Sjokoladehus

Vi kjenner jo alle til pepperkakehus.  Jeg har laget slike mang en jul. Som regel ferdige byggesett enten fra bakeren eller matbutikken. Og det er ikke til å unngå at det har kommet mangt et banneord når jeg har “lekt” meg med varmt sukker og knekk. Mine mer eller mindre vellykkede pepperkakehus hører liksom med til jula her i Drømmehuset.

I år kom jeg over oppskrift på sjokolade-hus, og det måtte selvsagt prøves! Jeg dro på Kiwi tidlig i dag og kjøpte inn 5 store plater Freia Melkesjokolade. Det var det det sto i oppskriften at jeg trengte. Nå, et par timer senere er jeg på ny på Kiwi etter ytterligere to sjokolade-plater.  Det er ikke alltid ting går helt etter planen – eller oppskriften om du vil.

Poenget er at man varmer sjokoladeplatene litt i mikrobølgeovnen før man skjærer ut vinduer eller kutter i sjokoladeplatene. Litt kan fort være litt for lite, slik at de sprekker andre steder enn der du ønsker, eller litt for mye slik at de blir for myke. Jeg prøvde begge variantene. Men til slutt fikk jeg fire hus-sider som var sånn noenlunde.

Riktignok er originalen i oppskriften litt lengre, og har et vindu til på langsiden. Det har også dør på kortsiden – og pipe laget av Melkehjerter.

Restsjokoladen, og det ble en del av den, skulle smeltes i mikrobølgeovn og brukes som “lim”. Som så mange ganger før glemte jeg hvor kort tid sjokolade trenger i mikrobølgeovnen for å smelte. Hvis du og er i tvil så er det en god stund før det kommer svart røyk ut av mikrobølgeovnen.

Så var det å lime sammen delene med smeltet sjokolade. Det gikk utrolig bra. Bortsett fra at jeg etter noen mislykkete forsøk på veggene ikke hadde flere sjokoladeplater å lage tak av.

Vel, det var da jeg måtte tilbake på Kiwi og kjøpe ytterligere to sjokoladeplater.  Det halvferdige huset ble satt ut på terrassen for at den smeltete sjokoladen skulle stivne og huset bli solidere.

Sjokolade ble kjøpt inn, turen gikk hjem og taket kunne monteres. Det gikk og greit. Huset ble satt ut til ny avkjøling. Rest-sjokoladen som ikke var brukt til lim ble brukket opp i småbiter og lagt i en bolle på sallongbordet. Regner med det forsvinner etterhvert.

Litt fornøyd med egen innsats kunne jeg stryke punkt nummer en på arbeidslista mi.

9 kommentarer
    1. Bare et par tips (Til evn neste gang) : ALDRI smelt sjokolade i micro, bruk litt mer tid å gjør det i vannbad. I steden for å legge hele plater i micro`n, varm opp knivbladet før du skjærer ut vinduene 😀 Når det gjelder pepperkakehus, der bruker eg konsekvent limpistol! Huset blir aldri spist likevel etter å ha stått en månedstid i stua 😀
      Men huset ser absolutt bra ut og garantert at det smaker himmelsk <3

      Vibbedille

    2. Godt råd av Vibbedille, og huset ser fint ut! Vurderer å lage Troika biter som jeg gjorde i fjor. Er litt i tenkeboksen.

      1. Troikabiter er knallgodt. Mye dill, men kjekt å lage. Eneste eg opplevd var at bitene svettet litt i kjøleskapet og noe skledfra hverandre….Aldri opplevd sånn med annen sjokolade eg lager…Men veldig veldig gode da 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg