Pinsefeiring.

Pinsaften og roen har senket seg her i Drømmehuset. Sommeren har kommet. Jeg har hatt ei økt i hagen med luking og klipt avblomstrede busker og trær i dag, men nå har jeg skiftet hageklærne ut med sommerkjolen. Nydusjet og med bare tær skjenket jeg meg et glass rødvin og satt meg godt til rette i kurvstolen på trammen. Her kommet jeg til å bli sittende en god stund.

Rødvin bør være innafor. Den liturgiske fargen til pinsen er rød. Tror ikke jeg drar frem de røde julegardinene av den grunn, men kanskje tar Røde Brit  altså denne kjerringa, seg en tur i kirken i morgen. Jeg ser det skal være høytidsgudstjeneste i tre av kirkene i nærheten.  Jeg tror aldri jeg har vært på en gudstjeneste i forbindelse med pinsen. Kanskje er morgendagen dagen jeg skal endre på det?

Selvsagt vet jeg hvorfor vi feirer pinsen.  Det var da Den Hellige Ånd kom til disiplene.

Da kom det med ett en lyd fra himmelen som når et veldig stormvær farer fram, og fylte hele huset der de satt. Og det viste seg for dem tunger likesom av ild, som delte seg og satte seg på hver enkelt av dem. Da ble de alle fylt med Den hellige ånd, og de begynte å tale i andre tunger, alt ettersom Ånden gav dem å tale.

Sitatet er hentet fra Apostlenes gjerninger hvis det var noen som lurte.

Tungetale er ikke noe for meg, men jeg burde kanskje pynte litt til pinse. Til jul tar man jo helt av med pynting flere uker og måneder i forveien, og det pleier å dukke opp gule lys og servietter samt kyllinger, høner og ei og annen heks når det nærmer seg påske. Ingen slike tradisjoner til pinse. Om ikke handelsstanden behøver å ta helt av kan man jo pynte litt enkelt.

Den Hellige Ånd kom til disiplene i form av tunger av ild, så om jeg kanskje ikke bør tenne noe St.Hans bål akkurat i dag er det kanskje på sin plass med ei lykt med et brennende stearinlys her ute på trammen?  Den Hellige Ånd har ofte en hvit due som symbol. Jeg har muligens en hvit due blant den hvite nipset på peisen. I gamle gamle dager pyntet man med grønne grener til pinse  de  tradisjonen kan jeg jo ta opp igjen. Jeg tror og jeg har sett en pinselilje i det ene blomsterbedet. Her skal det pyntes til pinse!

Pinselilja hadde visnet  så den fikk stå i fred. Kanskje kommer det flere neste år?  Ellers ble jeg rimelig fornøyd med pinse-pyntinga mi.

Hvis vi skal beholde disse langhelgene, disse ekstra fridagene i mai og juni må vi verne om de, og gjøre de til noe annet enn bare ekstradager for hagearbeid og båtpuss. Det er msnge nok som vil ta fra oss nåde Kristihimmelfart og 2. Pinsedag. Det var vel Venstre som var ute med forslaget i år. Det samme var Gro Harlrm Brundtland tiflig på 90-tallet.

Fakta er jo at de allerede har tatt fra oss en pinsedag. Tredje pinsedag (altså tirsdagen etter pinse) var helligdag fastsatt i Kristian den 5. norske lov. Den trådte i kraft fra Mikkelsdag, 29. September 1687 og ble fjernet under Festdagsreduksjonen i 1771.

Jepp du leste riktig. Festdagsreduksjonen I 1771 halverte omtrent antall helligdsgsmarkeringer i Danmark-Norge. Det kan vi takke den godeste Johann Friedrich Sturensee for.

Sturensee var en dansk-tysk lege og politiker.. Han var livlege for kong Kristian VII av Danmark-Noreg frå 1769 og var den eigentlege makthavaren i Danmark-Noreg i åra 1770–1772. Legen fikk slik makt fordi Kristisn VII var schizofren.  Men og fordi kongen som overtok tronen allerede som 17. åring var opptatt med helt andre ting enn å regjere  I steden for å ta seg av statssaker festet han med den prostituerte Anna Cathrine Benthagen – «Støvlet-Cathrine». Dei besøkte sammen vertshus og bordell i København. Kongen og kameratane hans var alltid klare for slagsmål, selv med ordensmakta sies det, og de viste ofte stolt frem merker etter slåsskamper med vekterne.

Kanskje ikke så rart at den godeste Sturensee ville redusere litt på festinga. Jeg synes likevel det var litt dårlig gjort å halvere antall religiøse festdagwr bare på grunn av en ko ge med litt utagerende festing

Hvilke andre helligdager enn tredje pinsedag som forsvant lurer du kanskje på. Jo det var tredje juledag, Hellige tre kongens dag, Kyndelsmesse, tredje påskedag, jonsokdag, Maria besøksdag  og Mikkelsmesse.

Samtidig ble Maria Budskapsdag og Helgemesse lagt til nærmeste søndag.

Jeg tror vi må verne om disse helligdagene vi har igjen. Bruke de til noe annet enn hagearbeid  eller båtpuss, og kanskje og holde oss unna både utagerende festing, slåsskamper og horehus.  Ellers kan det fort komme en ny Sturensee eller Støre-nsee og fjerne de. Og jeg, jeg tror vi trenger disse annerledes-dagene i vår travle hverdag.

GOD PINSE.

10 kommentarer
    1. De norske lovene er bygd på lovene fra kirka og jeg synes også vi skal beholde de helligdagene vi har. Jeg synes det er bra at vi verner om dette i samfunnet vårt, selv om det for mange er bare fridager. Sommeren er virkelig kommet hos deg. Her regner det og blåser det, så noe båltenning blir det nok ikke hos oss i pinsehelga. Nyt Pinseaften med noe godt i glasset.🍷

    2. Her lærte jeg mye nytt! Gøy! Og – jeg er enig med deg – vi trenger absolutt de helligdagene vi har! Vi trenger noen rolige annerledes-dager! 🙂

    3. Du er så flink til å fortelle om tidligere tider og personer. Mye jeg ikke visste fra før.
      Som pensjonist flyter disse fridagene bort, men tidligere var de svært viktig. Jeg blir lei meg når noen ønsker å fjerne dem.

    4. Ja, la oss beholde disse helligdagene! Enten en er kristen eller ikke så er det fint å ha noen dager i året som er felles fridager/helligdager. Det er noe med fellesskapet også. Noen er på hytta, i kirken, setter ut båten, mens andre steller i hagen. Det har en egen sjarm syns jeg. At hun fra unge venstre har hengt seg opp i at det er kristne fridager er bare flisespikkeri. De fleste bryr seg ikke om hva dagen kalles, men hva den innebærer. Ellers så har jo også de fleste noen uker ferie i året som de kan velge å legge litt som de vil.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg