Pølsevev

Er Mydlandspølse verdens beste pølse?  spør Allan. Svaret på det er enkelt og greit Nei. 

Det er selvsagt ingen tvil. Verdens beste pølse er pølsene fra Leiv Vidar pølsefabrikk, som selvsagt ligger på Hønefoss.
I følge Leiv Vidars egne hjemmesider lager de ikke bare de beste pølsene i verden, men de beste pølsene i hele universet! (leiv-vidar.no).
Tromsø og de kanten er sikkert flinke på lokale spesialiteter som Mack øl og måse-egg, men pølse-hovedstaden det er og blir Hønefoss.

Leiv Vidar, pølsemaker og slakter, startet bedriften Leiv Vidar i 1950. Raskt fikk Leif Vidar ord på seg for å være pølsemakeren fra Hønefoss som hadde ekstra smakfulle pølser.
Sønnen Arne som etter vert overtok ledelsen av bedriften satset i tillegg til dagligvarebransjen på å selge pølser til kiosker og ikke minst bensinstasjoner. På 90-tallet gikk Leiv Vidar fra å være en lokal pølsemaker til å bli et landsdekkende pølse-ikon. Du får nå Leiv Vidar pølser på bensinstasjonerog i dagligvarebutikker land og strand rundt i vårt langstrakte land.

Ta turen innom en bensinstasjon nær deg og kos deg med en pølse fra Leiv Vidar. From Hønefoss with love, som de sier på sin hjemmeside.

Litt rart at jeg sitter her i dag og skriver om pølser og Leiv Vidar.
Som de som følger denne bloggen sikkert har fått med seg starter jeg dagen med å reflektere over det siste innlegget til den bloggeren som ligger over meg på bloggtopplista. I dag var det Allan og hans innlegg om pølse.
I går brukte jeg nemlig deler av dagen på å ordne et møte og en omvisning på nettopp Leiv Vidars pølsefabrikk.

Vi i Rødt Ringerike får besøk av stortingsrepresentant Tobias Drevland Lund om en par, tre uker. Når jeg spurte han om det var noen bedrifter her på Hønefoss han hadde lyst til å besøke, fikk jeg til svar at når han tenkte på bedrifter i Hønefoss gikk tankene til denne karen fra Telemark automatisk til Leiv Vidar.
Så da fikser selvsagt jeg det slik at stortingsrepresentanten får omvisning på pølsefabrikken og møte med ledelsen så vel som de tillitsvalgte. Temaer for møtet skal være både hvordan strømprisene påvirker produksjonen og konkurransesituasjonen for leverandørene til dagligvarebransjen.
Jeg tror det kan bli et interessant møte. Ikke minst er jeg litt spent på det der med leverandørleddet til dagligvarebransjen.

Men altså svaret på Allans spørsmål er at Nei, Mydlandspølse er ikke verdens beste pølse. Leiv Vidars pølser derimot er de beste i hele universet. 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Leiv Vidar sine er gode, ja! Mydlandspølse har jeg ikke hørt om. Har du smakt dem? Som pølseekspert er du kanskje bittelitt nysgjerrig? 😉

    2. Jeg spiste Mydlands festpølse i går. Himmelsk godt. Men de beste pølsene er fra Eide handel utenfor Tromsø.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg