Tornerose har våkna

*Gjeesp!* –  Jeg skulle kanskje ikke ha skrevet om Tornerose i går, for nå har jeg sovet om ikke i 100 år så i over 10 timer!  10 timer i senga, og en god time sløving på sofaen før det.  Jeg tror både ryggen min og jeg trengte det.
Eller sovet og sovet. Jeg hadde vel en liten seanse med hundelufting rundt klokka 2 i natt.  Men det var jo bare å slippe Charlie ut i hagen og vente på at han kom inn igjen. Klarte jeg utmerket å få gjort i halvsøvne.

Nå har ikke Tornerose tenkt å sove mer.
Husker dere sangen Berit Ås skrev til valgkampen i Asker i 1971?
Dumt spørsmål. Mange av dere var ikke født i 1971, og de som var det har sikkert ikke peiling på hvem Berit Ås er.
Vel, sangen jeg henviser til er en omskriving av barnesangen “Sov Dukkelise”. (Ikke si at dere ikke kan den heller?!?)
Berit Ås sin versjon starter slik

Sov Dukke Lise, sov og bli stor,

og mens du sover, styrer din bror,

planlegger veier, bygger bedrift.

Sov Dukke Lise, sov og bli gift.

Som dere sikkert forstår ender sangen med en oppfordring til Dukke Lise om å våkne og  være med å styre og planlegge.  Derfor min Lise må du stå opp, rope et varsko, kreve et stopp,  Og akkurat som for Dukke Lise er det på tide at Tornerose så vel som denne kjerringa våkner og begynner å ta grep.

Berit Ås er en kvinne født i 1928. Jeg kunne skrevet et helt blogginnlegg, muligens flere, om henne men kortversjonen er at hun er en norsk sosialpsykolog og politiker for Sosialistisk Venstreparti. Hun er æresdoktor ved Københavns Universitet, University of Halifax i Canada og ved Uppsala universitet. Hun ble utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden i 1997 og mottok en internasjonal akademikerpris ved Amsterdam Universitet i 1988. Hennes faglige innsats omfatter blant annet studier av kvinnekultur, økonomi og utvikling av de fem hersketeknikker.

Nettopp hersketeknikker er et stikkord her som jeg vil dvele litt ekstra med.  Jeg er kjent i politikken og organisasjonsliv for å være en person som hersketeknikker ikke biter på.  Muligens fordi jeg klarer å identifisere dem og se hva som foregår.  Likevel er det relativt utmattende å bli utsatt for hersketeknikker over lengre tid, slik jeg blir her på blogg. Og ikke bare jeg, men relativt mange med meg.

Ideen om hersketeknikker som Berit Ås utviklet var  et resultat av studier av ulike former for kommunikative strategier i 1979 og førte til hennes popularisering av Ingjald Nissens opprinnelig ni herskerteknikker. Som hun altså reduserte til fem.
Så la oss ta steget videre fra Berit Ås til Ingjald Nissen.

Ingjald Nissen var født i 1896 og døde i 1977.  Han var en norsk psykolog, filosof og statsstipendiat, mest kjent for sin bok Psykopatenes diktatur  som ble utgitt i1945.

I Psykopatenes diktatur gjør han i følge Atle Kittang «et ambisiøst forsøk på å forstå den tyske katastrofen i et psykososiologisk perspektiv. Her kombineres flere av Nissens viktigste begreper (mindreverdighet, maktvilje, mannsforbund, forventning) i en analyse av det nazistiske diktaturets psykopatologiske grunnstruktur.»
Nissens hypotese var at nazismen er det psykopatiske menneskets samfunnsform.
Han mente at det hadde hersket en påfallende passivitet overfor nazismen i de vestlige demokratiene i tiden før andre verdenskrig, parallelt med hvordan psykopatiske individer kan drive normale mennesker inn i en fortvilt tilstand der de overtar eller tilpasser seg psykopatens idéer for å overleve.
I virkeligheten var det krefter i de demokratiske landene som advarte om den fremvoksende nazismen, slik som Johan Scharffenberg med sin artikkelserie i Dagbladet, hvor han diagnostiserte Hitler som sinnssyk.

Jeg mener ikke å  diagnostisere noen av mine medbloggere verken som sinnssyke, psykopater eller nazister.
Jeg gjentar :
Jeg mener ikke å  diagnostisere noen av mine medbloggere verken som sinnssyke, psykopater eller nazister. 
Grunnen til at jeg føler for å poengtere dette så nøye er at en typisk form for hersketeknikk er å gjenta en usannhet eller en personkarakteristikk av et medmenneske mange nok ganger slik at den tilslutt fremstår som en sannhet.  Slik som det er blitt gjentatt til det kjedsommelige at jeg er en blodrød mobber fra voldsvenstre.

Nissen beskrev dette slik Man spiller på følelser, suggererer andre, og intrigerer. Man holder sår åpne.  
Tenk litt over det jeg skriver.
Hva tror dere er hensikten når noen for hundreogførtiende gang påstår at jeg er hjerterå fordi jeg for ni måneder skrev at jeg ikke ville være med på å spleise på krans til en høyst oppegående  fyr jeg aldri har møtt hvis han skulle være så uheldig å dø?

Som sagt, hersketeknikker biter ikke på meg. Jeg blir litt oppgitt av det, litt irritert. Du vet som når en litt innpåsliten flue summer rett ved øret ditt når du sitter i stolen på trammen og koser deg med en bok.
Jeg ønsker ikke å lage noen bloggkrig. Jeg kommer til å fortsette å blogge om mitt. Kanskje kommer det et innlegg om Berit Ås, ellers har jeg flere ideer på blokka. Dette er bare kjerringas måte å si at jeg leser mer enn jeg gidder å bruke energi på å kommunisere.
Jeg registrerer hva som foregår, men regner med at de fleste av leserne mine også er intelligente nok til å gjennomskue det.

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg