Søndagstur…

Charlie Chihuahua og jeg tok en tidlig søndagstur i dag. Kanskje ikke den lengste og mest imponerende turen, men tur er tur.

Før klokka var 9 var vi ute på hjul. Å bare gå rundt i nabolaget blir fort kjedelig. Så I dag gikk turen til Haug hvor det er et sinnrikt nettverk av gangstier å utforske. Masse spennende lukter for Charlie er det og ved å legge turene til forskjellige steder og ikke bare gå den vante runden dag etter dag.

Søndag er kirkedag. Dette er Haug kirke.  En av de kirkene i distriktet jeg ikke har vært inne i eller fått undersøkt nøyere. Jeg lufter ikke hund på kirkegård.

Haug kirke er en gammel kirke, langt eldre enn jeg trodde finner jeg ut når jeg leser om den på nettsiden Norges kirker, en utrolig informativ side hvis du som meg er opptatt av den historieskatten kirker er.  Kirkebygningen omtales i 1600-årene som en steinkirke med rektangulært skip og smalere og kortere kor. Murene var da i meget dårlig forfatning. Etter beskrivelsen må kirken stamme fra middelalderen.
Middelalderkirken ble stående i sin dårlige forfatning til 1712. Da ble skipets murer reparert. Koret ble revet og kirken ble forlenget mot øst med et tilbygg til skipet. Kirken gjennomgikk på ny en ombygging 1878, og en omfattende restaurering 1962—63. I sin nåværende form inneholder kirkens vestre del rester av middelalderskipets langmurer. Murene i kirkens østre halvdel skriver seg fra 1712, mens vestre halvdel av kirken samt tårn og sakristi fikk sin form 1878. Restaureringen 1962—63 satte hovedsakelig sitt preg på kirkens interiør.

Etter å ha gått tur en times tid vendte Charlie Chihuahua snuten hjemover hvor Gamle Gubben Grå ventet med ferske rundstykker og alt som hører en søndagsfrokost til.

 

5 kommentarer
    1. Flott start på dagen og koselig kirke, godt å se litt annet enn nabolaget!
      Deilig å komme hjem til slik frokost! 🙂 Skjønner at frokosten i Drømmehuset er hellig!

    2. Jeg er mer en middels opptatt av kirker og historien rundt! Så – takk for denne lærdommen! Driver og fotograferer alle kirkene i Larvik kommune (mener jeg tella til 16) og tenkte å lage en serie blogginnlegg etterhvert….! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg