Travel uke

For de som lurte, bloggkrig og storm i kommentarfeltet ga resultater. I dag er jeg oppe på en 41. plass med 1399 klikk. Ville bare nevne det.  Orker ikke være så kynisk i dag. Klokka er ikke 6 ennå, og det snør ute. Jeg skal snart ut å kjøre. Uka er i gang.

Kokkejævel er også tidlig oppe, heldigvis. Han er som vanlig på bloggtoppen, og jeg satt og lurte på hva jeg skulle kommentere over hans siste innlegg i går. Farsdag var liksom utdebattert i går. Gir ikke klikk å kommentere farsdag en dag for sent. Heldigvis kom det nytt innlegg nå.  Jeg liker folk som står opp om morgenen.

Det snør på Ringerike for tiden.  Den første snøen her jeg ferdes kom på fredag.  Merket det godt. Sto på skadelaben på jobben. Der var det nok å gjøre etter lunsj. Alt var sikkert ikke snøens skyld. Godt å kjenne det pulserende sykehuslivet igjen.  Jeg var skikkelig sliten da jeg gikk ut av sykehuset over parkeringa mot bilen.  Hørte ambulansesirener i det fjerne og var usigelig glad for at jeg ikke skulle ha arbeidshelg.

I natt har det snødd igjen. Lille Bille er dekket av snø ute på gårdsplassen. Jeg må straks ut å grave den frem.  Må bare forsikre meg om at Yngste Sønn har stått opp. Så skal vi ut på kjøretur.
Fire måneder med snø og glatte veier.  Jeg kjenner musklene mine strammer seg bare ved tanken.  Jeg liker vinteren mindre og mindre for hvert år.  Hjelper ikke å tenke på at de hadde det verre i steinalderen. De slapp i det minste å kjøre bil på glatte veier…  På radioen melder de om at det kommer til å være kaos i trafikken.  Det er slik det er her på sentrale Østlandet. Så fort det kommer noen snøfiller melder alle medier om snø-kaos, og jeg strammer skuldrene og forventer det verste lenge før jeg kikker ut av vinduet.  Snakk om at media skrur opp forventningene.

I Alta har kjøpesenteret der Kokkejævel har forretningen sin 10 års jubileum denne uka. Handelsstanden finner alltid en unnskyldning for å lokke oss til seg med mer eller mindre gode tilbud.  Nå melder radioen om den første utforkjøringa. Jeg gleder meg ikke noe mer til å ut å kjøre av den grunn.
Hvor var jeg? Jo kjøpesenter.  Kokkejævel liker ikke overraskende konseptet kjøpesenter. Gå tørt og varmt under tak og la seg friste til å kjøpe både det ene og det andre man egentlig ikke behøver. Jeg liker  shopping jeg og, og å ha det tørt og varmt og ikke minst ikke glatt.  Men samtidig er tilveksten av kjøpesenter ofte  kroken på døra for mange av de små butikkene som ikke er tilknyttet noen kjede.  Husleia blir for dyr.  Og jeg liker mangfoldet, og de små selvstendige butikkene. Vil jeg beholde de må jeg bruke de, da må jeg ofte ut av det komfortable kjøpesenteret.

Jeg er glad i baconpølse, men også gleden av ei kjapp baconpølse på Narvesen, en bensinstasjon eller kiosken på sykehuset skal denne Kokkesnobben oppe i Alta ta fra  meg.

Pølse er godt av og til. Kjøper to hvis jeg er sulten, men er egentlig litt ekkelt med pølser. Vet ikke hav de inneholder. Det vil si, jeg vet hva de inneholder. Det er det som gjør det ekkelt. Prøver å ikke tenke på det. I alle fall ikke mens jeg spiser.

Etter det sitatet er jeg sikker på at jeg ikke kommer til å skeie ut med noen baconpølse i dag.  Nei, må nok reise til Alta og kjøpe håndlagede reinsdyr-pølser i butikken til Kokkesnobben på kjøpesenteret heretter.  For de inneholder sikkert bare kjøtt og sunne saker.

Radioen melder om nok en utforkjøring. Fortsetter å mase om vanskelige kjøreforhold og fare for køer og annen faenskap. Kan ikke den guttungen snart komme seg ut av loppekassa? Jeg vil starte dagen, få den overstått.

Yngste Sønn kom seg ut av dynehaugen. Vi kom oss ut og til Tyristrand.  Sønn kom seg på jobb, og jeg tok dagens handletur på Coop Extra på Tyristrand før jeg snudde. Trengte en pause, og trengte en cola.
Det hadde lysna litt da jeg startet hjemturen. Møtte fire utrykningsbiler under utrykning på de første 500 meterne, du vet i den dumpa mellom Skjærdalen og Fegritoppen. Der det fort stopper opp hvis noen bremser før svingen pave ned, eller har for liten fart eller for dårlige dekk på veien opp. Det gikk bra.   Utrykningskjøretøyene kom frem uten at noen sklei i grøfta. etter få meter meldte radioen at det var trafikkulykke på Tyristrand.  2 biler hadde kjørt i hverandre ved Cirkle K  Det er vel 50 meter fra der jeg snudde….

Kom meg hjem. Stekte speilegg til frokost.  Gamle Gubben Grå kom tuslende.  Sitter i pysjen og glipper med øynene over dagens første kaffekopp. Noen har det godt.  Snart må noen ut med hundene. Det blir ikke meg!

Hvor langt var jeg kommet i å dissekere Kokkejævels innlegg? Jo Kjærest.  Kjærest skal ha eksamen denne uka. Eksamen på Barnehagelærer-studie.  Hun er beintøff, den dama.  Jeg ønsker henne virkelig lykke til.

I Alta er det julegrantenning og åpning av julegata på fredag. Usikker på når den er i Hønefoss, men jeg vet det er i god tid før første søndag i advent.  På Hadeland Glassverk ble lysene tent allerede forrige helg. . Det er sikkert nydelig der nå som snøen har kommet.  Alt for at handelsstanden skal få et godt julesalg,
Vel, jeg tror jeg ikke handler mer fordi om jeg ser nisser og juletrær, men kanskje jeg kommer raskere i gang med julehandelen? Og så finner jeg flere unnskyldninger til å kose meg.  Trengs det, i denne kalde, våte tida.  Det er fremdeles 4 måneder til snøen forsvinner. Greit da å ha en god kopp kaffe eller gløgg og pepperkaker å se frem til. Liker lys også. Både tente stearinlys og lenker med lys ute.

Radioen melder om at det skal slutte å snø i løpet av dagen. Så skal det bli mildere.  Underkjølt regn i natt, og ny nedbør i morgen. Regn i Drammen, og snø her.  Mest sannsynlig sludd, slaps og faenskap i midten. Jeg behøver vel ikke å si at jeg skal til Drammen i morgen? Og på torsdag også for den saks skyld.  Da skal det bli kaldt igjen. Man regner med at blå-holken er perfekt innen helga. Fire måneder til vår, Fire måneder kan føles som en evighet.

Datter kommer i løpet av dagen.  Hun jobbet i går, og kunne da ikke dukke opp for å feire farsdag.  Det blir kos.  Datter bringer alltid liv og røre.  Eldste Sønn var her i går. Kom syklende i snøværet.  Flinke gutten.  Så da blir det farsdagsfeiring to dager på rad på Gamle Gubben Grå.   Det blir bra.  Alltid hyggelig når ungene kommer.

 

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Hater vinter og glatte veier jeg også. Vi er i Drammen nå. Det er glatt. Vi gikk rett frem ved ei rundkjøring rett før Mjøndalen. Heldigvis fikk mannen svingt seg over veien og inn på en sidevei før vi kom ut i rundkjøringa. Kjør pent!!

    2. Kjente en gang en nordlending som opplyste at han hadde jobbet hos pølsemaker/slakter eller noe slikt en gang, og etter det sluttet han å spise pølser. Pga at han så hva de kjørte sammen i maskinen…
      Det man ikke vet, har man ikke vondt av, sies det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg