Tilbake til hverdagen….

I dag får vi greie på hvordan Erna og co tenker seg den gradvise åpningen av samfunnet.  Jeg kjenner at jeg er litt spent på den. Møter på Zoom, teams og Skype er greie supplement, men det er en del møter som gjør seg best som fysiske møter.  Kommunestyremøter er typisk slike møter som ikke egner seg som digitale møter.  I morgen er det på nytt kommunestyremøte, selvsagt digitalt.
Om halvannen uke skal vi ha medlemsmøte, jeg skal snakke varmt og engasjerende om valgkamp – på skjerm.
Det blir ikke det samme.  Man får ikke den samhandlingen med publikum som man får når man møtes fysisk.

Jeg er spent på den gradvise åpningen.  Signalene som kom i går om at vi ikke kan åpne samfunnet før smitten var så og si borte tyder på at vi må vente lenge.  Skal man vente til vi har under 200 nye smittede per dag tror jeg vi fort snakker høsten 2021, kanskje 2022.

Samtidig er antall positive tester et utrolig dårlig tall å ha som utgangspunkt for en gjenåpning.  Jo flere man tester, jo flere positive tester må en regne med å finne..  Så hvis myndighetene tar det tallet som et mål på når samfunnet kan åpnes igjen, kan jeg få det tallet til å bli lavt nok allerede i dag. Det er bare å la være å teste så mange.

Tenk deg at du var litt gruggen i halsen.  Ikke syk, ikke feber, men bare litt gruggen i halsen.  I normale tider ville du ikke tenkt noe over det, tatt en varm kopp te med honning eller en halstablett og gått på jobb.
Men i disse tider skal man jo teste seg ved det minste tegn som kan minne om luftveisinfeksjon.
Så får du greie på at det er 199positive tester dette døgnet.
Samfunnet holder pusten.
Kommer vi under 200 kan vi åpne samfunnet igjen.
Ville du gått å testet deg?

Et mye bedre mål for når samfunnet kan åpnes må jo være antall syke, ikke antall smittede.  derfor er antall innlagte pasienter et mye bede mål enn antall smittede.  Slik jeg ser det er og det tallet langt viktigere enn hvor mange smittede som ikke blir syke.  De eldre og sårbare er jo straks vaksinert.

Men dette skulle jo ikke handle om smittetall og covid. Dette skulle jo handle om toppbloggene.

Om Ida Wulff som ikke har skrevet ett ord siden 26. mars, men likevel ligger på andre plass 7.870 sidevisninger.

Om Martine Halvs som har ti tanker på en tirsdag.
Tanker om hvor godt det er å komme hjem ette flere måneder i Stockholm.
Tanker om hvor sykt godt det va å endelig få møte det nye tantebarnet sitt for første gang.
Tanker om kjæresten, sjampo og matvareprisene i Norge.
Tanker om tur-bukser, nettbutikker og selvsagt hemmelige prosjekt som hun bare dør etter å dele med oss lesere.

Dette skulle handle om Kokkejævel som har trukket ut 36 vinnere blant de som i går vipset han en hundrings for å få lov til å bruke oppskriftene han publiserer på en gratis bloggside i ett år.  Litt interessant å se at det faktisk var 36 mennesker som bet på den der i går. Lettjente 3.600 kroner for Kokkejævel.
Han kaller det åndsverk og rettferdiggjør det med at en må betale for å benytte andres bilder og samtidig kreditere opphavsmannen.
Jeg vet ikke om Kokkejævel forventer at jeg krediterer han hvis jeg skulle finne på å  prøve en av rundstykkeoppskriftene hans og serverte de til familien.  Vel, jeg har bokhylla full av kokebøker og et internett full av gratisoppskrifter   For eksempel alle oppskriftene til Spisogspar  så jeg trenger ikke betale Kokkejævel for å få brød på bordet.

Men du Kokkejævel. Dette blogginnlegget jeg skriver er jo et åndsverk det og. Litteratur, ikke sant.  Så kan vi jo diskutere om det er god eller mindre god litteratur, men slik er det jo med matoppskrifter, musikk og billedkunst og.
Så hvis din argumentasjon for å ta betalt av mennesker som bruker oppskrifter du publiserer på en gratis blogg – ja da er ikke jeg storforlangende om jeg ber deg vippse meg 100 koner for å lese mitt åndsverk.  94133452. Vips i vei, det går til meg!

Da er det bare en blogger igjen blant de fem på topp. Vivian, Mamma på hjul.
Hun har væt på kontroll i går, trosset snø og glatte veier.
Alle prøvene var bra!!!!!
Hun er stabil, og det er utrolig gode nyheter.
Jeg blir glad på Vivians vegne, og urolig lettet.  Rart hvordan man blir glad i mennesker man følger på blogg men aldri har møtt.

Innlegget til Mamma På Hjul er og en tankevekker. En tankevekker om hvor heldig jeg er som tross noen skavanker er forholdsvis frisk og rask og kan leve livet mitt uten hjelp.  Hvo heldig jeg er som ikke føler at jeg nesten lever på lånt tid.

Når jeg tenker slik er mange av mine utfordringer utrolig ubetydelige.

Hva ta jeg md meg fra toppbloggerne i dag?
Jeg skal vippse Gamle Gubben Grå en tier fordi jeg bruker bildet fra utsikten fra bygdeborgen på Slottshaugen. Det er det nemlig han som har tatt.

20 kommentarer
    1. Det var 36 som «vant» – men det var over 400 som var med i trekningen… altså sannsynligvis ovet 40.000 inn på vipps til kokken. Jeg kjenner at jeg blir litt opprørt – at han benytter seg på den måten av at han har fått blodfans som lever og ånder for hans blogg (og familie)…
      Hvis de allerede hadde kjøpt oppskrifter for et helt år (kan vi være sikre på at han faktisk blogger oppskrifter et helt år fra nå?), men ikke vippset det akkurat i går, kunne de også være med i trekningen, hvis de vippset 50 kr ekstra. Ikke 1 kr som symbolsk sum for å komme med på listen, men 50.
      Når han har trukket vinnerne og fryder seg over 40.000 ekstra kroner inn sier han at dette var artig, det kommer jeg garantert til å gjøre igjen… Ja, det kan jeg levende forestille meg.
      Jo, jeg er litt opprørt over hvordan han bruker makten han har skaffet seg – og synes det er litt umoralsk å skaffe seg sånne inntekter på en dags lotteri.

      1. Ellers – vipps gubbenGrå en tier til for å være modell på det store bildet – det er et koselig bilde, mann og hund og koselig skogsvei 🙂

    2. God morgen 🙂

      Ja det blir spennende fremover – hva som skjer… det går liksom ikke nedover med antall smittede ….

      Lag deg en fin dag 🙂

    3. Det er som Unni sier, 436 lesere som kjøpte Årsabbo på hans oppskrifter i går, de var med i trekningen og 36 vant. Så ja, han tjente grovt på Lotteriet sitt i går som eg er ganske sikkert ikkje er lovlig en gang, men det vil jo tiden vise da 🙂

      Ka du sei, Kjerring? Skal me perle litt i dag da tro?
      Lag deg en god dag og kos deg 🙂

      Vibbedille 🙂

    4. Det tallet på 200 bekymrer meg også.
      Idag er vi oppe på 900 igjen. Ikke bra. Og alt for mange på sykehuset.

    5. Tallet på 200 bekymrer meg også. Og idag er vi oppe på 900 igjen.
      Og alt for mange på sykehus. Ikke bra.

    6. Her har jeg gjentatt meg selv litt mange ganger. Beklager det. Fikk en error melding først. Så jeg prøvde flere ganger.

    7. På den annen side, så står jo det hele og faller på de som betaler denne 100 lappen.. Forretningsmessig, er det jo en kjempeidé, for det spilles jo, tross alt, med åpne kort her! Det de betaler for, er jo i realiteten et lodd i en trekning. Oppskriftene står jo der, ‘up for grab, free of charge’, så.. 😉

    8. Kjære vibbedille og dere andre kritiske røster ang en viss person, ja, det var lovlig, og kjerringtanker, de kokebøkene, fikk du de oppskriftene gratis 🙄dette er yrke hans, dere må snart slutte med det dere holder på med, 🤔

      1. Jeg har ikke noe problem med at han skriver og selger kokebøker.
        Hva mener du yrket hans er? Kokk? Kremner? Kokebokforfatter? Blogger?
        Det er utøvelsen av bloggeryrket jeg er kritisk til.

    9. Som du har sagt mange ganger. Kokken har teft og er kremmer…
      Terje Høili som bor i Norges største hus her på Kråkerøy. Begynte med å selge tannbørster….
      Så vi har en vei å gå vi andre…

    10. Om jeg vil ha oppskriftene til Kokkejævel, kjøper jeg kokeboken hans, enkelt og greit. Tilgang til oppskrifter på nett som ikke en gang er produsert (og som jeg dermed heller ikke vet hva handler om), blir som å kjøpe katta i sekken, spør du meg. Dessuten er det noe pes å lage mat fra en oppskrift på nettet, rent praktisk sett. Vil mye heller ha en kokebok jeg kan bla i og ha stående klar på kjøkkenet.

      Aner ikke noe om lotteriloven, men vil tro at det fins noen regler for sannsynligheten for å vinne versus innsats?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg