Polkø

På fredag skulle jeg en snartur innom polet. Skaffe meg en boks pappvin til helga. Jeg parkerte bilen i parkeringshuset 17.23 og tok glassheisen opp til polutsalget. Vi har det fint her på Hønefoss. Eget parkeringshus og glassheis når vi skal på polet, så lenge det varer. Over påske har polet også presset seg sammen med de andre butikkene som er igjen i sentrum inn  Da er så og si hver eneste butikk samlet i kjøpesenteret Kuben.

Vel nok om det. Ved inngangen til polet ble mannen med den selvlysende lua som forlot parkeringskjelleren rett før meg stoppet av en myndig securitasvskt. Jeg stoppet på et par meters avstand. Det var adgangsbegrensning til polet. Kun fire kunder og en betjening kunne være inne i butikken samtidig.

Etter litt venting kom en kunde ut, og mannen med den selvlysende lua kunne sprite hendene å gå inn på polet. Nå var det jeg som var forest i køa som stadig ble fylt opp bak meg. Du vet, fredag ettermiddag den siste halvtimen før polet stenger.  Minuttene sneglet seg av gårde. Ingen kom ut. Securitasvakta virket nervøs og unnskyldende. Jeg var rolig. Det er jo strengt tatt ikke livsviktig om jeg får kjøpt vin eller ikke. Har og noen flasker igjen i den kofferten jeg fikk til jul. Hvordan de som sto med to meters avstand bak meg, vet jeg ikke.

Klokka hadde passert 17.40 før det endelig kom et par ruslende hånd i hånd mot kassa. Jeg fikk lov å sprite hendene og gå inn. Jeg kastet et raskt blikk på paret i kassa og den ene flaska med rose’ vin som de handlet. Kunne ikke en av dere hs gått inn alene. Klart å velge ut vin til fredagskosen alene, og det hadde vært en kunde mindre som måtte vente utenfor?

Vel, jeg har vært lykkelig forelska en gang jeg og.  Ingen grunn til å hisse seg opp. Jeg klarte det, nesten. For da jeg rundet en reol så jeg nok et stjerneeksempel på et egoistisk hjernedødt menneske. For der sto det et kvinnemenneske og jabba i telefonen. Det jeg oppfatta av samtalen var dette mer en lang koseprat om alt og alle enn en kort, nødvendig samtale.  Hun sto der fremdeles da jeg hadde funnet min portugisiske pappvin, raskt vekslet noen høflighetsfraser med en bekjent og raskt gikk til kassa. Jabba i telefonen og hadde all verdens tid og ingen tanke for de som sto og ventet utenfor.

17.50 forlot jeg polet. Køa var på 8 personer. Den eldre dama bakerst i køa trippet smånervøs. Var nok sikkert usikker på om hun rakk inn før det stengte. Jeg sendte henne et medfølende blikk og tenkte at heldigvis for securitasvakta så hun ikke ut som ei som ville lage bråk.

I trappa ned til parkeringskjelleren møtte jeg en dresskledde mann i førtiårene i raske skritt oppover mot Vinmonopolet. Han kom nok ikke til å rekke å handle fredagsvinen. Jeg kjenner til typen, og sendte noen medfølende tanker til securitasvakta…

3 kommentarer
    1. Bra situasjonsbeskrivelse. Tror helt sikkert at jeg hadde reagert på samme måte. De fleste er hensynsfulle. Slik er det alltid. Men samtidig vil det alltid være noen som er en tanke FOR egoistiske og lite omtenksomme. Det vises vel ekstra godt i disse tider…..Ha en fin søndag 🙂

    2. Denne lille historien fra virkeligheten får fram essensen av hvordan vi forholder oss til hverandre i disse tider. Godt observert! I hvert fall godt fortalt, om det ikke var observert….😎

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg