Trøtt kjerring.

Trøtt som ei strømpe sitter jeg på trammen. Tre relativt aktive dager på rad kjennes på kroppen.  Men venter selveste fylkeslederen i Rødt på døra om ei lita stund, så det er vel greit å holde seg våken og relativt presentabel.
Han blir nok ikke lenge. Han kjører rundt til alle lokallagene med valgkamp-brosjyrer for Rødt Buskerud før fylkestingsvalget. Vi må jo ha noe å dele ut når vi står på stand.  Joda, vi skal ha en lokal brosjyre og. En for kommunevalget, men noen er jo opptatt av fylket.

Jeg står ett eller annet sted på den fylkestingslista jeg og, som listefyll etter eget ønske. Det er kommunepolitikk jeg brenner for for tiden. Samtidig er det mange saker som avgjøres på fylkestinget som og er viktige.

Jeg vil jo ha en skole som utjevner forskjellene, og sikre gratisprinsippet i videregående opplæring. Får vi et fylkesting som er dominert av Høyre vil gratis-prinsippet raskt bli utvannet og nå som det er dyrtid og familier er presset på økonomi kan ungdom fort bli nødt til å velge utdanning etter lommebokas tykkelse. Høyere utdanning og de mest kostbare linjevalgene blir forbeholdt ungdommene fra de mest bemidlete familiene. Er det dit vi vil tilbake?

Kollektiv tilbud er viktig, ikke minst i distriktene. Vet dere at i min barndoms dal går det ikke en eneste buss mellom fredag ettermiddag og mandag morgen? Lett å føle seg stuckd på et sted det ikke skjer noe hvis en er ung. Være avhengig av foreldre som kjører og henter enten du har lyst til å dra på shopping på lørdag formiddag eller en tur på kino.  Så bedre kollektivtransport er viktig for meg.
Billigere og bedre. Skal folk velge å kjøre kollektivt må det ikke koste det mangedobbelte av hva det koster med å kjøre bil.

Vel, nå er brosjyrene levert. Jeg skal ikke trette dere med mer politiker-preik. Jeg inntar heller horisnontalen på sofaen.

 

 

 

6 kommentarer
    1. Politiker-preik er artig det, regner med at det blir mer av det fremover mot valget, får jeg håpe 😉 Apropo valgbrosjyrer, i dag har jeg vært på besøk på et omsorgssenter, der traff jeg på noen veldig så oppegående damer på noen og nitti år. Nei, de bodde ikke der, de var også på besøk. Vi snakket og diskuterte om så mye og så mangt. Som vi ofte gjør. De hadde fått sine valgkort i posten, så i dag var det politikk det handlet om, noe som de er veldig så opptatt av. De hadde ikke fått valgmateriell i postkassen enda. Jeg lovte å printe ut, ikke alle, men de 3-4 som var interessante for dem. Så da blir det sikkert en valgprat på Søndag tenker jeg.

        1. Savner kanskje noen bloggere på høyresia som har flagget sitt ståsted, Selv om det er noen som har mer en hintet hvor de hører til. Også noen kommentatorer til disse som er delvis eller helt enig med disse.
          Det er vel noe som heter “Si meg hvem du omgås, og jeg skal fortelle deg hvem du er.” 😉

    2. En strekk må man ha når kroppen er vond. Fikk melding om valgkortet lå i Digiposten. Skrev den ut. Skal stemme 28 august på skolen her i bygda.
      Buss går det her men ikke en lørdag. Blir bilbruk med de avstandene vi har. Ha en fin lørdag.

      1. Ja, man må bruke stemmeretten. Det går sjeldnere og sjeldnere busser. I min barndoms dal går bare skolebussen som frakter ungene ut og inn av bygda og til skole i ei annen bygd.
        Da jeg var ung var det 7 bussavganger hver vei i døgnet, og skolen var ikke nedlagt, men fremdeles i bygda. Litt færre på søndagene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg