Søndagsmiddag…

Etter søndagstur er det på tide med søndagsmiddag.  Og i dag var det min tur til å stå for den oppgaven.   Søndagsmiddag skal være hjemmelaget, sesongbetont og litt annerledes enn hverdagsmiddagen.  Lillesøster har alt delt bilde av noe “Dratt svin” med gresskar eller noe slikt i ei langpanne Halloveen-ribbe?

Men jeg er sliten etter gåturen, og har ikke lyst til å stå for lenge på kjøkkenet.  Heldigvis har jeg tenkt ut hva jeg skal servere, og det blir ikke de kjøttpølsene Gamle Gubben Grå kjøpte i går.

Jeg starter med å lage vanbakkelsrøre, eller deig.  Oppskrifta fant jeg i ett av de gamle ukebladene jeg henta forrige søndag.  Da vi bodde i rekkehuset, lagde jeg ofte vannbakkels. Det er jo i grunn enkelt og lage.  Men så flyttet vi til huset i skogen, jeg fikk lang reisevei og hadde nesten aldri tid til noe. slikt føles det i etterkant.  Tror det var på den tiden vi bodde i huset i skogen at jeg begynte å bli litt for sliten.  Tror egentlig jeg har drevet meg selv litt hardt siden da. Det er over 20 år siden vi flyttet dit.

Men nå var det søndagsmiddag. det skulle handle om.
Mens vannbakkelsene stekte, laget jeg østekrem av noen rester reven ost og smør.
Og så satte jeg i gang med å lage suppe.  Jeg kokte opp vann og buljong og putta opp i testene av gresskaret jeg bakte for noen uker siden og som jeg frøys ned.  Når de bakte gresskarbitene tinte og ble kokt, ga jeg suppa en liten omgang med stavmikseren – og vola gresskarsuppe.

Hjemmelaget gresskarsuppe med ferske vannbakkels fylte med ostekrem.  Det synes jeg er skikkelig søndagsmiddag siste søndag i oktober.

4 kommentarer
    1. Oi! Gresskarsuppe må prøves ut!! Liker slumpeoppskrifter selv, men første gang noe prøves liker jeg nøyaktig fremgangsmåte
      Får prøve likevel

      Og den ostekremen… er det så lett som det står? Bare smelta ost og smør? Vannbakkels er jo så enkelt og godt men har bare hatt søtt fyll til dessert

      PS. Bra med facebookside!!

      1. Ostekremen var 125g smør og 125 g reven ost. Jeg tok reven gulost som vi hadde i kjøleskapet, men i oppskriften fra 1955 sto det Roquefort eller annen ost med skarp smak. Norzola eller annen blåmuggost er sikkert supert.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg