroppen er da et relativt egoistisk ønske, så jeg er overhode ikke bedre enn andre.

På radioen melder de om at Israel har gått inn i Libanon med bakkestyrker i natt. I forrige uke var det vel at personsøkere eksploderte.  På Gaza har mer enn 40.000 palestinere og 1.400 israelitter blitt drept siden 7.oktober i fjor. Russlands invasjon i Ukraina har snart vart i tre år…..

Det er så mye krig og elendighet i verden. Jeg har ikke vært mer redd for at tredje verdenskrig er rett rundt hjørnet siden 80-tallet. Er det så rart at fred på jord står langt oppe på ønskelista?

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg