Paddington sitat

Jeg fant en liten bok her om dagen. Paddington i dag. Den har jeg kost meg med i ledige stunder, og her om dagen kom jeg til siste kapittel. Der var en formulering jeg fan både morsom og sann.

Lover og regler. Først oppfinner man bil og sørger for at man ikke klarer seg uten, deretter kommer andre og sørger for at man ikke kan leve med den Tullball!!

Det er ikke Paddington som sier disse kloke ordene, men hans onkel fra det mørkeste Peru.

Det er noe sant I det. Man oppfinner bilen, lager et samfunn hvor folk er avhengig av den, og deretter setter man opp alle slags hundringer for å bruke bilen. Kostnader langt ut over det det faktisk koster å kjøre en bil.
Man har årsavgift, som nå er innbakt i forsikringen.

Forsikring synes jeg er viktig, men årsavgift… Det er jo i grunn en ekstra skatt.
Jeg har ikke noe i mot å betale skatt, men det skal være rettferdig. Usikker på om årsavgiften er det. I store deler av landet er ikke bil en luksus, men en nødvendighet.

Så har vi bomavgifter. Visste dere forresten at Rødt er i mot bomavgifter? Vi mener det er en usosial skatt. De som har mye kan kjøre gjennom bommene flere ganger i døgnet uten å tenke på kostnadene meds de som har en trangere økonomi må kanskje ta barna ut av fotballen hvis fotballbanen ligger på den andre siden av bommen.
Vi mener at veier bør finansieres over skatteseddelen – ikke ved bommer.
Det er av samme grunn at jeg føler jeg må tenke litt over det der med årsavgift.

Skal vi sette fra oss bilen, som jo og er litt av hensikten med bil. Den skal jo gjerne frakte deg fra A til B, ikke bare rundt i ring til du er tilbake i din egen hage, så må du betale for å parkere.

Paddingtons gamle onkel, eller forfatteren Michael Bond, kan og få denne kjerringa til å reflektere litt.

6 kommentarer
    1. Synd å si det, men man er jo avhengig av mange ting. Bilen, mobilen og internett. Tenk før i tiden klarte vi oss uten det meste. Bil hadde vi men ikke mobil eller internett. Bomringer har vi fått, hele 15 stykker. Det skal sies at vi pensjonister drar bare til byen når man må. Gjøre seg ferdig i full fart og så hjem. Sånn er det blitt.
      Du som er politiker må se på serien Makta på NRK.Interessant om AP på 70 tallet.

    2. Du sier noe, det jeg er mest avhengig av er vel nettet tenker jeg. Synes det blir trist uten å kunne google nyheter, blogg, aviser m..m.

    3. Veldig,veldig bra tenkt og skrevet,det der om bil og bilbruk!Kunne ikke vært mer enig!Hus og bil er beskattet ned i støvlene!Her i Bergen bruker vi sjelden byen.Drar kanskje 2,3 ganger i året dit.Mest for å se om «den er der»!Og bruker minst mulig penger!Sånn er det blitt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg