Rettigheter til eget arbeid.

For en tid tilbake var vi fire listetoppene i Rødt her i kommunen og tok bilder til bruk under valgkampen. Jeg hater slike seanser. Hater å stå å smile anstrengt inn i kameraet. Bildene av meg fikk jeg tilsendt i forrige uke. De kan brukes til leserinnlegg og annen profilering på sosiale medier. Muligens er det på tide å skifte profilbilde rundt om kring på sosiale medier. Jeg ser jo at jeg kanskje har forandret meg siden det bildet jeg bruker nå ble tatt for åtte år siden. Jeg har for eksempel begynt med briller.

I år brukte vie en hobbyfotograf fra partiet til denne jobben. For 12 år siden leide jeg inn en venn som er litt mer enn hobbyfotograf for å ta bilder av meg til valgkampbrosjyren og valgkampmateriell.
Han fikk betalt, seg fikk noen bildefiler og vi ble enige om hvordan jeg kunne bruke de. Jeg fikk vel full råderett mot at han ble kreditert .
Han var selvsagt klar over hva jeg skulle bruke bildene til. Han visste at jeg trengte bildene til valgkampbrosjyre og annet valgkampmateriell. Det var derfor jeg ba han ta med seg kameraet og bli med på tur i parken.

Hadde jeg leid inn en profesjonell fotograf for å ta bilder jeg skulle bruke på blogg, hadde det vært med i bestillingen til fotografen. Altså at jeg i forkant av oppdraget hadde avklart med fotografen hva bildene skulle brukes til.
Synes derfor det er litt rart at hvis Monica har fått tatt bilder for å bruke de på blogg at hun ikke har avklart med fotografen hva bildene skal brukes til i forkant av oppdraget.

Fotografering er et håndverk som grenser mot kunst. Hvis noen hadde likt bildet jeg har øverst her, altså det med rognebær ikke det med meg som vaskekjerring, og ønsket å bruke det i markedsføring så måtte de jo avklare det med meg. Det er jo mitt bilde. Jeg som eier rettighetene til det. Det samme ville det være om bildet inneholdt en person. Jeg kunne ikke distribuert bildet uten at vedkommende hadde gitt sin tillatelse, men det er fremdeles mitt bilde.
Når man går til fotograf kjøper man en tjeneste. Fotografering. Ønsker man å trykke opp bildet, få det på lerret, i glass og ramme, eller på takkekort som ved bryllup og konfirmasjon betaler man ekstra for det.
Det gjelder selvsagt hvis man ønsker å dele bildefilene digitalt i sosiale medier og på blogg også.

Ellers var det ikke stort av det toppbloggerne skriver om i dag som vekte de helt store refleksjonene hos denne kjerringa.
Jeg finner det litt rart at Bunny er overrasket over at det kryr av sosser på bryggepromenaden i Tønsberg en vakker sommerdag. Finnes det et mer “se og bli sett” sted på formiddagen St. Hans aften enn bryggepromenaden i Tønsberg? Jeg vet om ei som måtte kjøpe seg helt ny garderobe før hun satt seg inn i den stilige, gamle kabrioleten til den nye flammen og suste ned dit en juni-helg for noen år siden.  Bryggepromenaden i Tønsberg er skikkelig koselig, alt for dyrt og utrolig sossete.

Jeg vet ikke om jeg akkurat vil komme med noen blogganbefalinger i dag. Monica og Bunny var de eneste som vekte et snev av engasjement. Ellers var det mye strikkeoppskrifter, feriestart og et helt innlegg med klipp og lim fra diverse nettsider om mygg. (Gjesp).

 

5 kommentarer
    1. Var jeg overrasket? Det visste jeg ikke, men du vet vel bedre enn meg om mine reaksjoner, tanker og følelser. DET er jeg IKKE overrasket over. Haha..

      1. Jeg kommenterer det du SKRIVER ikke hva du måtte tenke, mene eller føle. Det er du som i din tekst skriver at mennene går ensartet kledd i sosseklær.
        Jeg tenker, altså mine kjerringtanker, at det kanskje er som forventet at man ser mange mennesker i sosseklær når man vandrer på Norges kanskje mest sossete bryggepromenade midtsommer.

        1. Likevel visste jeg ikke at jeg var overrasket. Forbauselse eller overraskelse er en kortfattet emosjonell forfatning som er et resultat av en uforventet hendelse. Ingenting var uforventet, det var helt dom forventet, likevel kan du påstå at jeg var overrasket, haha.. men som sagt, det overrasker ikke meg at du vet mine tilstander bedre enn meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg