Tøffere enn toget

I dag har jeg vært på langtur.  Eldste Sønn og jeg har vært på Jernbanemuseet på Hamar. En hel dag bare han og jeg og en haug med tog og jernbanehistorie. Du kan tro vi har kost oss!

Vi har vært her før, for mange år siden. Jeg husker ikke helt når, men tror det er rundt 15 år siden, kanskje mer.  Også da var det bare oss, og det var helt topp.  Eldste Sønn er mer enn gjennomsnittet interessert I tog og jernbane, og kunnskapsrik som få. Så når vi er på et slikt sted må alle skilt og plakater leses, gjerne reflekteres over for så å kunne gi meg noen utfyllende opplysninger. Da er det godt å bare være oss to. Søsknene har liksom ikke helt den samme interessen, i det minste ikke fot alle detaljene.

Jeg husker kanskje heller ikke hva alle lokomotivene har for navn og typebetegnelse, men jeg tror dette er et diesel lokomotiv… Og selv om jeg ikke er like interessert i tog som Eldste Sønn synes jeg det er gøy å følge med på hvor mye han vet.

Dette lokomotivet vet jeg hva heter! Det er selveste Dovregubben.  Dovregubben eller NSB type 49, som de egentlig heter var en norsk damplokomotivtype som ble konstruert for at ett lokomotiv skulle erstatte to lokomotiv  og holde høyere hastighet i de sterke stigningene på Dovrebanen. Type 49 betegner høydepunktet og slutten på norsk damplokomotivproduksjon. Denne lokomotiv typen var i bruk fra 1935 til 1957. Mye av dette lærte jeg av Eldste Sønn sist vi var her. Da var han rn 10-12 år gammel, og jeg husker jeg kontrollsjekka mye av det han foreleste om den dagen. Den gutten har klisterhjerne på det som virkelig interesserer!

Spesialutstillingen om jernbanehistorie under andre verdenskrig gjorde inntrykk.

Ellers var det mye nostalgi.  Er det tegn på at en begynner å bli gammel når man finner minner fra oppveksten på museum?

Flott sted som anbefales enten du er jernbane-nerd eller bare normalt interessert.  Og selvsagt er det et lite damptog som går noen hundre meter då batn som et med går kjørt litt tog.

 

6 kommentarer
    1. Så spennende! Jeg er veldig glad i museer, men på det der har jeg faktisk ikke vært noengang! Det er et tips til neste gang bobilen stopper på Hamar! 🙂

    2. Så fin dag dere har hatt og flott tips dette. Håper jeg får opplevd dette en dag.
      Så mange flotte bilder av dagen deres. Virker som dere kosa dere masse begge to..Herlig søndag med mening!

    3. Der har jeg vært også en gang da jeg var liten, så 40 år +/- vil jeg anta. Det fristet jammen å ta en tur når du viste fram alle disse lokomotivene. Det eneste jeg egentlig husker var kongevognen, så den imponerte nok ei lita jente.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg