Ribbemarsjen

Andre juledag er det tradisjon med Ribbemarsj her på Hønefoss, og Gamle Gubben Grå og jeg har deltatt på en del av de.msn går en runde på ca 7 km, hilser på kjente og får litt mosjon samtidig.

“Hvor kaldt er det ute ?” spurte jeg Gamle Gubben Grå sånn rett etter frokost. For å være ærlig så var jeg ute etter å finne en unnskyldning for hvorfor jeg ikke skulle gå Ribbemarsj i dag. “2 minus” svarte Gubben. Du må være ekstrem pingle hvis du klarer å få aksept for å være inne på grunn av kulde allerede ved minus 2. Jeg prøvde meg ikke på den. Et kikk ut av vinduet fikk meg til å tenke at vær og temperatur var ok. Det fikk bli Ribbemarsj.  Fem minutter senere lavet snøen ned. Men vi dro av sted for det.

Startet fra Sentrumskvartalet og fikk registrert oss via app, så begynte rusleturen.

Opp til torget, og ned Storgata.  Det blir litt mer julestemning nå som det blir hvitt på bakken.

Nede forbi “Familiens Hus” tok vi til høyere opp over Helgesbråten opp til Folkehøgskolen og videre opp til Tolpinrud.

På Tolpinrud bodde vi fra 93 til 98. Perioden i rekkehuset blir ofte tenkt tilbake på med masse glede.

Så fortsatte vi videre gangveien bort mot Veigin. Skogen vi gikk tur i med barna når vi bodde her var nå hugget ned.

Det går ikke så fort med oss. Jeg labber av gårde, og Charlie Chihuahua må snuse på det meste, så mange mår oss igjen og hilser når de går forbi..

Opp forbi Veigin og til krysset mellom Veigin og veien til Heradsbygda.  Ble nådd igjen av et par damer hvor en kommer med noen rosende kommentarer om meg og politikerrollen min. Alltid hyggelig

Fra Veien går det raskt nedover til sentrum igjen. En journalist fra Ring Blad står og intervjuer noen som går ribbenarsjen  jeg sniker meg forsiktig forbi. Har vært litt mye i avisen i det siste.

Nede ved stasjon og jernbanebrua begynte jeg virkelig å kjenne at den begredelige skrotten min hadde beveget på seg. Men nå var vi jo snart i mål.

Det var godt å finne bilen, godt å riste av seg snøen og sette seg inn i bilen, og godt med en latte på Cirkle K på vei hjem. Men det beste var vel egentlig det å komme seg ut å bevege seg litt.

Og ja, det var ikke så verst å komme hjem å flate ut på sofaen heller

 

8 kommentarer
    1. Herlig med en gåtur andre juledag.Her i Haugesund har vi hvert år Romjulsmarsj i regi av den lokale Turistforeningen.Turen går i naturskjønne omgivelser både langs vann og i skogen. Her er ingen snø og i år ble det bare litt regn på turen. Tidligere år har vi alltid fått nissemedalje men ikke i år. Vi brukte ca 2 timer ,4 voksne ,to barn og liten vofse. Det gir en egen følelse å komme hjem etterpå, en føler seg trøtt i kroppen og glad i hodet,anbefales😀
      God romjul😀

    2. Høres veldig hyggelig ut. 7 km er da veldig super og fin tur. Flinke dere. Deilig å bevege seg litt. Mye ribbe og sjokolade blir man litt dvask av. Snakker for meg selv nå altså. Deilig å være ute! God kveld videre..

    3. Ingen gåtur ute på meg i dag. – 20 + vind ble i kaldeste laget. I stedet ble det intervalltrening på tredemølla + styrketrening. Nå kaller sofaen. Ønsker deg en fortsatt fin kveld.

    4. Takk. Ønsker deg en fin romjulsdag. Her var det 3 minus og snø. Fin temperatur å gå tur i. I dag er det 4 + snøen forsvinner.
      Intervalltrening på mølla, og styrketrening? På en annen juledag` Håper aldri jeg blir så gal….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg