Skjerp dere folkens…..

Litt sen morgen på meg i dag.  I det minste sent blogginnlegg. Datteren og jeg dro ned fra fjellet i går kveld.  Det var avtalt på forhånd, så ikke noe dramatisk over det.
Nå tror jeg vi fort kunne ha blitt til i dag, guttene kom oppover i går, hvis jeg ikke plutselig hadde fått litt problemer med magen.  Jeg skal spare dere for detaljer bare fortelle at jeg løp mot utedoen med rosa croccs på beina (barbent på en fot de siste meterne) og løp inn igjen på hytta kun iført en litt sid genser.
Så nå er Gamle Gubben Grå og guttene på hytta, og jeg og Charlie Chihuahua har Drømmehuset helt for oss selv. Charlie trives bare på hytta når jeg er der, ifølge guttene.

Men over til toppbloggerne.

Ida Wulff er fremdeles i ammebobla.

Mamma På Hjul har dratt på ferie til et sted ut mot havgapet.  Ser ut som et fantastisk sted .  Jeg håper hun og familien får noen flotte dager og skaper gode minner.
Samtidig humrer jeg gjenkjennende av skildringen av stresset før man kommer av gårde. At ut på tur alltid en som er sur ser ut som en regel….Tror jeg ikke er alene om å nikke gjenkjennende til dette.

Julia Nyland har også reist på ferie… eller va hun nå har rist på.  Hun har vært veldig nøye på å understreke at hun ikke har reist på påskeferie, fordi hun ikke har tenkt å komme hjem når påsken er over. Men hun er ikke på arbeidsreise, tror ikke bloggere kan kalle det nødvendig arbeidsreise og reise til Marbella midt i en pandemi, og jeg tror ikke hun har flyttet til Marbella, så da er hun vel på ferie?

Julia har fremdeles ikke skjønt hvorfor folk lar seg provosere av at hun reiser til Spania midt i en pandemi. Midt mot alle tenkelige anbefalinger regjeringen kan gi uten å komme med forbud mot å forlate landet.
Kjære søte snille Julia, at du reiser til Spania – og kommer tilbake – gjør at vi andre må leve med permitterte arbeidstakere, konkurser, nedstengt samfunn. overfylte sykehus og fare for liv og helse
Men jeg skjønner, for deg er det viktigere å leve ut dine friheter enn å ta hensyn til resten av samfunnet.
Er det så rart vi andre blir provosert?
Og til bildedrysset til Julia? Hvor er munnbindet? Hun sa at hun selvsagt skulle følge alle smitteverntiltak i Marbella. Spania har innført unntakstilstand, med portforbud fra kl. 23 til kl. 06. Det er strenge regler for smittevern, bl.a. påbud om munnbind uansett avstand til andre personer.

Mette Ask var i likhet med en god del andre bloggere gravid i går. (1. april.)
Hun forteller oss at mannen nok har et ønske om en sønn  men at hun i grunn ikke kan tenke seg et nytt svangerskap.  Plutselig forsto jeg en kommentar jeg fikk i går som jeg bare syntes var dum og merkelig i går.  Jeg var jo ikke klar over at alle toppbloggerne med respekt for seg selv plutselig var gravide på 1. april.

Og det bringer oss videre til Kokkejævel.
For han var selvsagt også en av de “gravide toppbloggerne”.
Og vet dere hva folkens, i dag ble jeg virkelig forbanna da jeg leste Kokkejævels blogginnlegg!
Forbanna på Kokkejævels vegne, og når jeg sjekker kommentarfelt, også på Mette Ask sine vegne.
For folkens nå må vi ta og bremse det krenka hysteriet!
Man kan da ikke bli krenka av at noen spøker om egen eller partners graviditet selv om man har mistet barn, eller sliter med å bli gravid??
Blir man da og krenket hvis et menneske blir gravid, eller blir forelder?  Det må jo føles like krenkende? Noen får det jeg ikke fikk?

Jeg har selv mistet to barn. Krybbedød og dødfødsel.
Jeg har hatt perioder da jeg ikke kunne se en barnevogn uten at jeg fikk klump i magen og kjente at tårene svei i øyekroken.  Jeg var livredd for å møte naboen med barnevogn når jeg gikk til vår felles garasje.
Men jeg har da aldri følt meg krenket over at nabo, søsken eller andre fikk barn som vokste opp mens mine døde.
Det har vært vondt, sårt og noen ganger tøft.
Men jeg føler meg ikke krenka!

Og folkens det å være gravid 1. april er ikke akkurat en revolusjonerende ny aprilspøk.
Jeg ble selv lurt av ei venninne med den aprilspøken for mange, mange år siden.  Såpass må vi tåle.

Så til det neste spørsmålet Kokkejævel tar opp
Er han en simpel svindler som lurer folk til nettbutikken med tørka reinhjerter?
Jeg tok opp den problemstillingen i blogginnlegget mitt i går.  Eller jeg påsto ikke at  han var en svindler.  Jeg bare problematiserte over at han skrev at han ikke  ville kunngjøre hvem som vant.
Ikke fordi jeg nødvendigvis ikke trodde at han ville dele ut reinhjerter, men fordi det er i strid med markedsføringsloven.

Jeg har ikke kritisert han for å lage en slik konkurranse, eller hva man kaller det siden man bare trekker ut en vilkårlig kunde, for å lokke folk til nettbutikken.  Han er kremmer, og det er sist jeg sjekket et hederlig valg av måt å tjene til livets opphold. Selvsagt ønsker han seg kunder, ellers ville han vært dum, og er det noe Kokkejævel ikke er så er det dum. Min kritikk gikk på ikke offentliggjøring av vinnerne.

Den kritikken har slik jeg forstår det Kokkejævel tatt til seg.
Han har og offentliggjort vinnerne, eller i det minste trekningen, og noen heldige kan glede seg til å få et reinhjerte i posten sammen med andre godsaker fra Kokkejævel.
Noen har kontaktet Forbrukertilsynet. Det synes jeg og er helt OK.
Jeg tror og at når Forbrukertilsynet er ferdig med påskeferien og kanskje tar en kikk på bloggen til Kokkejævel så får han forhåpentligvis hjelp og rådgivning slik at han slipper å bryte loven flere ganger.

Nå skinner sola!  Charlie Chihuahua maser om sin andre luftetur. Klokka er 11. På tiden å starte dagen for alvor

 

 

18 kommentarer
    1. Reagerer litt på kokkens ordbruk. “Anmelde meg til forbrukertilsynet”. Man ANMELDER ikke til Forbrukertilsynet. Man tipser. Så kan de se på saken, og eventuelt reagere. Det er heller ikke ondskap som gjør at man tipser, men ganske enkelt at man vil at bloggere og influencere skal følge gjeldende lover og regler, de også. Jeg tipser ofte når jeg f.eks ser umerket reklame hos både den ene og den andre, uten at det ligger onde hensikter bak. FT er avhengig av tips, og de VIL ha tips for å kunne gjøre jobben sin, som er å passe på at forbrukerne ikke blir lurt.
      Fortsatt god påske 🙂

    2. Han har vel vært på kvinneguiden igjen 🤣🤣🤣. Men hva gjør man ikke for klikk. Det er vel en grunn at han fikk mange lesere igjen etter han fortalte at han skulle bli pappa igjen 😀. En morsom type i grunnen, fansen sluker alt rått når han kommer med at han får kritikk. Da er alle idioter i deres øyner. Når det gjelder trekningen, så mener jeg også det er ulovlig slik han holder på. Forsatt god påske 😀

    3. Reinsdyrhjertene var altså en premie man kunne vinne, hvis man ble trukket ut, hvis man hadde handlet i nettbutikken. Men likevel mener kokken det IKKE er en konkurranse, men noe han gjør av sitt gode hjerte.
      Vel – det ER en konkurranse, samme hva han kaller det.
      En konkurranse der flere punkter i FTs veiledning blir brutt.
      Det skal være gratis og uten kjøpeplikt å delta i en konkurranse. Her er det kjøpeplikt, og dermed ikke gratis.
      Det skal også fremgå når vinnerne kåres, navn på disse skal offentliggjøres.

      Om Forbrukertilsynet tar tak er ikke godt å si, ikke så ofte de gjør det. Anna Rasmussen fikk jo en bot på 100 000 for å ha konkurranse uten å trekke vinnere.
      Men går ut fra at kokken kan dokumentere disse 5 vinnerne, og at de kan bekrefte gevinsten. Da vil jeg tro han slipper med en advarsel.

      1. Enig at det forbrukerjuridisk er en konkurranse, eller et lotteri.
        Hvis de er et lotteri er det lov å ta inn penger, men da må likevel trekning og vinnere offentliggjøres på en eller annen måte. Lotteri har og et krav at det skal gå til et formål – ikke til en forretning eller enkeltperson.

    4. Jo . Jeg vil vel kalle det en gave til tilfeldige utvalgte kunder det kokkejævel gjør. Det er jo slik også av og til i en vanlig butikk at man får en vare ved ett kjøp.

      1. Sjelden jeg har fått en gaver av en slik verdi ved et tilfeldig kjøp.
        Samme hva du eller jeg måtte mene. Lover og regler gjelder vel for Kokkejævel som for alle oss andre

      2. Hadde det vært en tilfeldig gave hadde han ikkje informert om det i forkant. For nå er det vel mer sånn: “De som handler i butikken min nå har muligheten å vinne seg et reinhjerte” og det er der problemet ligger.

    5. Har ikke sagt at lover og regler ikke skal gjelde for alle.Skal ikke diskutere lov om reklame og forbrukerloven om hvilke regler som gjelder for gaver og konkurranser,jeg er ingen kremmer og har ikke pugget den loven. Men at offentliggjøring av navn skal man være forsiktig med da det inngår i GDPR personvern ordningen og datatilsynet ,man skal verne om sine kunde opplysninger.

      Og ja jeg har fått dyr gave i nyåpnet butikk med reklame at de x antall første betalende kunder får gave

      1. Personvern er bra det, men når Forbrukertilsynet selv sier i sine retningslinjer at vinnere SKAL offentliggjøres, så stemmer det nok 😀

    6. Glemte forresten at gaveprisen for tørket reinhjerte kan fint ligge i prisklassen ca 200 + -. pakkene er ikke så store.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg