Ren inspirasjon.

Dette innlegget  fra Vibbedille er ren inspirasjon. Får du ikke lyst til å begi deg ut på tur etter å ha sett bildene i innlegget, ja da vet jeg ikke helt hvordan du er skrudd sammen.

De fleste av oss har flott natur ikke alt for langt fra der vi bor. Selv i Oslo er det sjelden mer enn en drøy halvtime med banen så er du midt ute i skogen. Så naturen er der klar til bruk.

Man behøver ikke satse så hardt som Vibbedille gjorde på turen i går. 4 topper på en tur kan virke litt uoverkommelig for mange av oss. Men hva for å gå for en topp? Det er ikke alltid du må gå så langt for å finne en fin utsikt.
Vi har en fjelltopp oppe på Vikerfjell, mitt nærmeste høyfjell, Den har en fantastisk utsikt. Å gå dit er en overkommelig tur for de aller fleste, men du for en utsikt! Bare se på bildet over her. Denne utsikten må du “slite” deg 1,5 km i ikke alt for bratt terreng for å oppleve.  Jeg har hatt med flere som ikke ser på seg selv som turmennesker hit, og den mestringsfølelsen de viser når de står der på toppen og tar selfie med utsikten som bakgrunn gleder meg.

Ta alltid med drikke og en matbit. Ingen ting gir mer turfølelse enn å nyte litt mat og få litt påfyll av energi ute i det fri.
Mat og gode sko. Det er det viktigste. Trenger ikke fancye jakker og turbukser for å ha glede av en tur.
Jeg har kommet hjem fra turer både våt og kald flere ganger. Men du hvor deilig det føles når d u får vrengt av deg de våte klærne, tatt en varm dusj og sitter der tørr og varm og er fornøyd med deg selv.

Bestem deg for det i dag. Denne våren skal jeg på tur. Innen første juni skal jeg på en eller annen slags topp tur. Så er det opp til den enkelte å avgjøre hva som er en topp tur. Det kan jo og være en tur på flatmark.

8 kommentarer
    1. En topp tur eller topptur…. ja det er opp til hver enkelt tenker jeg. Bare man kommer seg ut døra, med eller uten sekk og alt tilbehør 😀 Lag deg en fin mandag 🙂

      1. Det kan helt klart bli en topp tur uten for mye utstyr og sekk. Men vannflaske og en liten matbit kan være kjekt for de som ikke går på tur alt for ofte. I det minste vannflaske og mulepose. (Pose i lomma med nøtter, rosiner og kanskje sjokolade.)

    2. De aller fleste vil bli ganske overrasket hvor “enkelt” det er å gå flere topper i slengen, eg ble det! Om man skal gå f.eks 4 topper som ligger på 3-400 m.o.h så betyr dette som regel: Den første toppen er som regel høyest i form av hvor mange høydemeter du må gå opp, når du først er på den så blir de andre enklere, fordi: Du går ikkje helt ned igjen, du går kanskje bare halvveis ned før du igjen skal opp – Skjønner? Men ja, du får jo en del motbakker, men de er sjeldent lengre/høyere enn den første – HVIS du planlegger riktig. Me hadde 2 lange stigninger i går fordi me måtte forflytte oss med bil mellom topp 1 og topp 2 🙂 Ha alltid litt kcal i lomma uansett tur tenker eg, man vet aldri når kroppen er tom fordi dagsformen endres fra dag til dag 🙂

      1. Jeg skjønner at når toppene ligger på rad og rekke er det lettere å ta flere på samme tur. likevel tror jeg tanken på flere topper på en og samme tur kan ta motet fra de som sliter med å komme seg over dørstokken.
        Du er flink, og det er inspirerende å følge deg.

        1. Husk at eg var der i fjor, det var fullstendig idioti for min del at EG skulle opp på en topp, eg som kunne gå lange omveier for å unngå en motbakke….Men sakte men sikkert så gikk det seg til, med tanke på all konkurranseidrett eg har drevet med skulle det ikke mye til for å vekke DET instinktet 🙂 Nå syns eg motbakker er gøy!! Helt utrolig, men det er magisk å kjenne at det går helt fint uten at man trenger å miste følelsen i beina 🙂

          1. Ja, det er godt når man merker at formen bedres. For en del år siden gikk jeg en motbakke på en av turene mine som ga meg både puls og pust. Eller rettere sagt, jeg peste som en dampveivals, kjente pulsen dunke i brystet og måtte ha pause for å få igjen pusten både en og tre ganger.
            Samme høst gikk jeg samme turen. Da snakket jeg engasjert med noen i telefonen. Plutselig var jeg på toppen. Jeg hadde skravlet på utpust og innpust hele bakken opp, og ikke hatt en eneste pause.
            Spurte forsiktig min samtalepartner om jeg hadde hørtes veldig andpusten ut. Nei, han hadde ikke tenkt over det. Var litt overrasket da jeg sa jeg var ute å gikk tur.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg