Pasientportefølje

I det siste har jeg hørt et nytt ord bli brukt flere ganger. Pasientportefølje. Smak litt på ordet. Pasientportefølje. Høres fint ut ikke sant? Helsebyråkrater og ledere snakker om sin pasientportefølje.

Jeg stusset første gang jeg hørte det. Syntes det var et litt snodig begrep. En portefølje er en mappe, eller veske. Så byråkraten har da altså en mappe full av pasienter?

Begrepet har sikkert sneket seg inn fra finanssektoren. Jeg vet jo at det snakkes om aksjeportefølje. Men mens jeg kan forstå en aksjemeglere ønske om å ha en viss portefølje, en viss andel aksjer å selge og kjøpe, er jeg mer usikker på om en kommunalsjef for for eksempel helse virkelig ønsket seg en stor pasientportefølje. Selvsagt gir det kred opp mot de andre kommunale helsesjefen. Jeg er sjef for den største porteføljen. Men sånn  ellers. Er det et mål at flest mulig av kommunens innbyggere skal defineres som pasienter?

Og hvis du ser på de innbyggerne du skal gi et best mulig tilbud, for det må da være hovedansvaret. Er du da sikker på at det er riktig å se på det som en arkivmappe full av dokumenter og ikke som individ, medmennesker, deg og meg.

 

6 kommentarer
    1. Kan man ikke være med og definere det selv? En pasientportefølje kan dermed blir en gruppe mennesker som trenger tilsyn, behandling, oppfølging etc. for en lang eller kort periode.
      I min tid i staten, jobbet vi mye med yrkesmessig attføring, og hva det skulle bety. Det var stor oppslutning om … hva var det igjen … var det arbeidsmodellen? Jeg har helt glemt det! I hvert fall gikk den ut på at mennesker skulle ikke belastes for at de var havnet i den situasjonen de var, med sykdom, skade eller lyte, men de var høyst ansvarlig for å bidra til å komme seg ut av situasjonen. Sammen med tjenesteapparatet. På den måten blir ikke portefølje noe veldig belastet uttrykk, synes jeg.

      1. Vel, jeg stusser på ordet i sammenhengen. Det er slik som mange reagerer når jeg snakker om produksjon når jeg tår og tar røntgenbilder. Men det er og et begrep helselederne bruker uten å blunke

    2. Er man f.eks tannlege som selger sin praksis så selges den med pasient porteføljen dvs at man kjøper en tannlegebesøk med kunder . Synes ikke ordet virker rart jeg i slike sammenhenger.

      1. Jeg googlet begrepet. Fikk da opp mange treff på tannlegepraksiser. Og i den forbindelsen skjønner jeg begrepet og ville ikke reagert på det. Men kommunalsjefen…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg