Slette innlegg….

Vi er kanskje ikke så like, verken politisk eller ellers Fabian Stang og jeg. Men en ting har vi felles, vi sletter innlegg vi har skrevet når presset blir for stort.

Vel dette skal ikke handle om at min blogg, men om Fabian Stang og hans posting på Facebook med etterfølgende sletting.

Fabian reagerer på utsagnet til Jonas Gahr Støre i minnetalen om at «høyresiden» har et særlig ansvar for å fordømme meninger fra «høyreekstreme».
Jeg forstår at den pent antrukne Høyremannen med det varme smilet føler det ubehagelig å bli holdt ansvarlig for tankegodset til Høyreekstreme terrorister.  Hans politikk og det han står for er så langt unna det terroristen Anders Behring Breivik sto for, selv om det rent ideologisk har utspring i noe av det samme tankegodset.

Om noen få helger starter valgkampen for fullt.
Da skal jeg stå på stand for Rødt.  Da kommer pent antrukne menn på Fabian sin alder til å komme bort til meg og sammenlikne meg og min politikk med Stalin, Pol Pott og andre ekstremister.
Stalin levde lenge før jeg ble født. Likevel blir jeg så og si hver gang jeg står på stand beskyldt for å føre den samme politikken som Stalin og andre ekstremister.  En av de som kommer med det argumentet hver gang og i mange av de politiske møtene jeg deltar i er en profilert politiker i det lokale Høyre.

Ja, Fabian og alle dere andre i Høyre. Jeg forstår at det er ubehagelig å bli minnet om at dere har et spesielt ansvar for å ta avstand fra høyrekstrem ideologi og tankegods. Forstår dere at jeg er lei av å måtte stå til rette for hva ekstremister med kommunistisk bakgrunn har bedrevet opp gjennom historien?

22. juli 2011 var ikke en gal manns verk. Det var ikke tilfeldig at det var regjeringskvartalet som ble sprengt med en bombe. Det var ikke den første og beste sommerleiren han dro til for å drepe flest mulig barn og unge.  Han dro til Utøya og AUF sin sommerleir fordi han fulgte sin ideologi, sin politiske overbevisning.

PST beskriver i sitt trusselbilde dynamikken mellom ytre høyre og “mainstream” høyre, hvordan denne radikaliseringen skjer gradvis og ender i høyreekstremisme.  Er det ikke greit at Støre påpeker at høyresiden i norsk politikk har et spesielt ansvar for at så ikke skal skje?  Selv om jeg skjønner at det føles ubehagelig å bli minnet på det.

I mars 2018 sa Jan tore Sanner nestleder og statsråd fra Høyre

– Alle må tenke gjennom hvilke bilder, retorikk og ord man bruker i en diskusjon om så alvorlige saker og spørsmål. Men det må være mulig å diskutere denne konkrete saken, nemlig hvilke verktøy vi har for å stoppe terrorister, uten at Jonas Gahr Støre skal trekke 22. juli-kortet.

Uttalelsen kom etter at Jonas Gahr Støre hadde reagert kraftig på en av de usmakelige Facebook innleggene til Sylvi Listhaug i forbindelse med premieren på filmen “Utøya 22. juli”.

Erna Solberg slår ikke ned på de konspiratoriske antydningene i for eksempel uttrykk som “snikislamisering” som jo har blitt brukt av regjeringsmedlemmer. Hun anerkjenner de ikke, men forholder seg passiv.
Det er litt rart. Litt annen politikk enn det Høyre har stått for før.
Det var for eksempel Per Kristian Foss (fra Høyre) som i sin tid som først sammenlignet det språket som i dag brukes om muslimer med måten jøder ble omtalt i mellomkrigstiden.
Det er over ti år siden Foss gjorde den sammenligningen og advarte mor utviklingen. De borgerlige uttalelsene har endret seg på de ti årene.
Er det så rart at Gahr Støre påpeker det ansvaret høyresiden har?  Er det ikke høyresiden som har ansvar for endringer i sin egen politikk, sine egne uttalelser eller mangel på reaksjoner mot holdninger og en verdi-endring de ikke liker?

Unge Høyre er modigere enn moderpartiet.  Ungdomspartiet er ofte det.  De tar avstand fra ordet snikislamisering og sier det er uanstendig å bruke begrepet.  Det er bra!
Bra at ungdomspartiet er mer anstendig enn moderpartiet.  Skulle ønske at ungdommen var såpass rebeller at de også stilte krav til moderpartiet. Men det går sikkert på anstendigheten løs i Unge Høyre.
Ungdommene er gjerne litt mer rebeller på venstresida.

Den 21. januar 2001 ble Benjamin Hermansen drept på Holmlia i Oslo.
Han ble drept av Joe Erling Jahr og Ole Nicolai Kvister.  To etnisk norske menn. To som hadde nynazismen som sin ideologi.

Den 22. juli 2011 bomba Anders Behring Breivik først regjeringskvartalet før han dro til Utøya og skjøt barn, unge og voksne.  Totalt 77 ble drept De 69 på utøya regelrett henrettet.
Anders Behring Breivik er etnisk norsk. Kom fra Oslo beste vest og hadde tidligere vært medlem i Fremskrittspartiet.

I 2019 henrettet Philipp Manshaus sin adoptivsøster som han hadde vokst opp sammen med.  Begrunnelsen for drapet var at hun var fra Asia, hadde en annen etnisitet enn han.
Philip er etnisk norsk. Kommer fra Bærum.

Human Right Service har fått milionstøtte av regjeringen.  I år fikk de 1,8millioner.Totalthar de fått 26,2 millioner i statlige overføringer siden 2005.

Peder Nøstvold Jensen, kjent som “Fjordmann” , dere husker han som Anders Behring Breivik klippet og limet store deler av sitt manifest fra.  Han har fått stipend av Fritt Ord!

Ja Fabian, og alle dere andre fra Høyre. Jeg forstår at det er ubehagelig å bli minnet om at dere har et ansvar for å ta avstand og et oppgjør med de høyreekstreme og deres tankegods.  Men jeg tror at det å ta det oppgjøret og vise tydelig at dere tar avstand fra den type tankegods er viktig.

Jeg tror de høyreekstreme strømningene er langt farligere enn om Rødt skulle få gjennomslag for litt av sin politikk.

 

 

5 kommentarer
    1. Veldig godt skrevet. Jeg håper mange vil lese denne bloggen. Hva med å sende innlegget som lesebrev til en avis.

    2. Igjen, vær vennlig å ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Ref; « Vel dette skal ikke handle om at andre mener de har redaktørmyndighet på min blogg»Ref slutt.
      Jeg har ikke redaktørmyndighet på din blogg. Hvor du får denne ideen fra klarer jeg ikke å forstå. Jeg ba deg kun om å slette innhold hvor du tilla meg meninger jeg ikke har. Som en annen kommentar, Torunn, skrev; du vrenger på Annos ord, og hun mente det var ufint av deg. Når du skriver at jeg påberoper meg redaktørmyndighet på din blogg ved å be deg slette en vrengt fremstilling av min kommentar så fratar du meg min sannhet og identitet. Det var grunnen til at jeg ba deg slette. Jeg ba deg kun slette ord som refererte meg, og hva du tilla meg av meninger jeg overhodet ikke kjente meg igjen i. Er det urimelig?
      Mener du det er riktig å tillegge andre meninger dem ikke har, og så mene at du kan spinne på dine subjektive tolkninger om meg i bloggen uten at jeg skal ha rett til å mene at du tråkker over grensen?
      Jeg har ikke redaktørmyndighet på din blogg, men jeg har en uomtvistelig rett på å bli omtalt korrekt. Redaktørmyndighetspåstanden en forunderlig måte du slenger et hælspark min vei fordi jeg våger å tale min sak på din blogg, og i det å bli sitert og omtalt korrekt i det demokratiske samfunnet vi lever i. Det er en av våre grunnleggende rettigheter som frie mennesker.

      1. Du har rett til å mene at jeg tråkker over grenser.
        Men jeg kan ikke forstå at du mener at jeg fratre deg din identitet. Du er et menneske som av grunner jeg ikke vil spekulere ir velger å være totalt anonym.
        Jeg slettet hele innlegget slik du ba om.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg