Toppbloggeren feilinformerer…..

Ganske drøyt ikke sant? Starte bloggen med å beskylde en blogger-kollega for løgn!  Nå er kjerringa ute etter å skape ufred og bråk igjen, tenker du kanskje.
Egentlig er jeg ikke det. Men noen ganger er det betimelig å påpeke direkte feilinformasjon  Som influenser har man vel et ansvar for ikke å spre usannheter?

Nei, det er ikke Ida Wulff jeg sikter til.
Hun har ikke kommet med noen løgner siste døgn.  Hun ha ikke kommet med et eneste ord. Men det er noen dager igjen før jeg opplever hennes innlegg som løgn. Det er noen dager til uka er gått, så hun har ennå tid til å komme med et blogginnlegg som lovet.

Eller, jeg ville ikke gjort så veldig stort nummer av om Ida ikke kom med et innlegg i løpet av uka.  Noen ganger går bare dagene uten at man får gjort halvparten av det en hadde tenkt.  Å ikke rekke alt en har planer om opplever jeg ikke som løgn.

Mamma på hjul tror jeg heller ikke farer med løgn.
Jeg håper og tror at fridagen hennes var så fin som det hun beskriver.   Og skulle det være noen kjedelige eller litt kjipe ting som hun har utlatt i sin fremstilling er hun unnskyldt.
Men jeg er litt spent på om det har blitt utført hjortejakt på nattevakta i natt

Julia Nyland, dere husker hun som stakk til Spania bare for det at hun hadde lyst – og ikke ønsket å følge strømmen.  Det der med reiseforbud var jo bare en anbefaling sant?
Hun er heldigvis fremdeles i Spania.  Kommer nok ikke hjem før samfunnet åpner igjen he.
Tror ikke det er så kult der nede siden det er relativt stille fra henne.
Og Julia, det er fremdeles påbudt med munnbind i Spania.  Det er ikke en anbefaling.  Det er heller ikke unntak selv om man er blogger og bare må ta bilder. Så jeg er litt usikker på om alle forsikringene du har gitt om at du vil følge smittevernreglene der du er muligens er løgner… Det kan virke slik av bildebevisene du deler på blogg…
Men denne løgnen opprører meg ikke. Den er som forventet.

Den bloggeren som fikk meg til å velge denne overskriften er Mette Ask.
Blogginnlegget hennes inneholder to feil, som jeg mener det er viktig å påpeke og rette opp. Sorry Mette, men direkte feilinformasjon kan ikke få stå uten at jeg påpeker det.

For nei. Verken du, jeg eller andre helsearbeidere har vaksinasjonsplikt når det kommer til Covid-19 vaksine. (Eller andre vaksiner)  Det er ikke vaksinetvang her i  Norge. Heller ikke for arbeidstakere i helsevesenet.
Vi blir oppfordret sterkt til å ta vaksine, og jeg håper alle tar vaksinen.  Men ingen kan faktisk pålegge deg det.

Å velge å ikke ta vaksinen kan få følger for arbeidsforholdet ditt.  Du kan bli fjernet fra pasientrettet arbeid. Du kan være uaktuell til stillinger i etterkant . Man ønsker fortrinnsvis å ansette arbeidstakere som er vaksinert osv.  Men ingen arbeidsgiver kan med sprøytenåla i hand vaksinere en arbeidstaker som ikke ønsker det.
Så. Mette og alle andre helsearbeidere. Vi har ikke en vaksineplikt, men jeg er veldig glad hvis ale lar seg vaksinere frivillig.

Feil nummer to..  Mette skriver

 Får du tilbud om gratis vaksine, vil du ta den, og om du ikke får den gratis, ville du tatt den i min situasjon?

Alle norske borgere får tilbud om gratis vaksine.  Så, det er ikke noen grunn for folk her til å stikke av gårde på Vaksinereiser elle bestille sprøyter med vaksine på internett.

Hva tar jeg med meg fra toppbloggerne  dag?
Jeg må ut å danse våren inn. Hvis ikke er det jeg som farer med usannheter på blogg.

.

19 kommentarer
    1. Glod morgen – takk for flott info om vaksinen. Jeg også mener jeg har at dette er gratis for alle!
      Ønsker deg en fin dag for å danse mot vår!

    2. God morgen. Vaksinen er gratis for alle, og jeg har fått første dose. Merket kun litt ømhet i armen. Det var det hele. Det var ikke AC jeg fikk. Andre dose får jeg i mai. Selv om jeg har fått vaksinen er jeg likevel forsiktig, bruker munnbind og holder avstand. Det er en anbefaling som jeg følger.
      Nyt dagen i dag.

    3. Jeg lurte litt på det med vaksinen og betaling selv. Fordi jeg mente at den ganske sikkert var gratis for alle. Så jeg googlet litt og så at JODA, det var gratis. Jeg skal ta den. Men trenger litt beskjed på forhånd, ikke hurtig -vaksinering på dagen. Fordi jeg trenger å ta noen piller i forkant et par-tre dager, for å slippe å trigge hjernehinnebetennelse-sykdommen min. Men det går nok fint. Ja, ut med deg og dans 😀 Jeg må vel til pers igjen selv, kan vel ikke bruke samme bildene som før, i Galleri Frodith 😀

    4. God morn, her er det litt sein morgen. Her venter jeg på vaksine og skal ta den når det blir min tur.
      Å danse våren inn ja, her har værmeldingen lovt 2 sifret temperatur, så skal nyte noen timer ute i dag.
      Lag deg en fin fin dag

    5. Det er tydeligvis bruk for voksenopplæring om både dette og hint. Jeg leste det samme som deg, men tok ikke samfunnsansvar og kommenterte det derfor ikke i hennes blogg. Godt at noen tar det ansvaret. Det viser seg jo bare her i kommentarfeltet at flere ble i stuss over noe de trodde de visste. Det er ikke bra. Det er sånn det starter.

    6. Jeg forsto faktisk Mette Ask sånn at den vaksineplikt hun refererte til ikke dreide seg om et pålegg som sådan, men at hun, som helsearbeider ikke kunne avstå fra vaksinering grunnet de konsekvenser det ville hatt for jobben hennes..
      – Men ‘never the less’, stusset også jeg over den med gratis vs. betalingspliktig vaksinering (haha).

      – Og sånn kort innpå, når jeg først snakker vaksineprogram med en helsefagarbeider:.. Har en noe en skulle ha sagt i hht hvilken vaksinetype(r) en går med på å la seg injisere av? – Eller hvilke en IKKE vil la seg injisere av blir vel kanskje den mest relevante vridningen på det spm..
      At jeg i utgangspunktet stiller meg positiv i hht å la meg vaksinere, er jo ikke ensbetydende med at jeg ukritisk lar de sprøyte hva som helst inn i kroppen, mener jeg..

      1. Egentlig tenker jeg at jeg ville tatt en hver vaksine som anses som trygg av myndighetene – samtidig ville jeg nok vøre veldig skeptisk til Sputnik 🤪 – litt pga Sovjet/Russland/Putin-assosiasjoner – men også pga av fyren fra Drangedal 🙈

      2. På vårt Helseforetak får vi spørsmål om vi vil ha vaksine, og hvilken vaksine det er.
        Slik jeg har forstått det kan man si at man ikke ønsker en bestemt vaksine, men da stiller man lengre bak i køa.

    7. Hei. Jeg kjenner noen helsearbeider som har tatt vaksinen. Ikke fordi de hadde lyst, men de følte at det var en plikt. De som sa nei ble på et vis uglesett på jobben. Og hvis det medfører riktighet at en kan bli fjernet fra arbeidsoppgavene sine – så ja, da anser jeg det som plikt eller tvang.
      God helg fra
      Lise

      1. Jeg kan forstå at noen kan føle seg presset til å ta vaksinen. Men man har ikke lov å tvinge folk.
        Jeg er jo tillitsvalgt, og selv om jeg ikke har hørt om noen som har nektet å la seg vaksinere leste jeg meg opp på hvilke rettigheter de hadde hvis de nektet. Greit å ha kunnskap hvis problematikken skulle være der.

    8. Jeg håper og ønsker at alle lar seg vaksinere. Det er jo gratis, tross alt. Og hva får man ellers gratis innen helsevesenet? Det hører i alle fall til sjeldenhetene å få så mye der, bortsett fra når man har frikortet i havn. Og det har jeg allerede tilegnet meg 😉
      Men fra spøk til alvor, jeg skjønner skepsisen til folk. Jeg er selv skeptisk, men har ikke noe valg egentlig. Pluss at jeg synes det er viktig å få stoppet dette viruset, så godt det lar seg gjøre. Og da bidrar jeg med det jeg kan, nemlig å la meg vaksinere, både for å beskytte meg selv og andre ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg