Sjåstad kirke.

I går var jeg på en aldri så liten road-trip. På veien så jeg en flott kirke, og dere vet jo at jeg er litt mer  enn gjennomsnittlig opptatt av kirker så den måtte jeg studere nærmere.

Kirken var flott der den lå oppe i bakken. Jeg så den på lang vei og styrte i den retningen. Høyreist og flott sto den der bak et gråmalt gjerde. Velstelt kirkegård, og et lite gravkapell i samme stil. Jeg vet ikke helt hvorfor, men tankene mine gikk til Tyskland og kirker jeg har sett i Tyrol og området rundt.

Kirken er fra 1896.  Den ble reist på initiativ av familien Hofgaard. De, eller Hans Jacob Hofgaard, skjenket tomten til kirken og bekostet materialene. Han var godseier på Sjaastad som ligger nydelig til like ved.  Dessverre opplevde ikke Hans Jacob å se kirken ferdig bygget. Han døde to år før det, i 1894.

Gravkapellet dere ser i bakgrunnen er fra 1913.
Kirken ble ombygd, restaurert i 1959-61. blant annet ble vinduene forandret da. Noen vinduer ble og murt igjen. Det ble og foretatt ominnredninger inne i kirken, og mye av inventaret ble byttet ut.

Jeg var ikke inne i kirken, men jeg kan jo lese.
Døpefonten ble gitt i gave til kirken i 1930 av Valborg Hoggaard, til minne om oberstløytnant H. J. Hofgaard som døde i 1921.  Etter hva jeg forstår var denne oberstløytnanten sønnen til han som tok initiativet til at kirken skulle bygges. Valborg var kona hans, altså svigerdatteren til han som fikk kirken bygget.
Kirkebenkene er laget på Hofgaard trevarefabrikk.
Kalken, en disk, oblatesken, og en kanne altså rituelle kar har inskripsjonen  «Skjænket Sjaastad kirke af Nelly Wildhagen fd. Hofgaard 1896.»
Et dåpsfat har dåpsbefalingen gravert på kanten samt «forært av Louise Rode f. Hofgaard 1898».
Alterstaker, jeg vet ikke hvor mange, har innskriften «Skjænket Sjaastad kirke til Minde om Hans Jacob Hofgaard af hans Hustru Henriette Margrethe Hofgaard 1896.».

På kirkegårdens nordre del ligger familien Hofgaards store gravsted omgitt av hekk og med jernport.

Disse Hofgaard folkene er litt interessante. jeg vil komme tilbake til dem i et senere innlegg.

 

 

 

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Kirker er en viktig del av vår kulturhistorie og det er flott å se når de blir godt ivaretatt. Dessverre står mange av dem og forfaller siden de ikke har penger til å restaurere dem. Det er synd og skam. For en ukes tid siden var jeg i Nidarosdomen for første gang og jeg er målløs enda! Hvordan i all verden de klarte å bygge denne for så mange år siden er rett og slett ufattelig! Den kirken er virkelig imponerende! Ønsker deg en strålende sommerdag!☀️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg