Pepperkakebyen

Her i Hønefoss som i mange andre byer har vi en pepperkakeby.  Skoler, barnehager, SFO og lignende pluss noen enkeltpersoner leverer sitt bidrag til byen før første helgen i advent, og så står de tik utstilling i noen tomme utstillingsvinduer hele desember. Kunstferdig satt sammen og med fin belysning. Noe det er vel verdt å ta en rusletur å titte på. Kreativiteten er stor og mange har lagt mye arbeid i sin del.

Noe av det fineste med pepperkakebyen synes jeg er at den er gratis å gå og se på. For meg er det en eventyrlig verden inne i de vinduene. Jeg kjenner på julemagien. Og i stedet for å øke kjøpepresset på foreldre i førjulstida, blir det heller et press på å være kreativ og gjøre noe sammen.

I stedet for “Å! Jeg ønsker meg…. ” som foreldre kanskje hører litt vel ofte i disse dager, så får man utrop som “Å! Kan ikke vi og lage….” Med litt fantasi og kreativitet er det ikke måte på hva man kan få ut av en pepperkakedeig.

Om huset blir litt skjevt eller slottet ligner mer en ruin er kanskje ikke så farlig. Det viktigste er at barn og voksne har gjort noe sammen. Og min erfaring er at jo mer barna har fått være med og gjort selv jo mer fornøyd blir de med resultatet – selv om det ikke blir perfekt. De har laget det selv.

10 kommentarer
      1. Ja, pepperkakebyen er et fint tiltak. Og hvis jeg hadde vært barn og gått for eksempel på en SFO som har huset sitt i vindu ville jeg vært så stolt når jeg tok med foreldre eller andre for å vise de. For det er flinke folk som har satt opp utstillingen og.

    1. De pepperkakebyene er fantastiske!🤩
      Den nærmeste byen her hadde det for noen pr siden, men så ble det vanskelig å skaffe lokale, så da ble det slutt på det, dessverre.
      Ungene elsker å lage ting selv, så opplevelser er mye bedre enn kjøpte ting.🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg