Tomater

Det er på tide og nok en gang skryte av mine evner som husmor. De som følger denne bloggen vet jo at det er ikke husmorsysler jeg sysler mest med.

Men i går lagde jeg bakte tomater. Det ble tre glass, og disse skal vi kose oss med ut over sommeren. Jec er utrolig glad I tomater i alke former.

Bakte tomater lager du lekende lett. Du tar tomatene og legger på et bakepapir kledd stekebrett sammen med noen kløfter skrelte hvitløkfedd. Strør over en halv teskje sukker, litt flaksalt og ringer over litt olivenolje.

Så setter du brettet i stekeovnen en times tid på 100 grader. Jeg brukte varmluft.

Når tomatene har sprukket litt opp, men ikke kollapset, la jeg de på glass sannen ned et par kvister rosmarin (fra egen hage). Fylte på med olje, og vola bakte tomater i olje!

Godt som tilbehør til det meste.

 

11 kommentarer

Siste innlegg