Sopptur.

Er det noe jeg virkelig setter pris på så er det å gå på sopptur. Jeg vet ikke hvorfor, men det å lete etter sopp er utrolig mye mer spennende enn å plukke bær. Kanskje fordi det er mer spennende å se om du finner sopp, og hva slags sopp du i så fal finner.

I dag er jeg superfornøyd med dagens fangst. Ikke fordi det ble spesielt mye, men fordi jeg fant et par flotte kantareller.  Det er det ikke ofte jeg har funnet. Jepp. Du leste riktig. En sopp-plukker som har problemer med å finne kantareller, der har dere meg. Men se det prakteksemplaret på bildet! Den alene var nesten verdt hele turen.

Ja, for det ble litt av en tur i ettermiddag. I over to timer vandret jeg rundt i skogen og lette etter sopp. Skrittelleren forteller at jeg har gått langt og lengre enn langt i dag. Ennå har jeg igjen kveldsturen med hundene. Noen sopp fant jeg jo, både rimsopp og skrubb fikk bli med i kurven. Men jeg var altså ikke sånn superfornøyd med fangsten før jeg i den siste motbakken fant den store, fine kantarellen! Straks var turen verdt strevet og Kjerringa skinte som ei sol da hun kom tilbake til bilen. Sliten, men lykkelig! Er det ikke det en sier?

4 kommentarer
    1. Det er stort sett bare kantareller jeg tar sjansen på å ta med hjem, og desto artigere når man finner dem. De kommer vel igjen på det samme stedet hvert år, så det gjelder å legge merke til hvor.😊 Du er flink med sopp, og kjenner igjen mange slag! 😀👍

      1. Takk. Jeg har som mål å lære meg et nytt slag hvert år. Har lyst til å lære meg kremler. Så mange av de i går (tror jeg), men usikker på hvem som er gode og spiselige matsopper.
        Er ikke noe soppkontroll midt i uka, så sopp jeg er usikker på eller vil lære plukker jeg bare de dagene jeg kan dra rett på soppkontrollen med de. Det har jeg lært mye av opp gjennom årene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg