Snø? Nå?

Den første snøen dukket opp på våre kanter i går. Og, nei jeg har ikke tenkt å bruke tiden frem til april, mai på å sutre over snøen. Jeg har avfunnet meg med skjebnen, og har bestemt meg for å overse både snø og kulde. Ignorere at vinteren forsøker å legge begrensninger på livet mitt. Finne gleder og positive ting i stedet for å grave meg ned i en vinterdepresjon. Det er en stund til vår, så jeg skal la være å sutre om at jeg lengter dit.

Grunnen til at jeg i det hele tatt bringer temaet snø på banen er innlegget til Doc og Dask. Det innlegget ga meg skikkelig vondt i magen. Dask setter fingeren på noe som er verdt å reflektere over.
I går kom som sagt den første snøen, og tradisjon tro var det kaos i trafikken. Folk med kun sommerdekk på bilen lå strødd i grøftene og trailere med dårlige dekk sperret en hver vei med litt stigning.
Folk som pendler fra Oslo til Hønefoss måtte ta turen om Drammen og Mjøndalen fordi det var umulig å komme over Solihøgda på grunn av trailere som sto fast.
En del busser, minst ti hørte jeg, sto fast på Aleksander Kiellands plass midt i Oslo sentrum.
Røde Kors ble sendt ut med pledd og vann til folk som sto fast i køene på E6 og E18….
Da er det lett å sitte trygt og godt hjemme med en varm tekopp i nevene og harselere i kommentarfeltet over alle som blir overrasket over at det kommer snø på Østlandet i slutten av oktober. La fingrene gli over tastaturet og virkelig ironisere over idiotene som ikke har lagt om til vinterdekk. At det går an å være så dum å la seg overraske av snø nå.

Dask kaster frem en teori. Tenk om en del av idiotene på sommerdekk faktisk ikke har råd til å kjøpe vinterdekk? Med den økonomiske hverdagen mange lever i i dag er det helt klart en forklaring for mange.
Et sett nye vinterdekk koster raskt et sted mellom fire og fem tusen. Hvor skal en ta de pengene fra hvis en hver måned har så vidt man klarer seg? Og kanskje ikke helt det? 4.000 er kanskje mer enn matbudsjettet for en hel måned for mange. Er det så rart at den utgiften blir skjøvet på så lenge asfalten er tørr og temperaturen ligger på rundt +10?

Jeg tror mange la seg med en klump i magen på søndag kveld og ba en stille bønn om at det ikke måtte komme snø i løpet av natta, fordi de visste at de måtte ut og kjøre på slitne sommerdekk neste morgen. Ikke fordi de ikke gadd å skifte dekk, men fordi de ikke hadde råd til nye dekk og de gamle i grunn hadde gjort nytta si for minst to vintre siden.

Bønnene ble ikke hørt. Snøen lavet den. Våt og tung, og veiene ble glatte.
Så da måtte man med hjertet i halsen bevege seg ut i trafikken. Ut i snøkaoset.
Det er ikke alle steder det å kjøre kollektivt er et alternativ.
Ikke er det alle som har mulighet til bare å ringe jobben å si at man tar hjemmekontor heller. Er man radiograf, sykepleier, lærer, butikkmedarbeider, håndverker…….

Så gikk det ikke bedre enn at man mistet feste på bilen, skled ut i en sving og havnet i grøfta og på forsiden av en mett-avis eller tre. Ekspertisen i kommentarfeltet fra det ganske land  kastet seg over deg og idiot-erklære deg i lite hyggelige ordelag, onkel politi tok lappen, bilen som trengte vinterdekk trenger nå og en større reparasjon, kontoen er like skrapa og du har ikke snøring på hvordan du skal få hverdagslogistikken til å gå opp.

Vi har vinterdekk på bilen vi. Kom oss trygt frem i går. Alle var ikke like heldige. Tenk litt over den økonomiske situasjonen mange er i for tiden før vi idioterklærer de. Det kan være gode grunner for at man ikke har lagt om til vinterdekk selv om man har vært klar over at snøen kommer.

 

 

6 kommentarer
    1. Forså vidt enig i dette, MEN…Når det kommer til noe så alvorlig som sommerdekk og vinterføre; Uansett hva økonomi man har så bør noen bjeller ringe om at sommerdekk og snø/glatte veier ikkje er forenelig. Å ja, eg kjenner fortvilelsen over å ikkje komme seg ut fordi det er glatt og bilen står med sommerdekk, men er det virkelig verdt det å ta sjansen? Konsekvensen av å velge feil blir jo 100 ganger så dyrt enn å bare la bilen stå og heller ta den “sure” tlf til sjefen…Det er egoistisk å ta den sjansen mener eg, hva om man dreper noen?? Hva da da? Gjeldslave og kanskje enda verre resten av livet.

    2. Så det på nyhetene om trafikken og kaoset på Østlandet. Det er faktisk mange som ikke har råd til nye vinterdekk. De koster som det du er inne på. Mange kjører også piggfritt. Vi har lagt om til vinterdekk men det er med pigg. Kom litt snø i går, og leser i avisen at brøytebilen havna i grøfta på en fjellovergang. Liker ikke vinter jeg heller, men noen ganger har den sin sjarm også.

    3. Prøver du virkelig å unnskylde de som kjører på nedslitte sommerdekk når det er glatt? Fordi de ikke har råd til vinterdekk nå… Stakkarne må jo på jobb… Hvor mange, med vinterdekk var det som også måtte på jobb men som ikke kom seg på jobb, som fikk en av de viktige stakkarne sommerdekk midt i fronten og havna på sykehus? Eller enda verre – ble drept?
      Den eneste jeg har tenkt å idiotforklare er deg, i tillegg til de idiotene som du unnskylder.
      De stakkarne som havna på forsiden av ei avis eller tre. Hva med de stakkarne, som helt uforskyldt, havnet i avisa, under rubrikkene med kors over, min kjære umistelige….?

      Jeg holdt på å få en sånn idiot i fronten for noen år tilbake. Et lite, månedsgammelt barn i barnestolen bak i bilen. Vi kunne blitt drept begge to.
      Jeg valgte å skråkjøre min bil av veien, ned i grøfta. Heldigvis var det ikke hverken rekkverk eller bratte skråninger, ingen stikkrenner, kun slett vei. Og grøfta. Idioten? Hen havna og i grøfta, like bak meg. Hen mista førerkortet.

      Man er lovpålagt å “sko” bilen etter føret, ikke etter pengboka. Da får man heller la bilen stå. Det er ingen som har rett å sette hverken mitt eller andres liv i fare fordi de ikke hadde råd til vinterdekk.

      1. Jeg prøvde ikke å unnskylde de som kjørte på sommerdekk. Loven sier, som du skriver at man skal sko bilen etter vær og føreforhold.
        Jeg sier at man ikke behøver å idioterlære dem. Det er en viss forskjell på å forsvare og å idioterklære.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg