Påskeskirenn.

I dag har hele storfamilien vært samlet til årets Påskeskirenn på hytta på Damtjern.  16 stykker samlet til vennskapelig kappestrid, men først og fremst masse moro og kos.  Og Damtjern, vårt påske-paradis viste seg i dag fra sin aller beste side. Sol fra blå himmel, og ikke en sky å se.

Du kan ikke kjøre helt frem til hytta. Den siste biten må du ta skiene eller beina fatt. Datteren, jeg og et par andre valgte beina.   Her er Datteren i påskeharekostyme på vei mot hytta.
Vi ble råda til å ta veien langs stranda, da noen mente at isen kunne være usikker.  Men det å gå over isen ar ofte den korteste veien fra A til B-  Siden jeg aldri i mine leveår kan huske at isen på Damtjern har gått før påske, og jeg har langt mer år og erfaring enn hun som kom med rådet, tok jeg snarveien. Det gikk helt greit!  Når andre og like pysete mennesker begynte å gnåle om at isen var usikker litt seinere, kom jeg med min beroligende kommentar “Slapp av, den holder. Den holdt meg. !”  Det burde være et vektig argument, siden jeg er den i forsamlingen med mest tyngde. Bokstavelig talt.

Når alle var kommet, ble det raskt tid for selve Påskeskirennet.  Jeg var tradisjon tro en del av sekretariatet. Det er mye å passe på, siden Påskeskirennet går som null-løp, så det blir både starttid, mellomtid og stopptid på alle løperne.   I flere år nå har jeg ved å påta meg den rollen og samtidig ikke ha med meg ski, sluppet unna å gå selve skirennet.  Det var det slutt på i år.  I år måtte jeg og resten av sekretariatet løpe to strafferunder rundt hytta .

For første gang i historien, tror jeg, ble det brudd i Påskeskirennet.
Gamle Gubben Grå hadde tatt en Odvar Brå på vei til hytta, og knekt staven. Han gikk en runde med knekt stav i sært så isete og glatt løype, men nektet plent å gå en runde til.
Han ble selvsagt mobbet en del for det, men siden han var eldste deltaker lot vi det passere.  Men han fikk streng beskjed om å kjøpe seg nye staver før neste år.

Vinner ble kåret.
Nytt navn skal risses inn i vandrehøna.

…. og hvis noen lurer på hva jeg har på hode så er det en høne-lue. Nyinnkjøpt på Sparkjøp.

Etter at selve skirennet var unnagjort ble grillen fyrt opp. Pølser, hamburgere, vaffel stekt på grillen og masse kjels og sjokolade ble fortært.  Skravla og latteren hørtes nok over hele tjernet. Men sånn skal det være når det er påske.

Det var tre påskeharer som hoppet rundt på hytta i dag. De la fra seg opp til flere påskeegg. Noe ikke minst de to minste på 2 og snart 4 satte stor pris på.

Hengekøyer ble hengt opp, og lekt i.
Noen hadde med kite, som ble prøvd nede på isen.
Det ble akt og fotografert og ikke minst var vi samla hele gjengen.

En utrolig flott dag.

Hvis noen lurer, så er påskeharedraktene og påskegenseren i likhet med hønelua kjøpt på Sparkjøp.  Det var halv pris, og vi gikk muligens litt amok, men vi hadde det utrolig gøy, og det kommer jo et påskeskirenn neste år også,,,

2 kommentarer
    1. Ordentlig påskekos, – herlig med en sånn dag og flott vær! Artig med det du fikk kjøpt på Sparkjøp, og da har dere til fremtidige påsker også. Kos deg videre i påsken!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg