Sommerfølelse…..

Ti plagg som gir meg sommerfølelse skriver Martine Halvs.  Jeg sitter her med et ullpledd rundt skuldrene og en rykende varm tekopp ved min side og stirrer ut på en grå dag hvor regnet siler ned.  Sommerfølelsen lar vente på seg i dag, jeg tviler på om den hadde kommet selv om jeg hadde tatt på meg shorts, gått med sånn topp som viser hele magen eller ikledd meg bikini. Sommerkjolen som henger klar på knaggen blir nok hengende i ro i dag.

Ti plagg som gir sommerfølelse….  Den ene sommerkjolen etter den andre flimrer for mitt indre.  Og ja, jeg har ti sommerkjoler, minst. Det å gå i kjole, helst fra mai til september er noe av det jeg forbinder med sommer. Men det er mye mer enn klær som gir sommerfølelse.  Grønt løv og en brusende foss, for eksempel.

Eller hva med nydelige solnedganger?  Denne fra Halden en marsdag var fin, men de solnedgangene som gir meg den beste sommerfølelsen er nok de som jeg nyter fra kurvstolen på trammen med Gamle Gubben Grå ved min side.

Eller middag på terrassen.
Da jeg var barn ble de fleste middager spist på terrassen fra mai til september. Og nei, det er ikke et falskt minne. Du vet som når man tenker tilbake var det alltid sol hele sommeren når man var barn, og kjempe mye snø hver vinter.
Men ikke dvel ved snø og vinter nå.  Dette skulle handle om sommerfølelser.
Spise middag på terrassen, helt klart sommerfølelse.  Ja, eller på en uterestaurant, er ikke å forakte det heller. trenger ikke være gourmet-mat. Det er det å spise ute i friluft som gir den gode følelsen.

Utflukter til steder man aldri har vært.
Man trenger ikke reise langt eller ha en uke ferie for å oppleve nye steder. Jeg er overbevist om at vi alle har ukjente steder vi kan utforske i dagstur-avstand.

Blinkende skogstjern. Finnes det noe mer sommer enn blinkende skogstjern? Myggen som surrer, fiskene som vaker, kanskje ta seg et bad i det sola går ned. Det er da vannet er varmest har noen sagt.
Jeg tror ikke det er helt sant, men å bade i et skogstjern er magisk. Har du aldri prøvd anbefaler jeg at du gjør det i sommer.

Vandre rundt på stille landeveier og nyte landskapet.  Det gir ro i sjelen, vandre rolig av sted. Ta inn alle luktene. Duggvått gress, villbringebær…  Alle lydene fuglekvitter, gresshopper, lekende barn, summende insekter…

Eller en tur i skogen.  Når sola er på sitt varmeste kan det være godt med en tu i skogen i skyggen av svalende trær.
Kanskje er det ikke så nøye hvor du er, by, land, hav, skog – men kom deg ut!
Sommeren er helt klar best ute. Man trenger ikke lenger enn ut på trammen før det gjør en forskjell.

Havet ja. Innlands-kjerring som jeg er har jeg jo ikke nevnt havet.  Men en tur til havet gir sommerfølelse.
Sitte på blankskurte svaberg og nyte. Glitrende vannflate, lukten av saltvann og tang. Lyden av hese måkeskrik. Det blir ikke mer sommer enn det.

Jordbær.  Finnes det mer sommermat enn jordbær? Jordbær med fløte, jordbær og is, rørt jordbær på nystekte vafler, jordbær i hvitvinsglasset, jordbær og spekemat, jordbær…..

Eller enda mer sommer – MARKJORDBÆR!

Vi er fremdeles i mai.  Det gjør ikke så mye om det regner i dag. Sommermånedene juni, juli og august ligger ubrukte og blanke foran oss. Bare å nyte. Fylle de med gode opplevelser, gode stunder. Det er det det handler om.  Skape seg gode øyeblikk.

8 kommentarer
    1. Herlig sommerinnlegg, her regner det også i dag!
      Men juni, juli og august ligger foran oss og jeg elsker mai!

      Nyt dagen! Kos dere masse!

    2. Plagg som gir sommerfølelse, ja. Jeg har begynt å tenke på hva som skal i kofferten for en liten ferietur neste uke… Sommerkjole? Allværsjakke? Badetøy? Ullgenser?
      Må nok ta med alt. Inkludert stillongs. Skal tross alt til Trønderland. #norsksommer 😉Lag deg en fin dag!

    3. Et ordentlig sommerinnlegg, med mye å glede seg til framover! 🙂 Dagsturer er absolutt mulig, – trenger ikke å bruke mye tid på å forberede lange ferieturer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg