Skøyter

I kjelleren har det ligget et par gamle skøyter en stund. Ikke akkurat nyeste modell. Tror vi fikk de etter Svigerfar. Svigermor mente ungene kunne bruke de da de var i tenårene. Men ungdom, i det minste når de går på ungdomsskolen, ønsker seg slike skøyter som de andre. Nye skøyter, eller i det minste moderne skøyter. Ikke noe bestefar brukte da han var ung.

Jeg syns de er dekorative og hang de opp på en krok i entreen. Sånn til pynt. Jeg tror det var på ettervinteren 2012. I det minste hang de der i april det året da Yngste Sønn sto til konfirmasjon.
Vi hadde vært i kirken, var ferdig med seremonien der og stresset hjem for å legge siste hånd på verket hjemme mens slekta ankom til konfirmasjonsselskap.

Da Svigerfar kom i entreen hørte jeg hans velkjente buldring til Svigermor. Her henger det et par skøyter?!? De kunne ha tatt ned de når det kommer folk. Resolutt ble skøytene hektet ned av knaggen og overbragt ei ikke alt for blid svigerdatter. Svigerfar og jeg hadde ikke samme syn på hva som er “pynt”.

Må unnskylde Svigerfar litt. Han og Svigermor hadde sittet askefast i Spania etter et vulkanutbrudd på Island i flere dager og hadde først ankommet Norge etter en lang flytur med mange mellomlandinger få timer før de skulle møte i kirken.

De ble plassert i kjelleren for noen år siden, men dukket opp da jeg ryddet litt her om dagen. Tok de med opp og fotograferte de. Har lagt de ut for salg på Finn.no. Kanskje er det noen som ønsker å ha de som pynt. Her har de blitt erstattet med Mammas gamle kofte. Det kan jo og tenkes at noen ønsker å svinge seg på isen med “vintage-skøyter”. De er for små for mannfolka her i huset, og denne kjerringa har absolutt ingen planer om å begi seg ut på frossent vann med skøyter under føttene. Tror ikke det hadde vært veldig smart. Jeg har aldri vært god på skøyter, og nå tipper jeg det er rundt 45 år siden sist jeg forsøkte. Tror ikke jeg har blitt bedre av 45 års pause.

8 kommentarer
    1. Det er lengdeløpsskøyter, er det ikke? De minner nemlig om moder’n sitt gamle par fra tenårene en gang og til godt ut i min levetid. (Forundrer meg faktisk ikke om hun fremdeles har de liggende ett eller annet sted..) *hehe*.

      1. Yngste Sønn sa det samme, så de blir nok ikke solgt. Men i følge han vnskelig å få slipt opp fordi de skøytelipemaskinene man bruker nå ikke går til slike gamle skøyter. Yngste Sønn hadde visst diskutert det med en kammerat som har peiling på skøyter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg