Samfunnet åpner igjen,

Vil du være med på tivoli?  Hovedsteder forteller at Liseberg åpner 3. juni. Jeg har aldri vært i Liseberg, men det har vært en drøm siden Storesøster var der på musikktur en gang på 70-tallet.  Jeg er ikke så glad i karuseller men elsker stemningen og ikke minst pariserhjul.
Kanskje er 2021 året jeg endelig tar turen.  Ikke minst fordi Liseberg bare skal slippe inn 5.000 gjester pr. dag.  Noe som er 20% av hva de pleier å gjøre.  En tur på tivoli med bare 1/5 av menneskemengden høres jo forlokkende ut….

Flott å høre at de åpner igjen.  Liseberg har vært stengt i 500 dager, godt over ett år.

Reiselivet er en bransje som har hatt det tøffere enn mange andre bransjer under denne pandemien, og som nok kommer til å merke virkningene av pandemien lengst.  I Nord-Norge går reiselivsbedrifter sammen om å prøve å kapre sin andel av kurs- og konferansemarkedet  Handle lokalt kan jo være noe å ta med seg i årene som kommer.  Kurs i Lofoten kan jo være like spennende som Praha eller Barcelona.
Man bør merke seg at 35% aktører i norsk reiseliv frykter konkurs.  Det er en nedgang, men fremdeles ligger denne andelen langt over andelen for andre næringer.

Det siste Hovedsteder meddeler er at Lollapalooza, en stor musikkfestival i Chicago, går for fullt i somme.  100.000 mennesker vil kunne være tilstede hver dag, under forutsetning av vaksinepass elle negativ test.
Jeg har ikke tenkt meg til Chicago.

Frk. Front-end har vasket huset til 17. mai.  Eller det er selvsagt en uke siden.  Siden det er lørdag i dag, pinseaften, har jeg håp om å få med meg Gamle Gubben Grå på å vaske og shine Drømmehuset til pinsen starter for fullt.  Vel, det gjenstår å se hvordan jeg lykkes med det.

Frk. Front-end ja, ukjent blogg for meg, men tydeligvis et godt “kjerringemne” som man sier på mine kanter.  Altså ei grepa husmor som holder huset i orden og har styr på alt.
Maten til gjestene som kommer på tapas den 17. er selvsagt planlagt og så langt som mulig klargjort.
Gulv er både støvsugd og vasket, badet skrubbet, vinduene vasket, hyller støvtørket og hjemmekontor ryddet bort. Bildene viser et fargerikt hjem hvor alt harmonerer. Fager fra maleri tas opp i interiør og tekstiler.  Jeg esker slik gjennomført stil.

Selvsagt hadde hun all 17. mai pynten i en egen pose på boden, klar fra tidligere års feiringer.  Slikt jeg skal fikse til neste år….  Dessverre hadde den posen hatt besøk av mus som både hadde spist på stearinlysene og lagt igjen ekskrementer, så alt utenom flaggene som fikk seg en real vask gikk i søpla. Ergerlig. Jeg føler virkelig med henne.
Det er ikke det eneste uhellet hun må styre med før hun kan starte 17. mai helga.  Bilen har flatt batteri fordi en dør ikke har vært helt lukket, og katta blir terrorisert av nabo-katta.  (Mulig jeg synes katta har litt godt av det, siden den ikke har gjort jobben sin og holdt musene unna 17. mai-pynten.)

Det der med musespiste ting, biler uten strøm og sånt minner mer om hvordan mine dager pleier å være når jeg liksom skal få gjort noe. Og ja, vi var ute med startkabler på en bil på selveste 17. mai.

Zhuo viser meg bilder av en kunstinstallasjon som gjør meg lyst til å kaste meg i bilen og reise til Kristiansand. Selvsagt med kamera.  De har en installasjon som heter Coronaviruset og som er laget av kunstneren  Erik Pirolt.

Coronaviruset er formet som en blå jordklode med brune kontinenter, og så en det de røde, “blomsten” eller piggene om du vil, so står ut fra kloden slik vi kjenner fra bildene av dette forhatte viruset.
Ut fra bildene ser det ut som om det står i en park eller et friområde.  Dette er slik kunst jeg liker.
Til 17.mai hadde noen pyntet viruset med norske flagg.

Nina uten filter har ikke kommet med noe nytt.

Happy deler en av bønnene sine med oss.  Jeg synes det er fint at noen deler disse bønnene med oss.  Litt sånn “ord for dagen”

Hva tar jeg med meg fra toppbloggerne i dag?
Vel, jeg skal style drømmehuset.
Viruset nede i Kristiansand må nok klare seg uten meg.

 

 

 

2 kommentarer
    1. Ja, ikke en gang vi fra Oslo har lyst å reise til Kristiansand. Vi har vel NESTEN mindre smitte enn dem fra i går 😀 Her skal det ikke shines så mye som en bitteliten flate en gang.. Jeg er inne i dette huset HELE uka uten så mye som å se utsiden. FOR mye her inne, så i dag går jeg heller ut i regnet, for å løse opp litt på muskulaturen. Orker ikke mer hodepinne av dette hjemmekontor-helvete 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg