Update på…..

dav

Jeg er på en 27. plass!!!! Det er mandag, sommerferien er over, arbeidsdagen venter.  Men hva gjør vel det?  Jeg er på en 27. plass!!!! Og i dag skal jeg skrive en oppdatering på baby-prøvingen….

For det første, alle dere over 90.000 som klikket dere inn for å lese Anita Rasmussen sin oppdatering på babyplanleggingen, dere la merke til at dette er et reklameinnlegg for graviditetstester?  Hvis 90.000 nordmenn en søndag ettermiddag er opptatt av graviditetstester, ja da tror jeg vi kan forvente en baby-boom ved påsketider.  90.000 babyer er nesten dobbelt så mange babyer som det ble født i Norge i 2019.

Jeg er ikke så opptatt av graviditetstester.  Ikke prøver jeg å bli gravid heller, det toget har nok for lengst gått.  Når eventuelle barnebarn måtte dukke opp har jeg heldigvis ingen innvirkning på.

Anna Rasmussen skriver at hun ikke har hatt eggløsning eller mensen etter spontanaborten i våres, så da tror jeg, dessverre Anna, at sannsynligheten for at du er gravid også er relativt liten.

Jeg forstår at Anna ønsker seg en positiv graviditetstest og et vellykket svangerskap  Mitt råd er slapp av, pust med magen ikke stress. Og så sier jeg som gamle doktor  Andersen (tidligere gynekolog på sykehuset) “De barna, de barna, de kommer når de kommer…”

For selv om vi kan designe kjøkkenskapene våre ned til minste detalj, og bestille den perfekte trappa til huset vårt når ingen av de trappene som finnes på nett er perfekte, ja så kan vi ikke bestemme når vi skal bli gravide og på den måten designe vår egen familie helt slik vi ønsker.  Heldigvis.

Jeg forstår at Anna blir trist og skuffet over at hun ikke blir gravid slik hun planlegger.  Det er sårt. Det er vondt, og det er slike slag livet gir. (Håper jeg ikke hører alt for kald og kynisk ut. For jeg mener ikke å være det. Bare påpeke at livet ikke alltid går helt på skinner.  Og at det er greit.)

Jeg forstår at hun er skuffet, og oppgitt og har mista troen på at de skal få det til. Men hun vet at de kan få barn. De har alt tre. Og hun har prøvd bare ett år.
Tenk på de som prøver år etter år og aldri blir gravide.
Hun har og i løpet av det året hatt flere spontanaborter. Så kanskje kroppen ikke er klar for et nytt svangerskap?  Stress ned Anna.

Og Anna, nei ønsket om et fjerde barn når du har tre velskapte barn fra før kan ikke være like sårt som ønske om å få et barn for de som har prøvd i årevis uten å lykkes. Sårt, ja! Et savn, ja! Men ikke like sårt som for de som aldri opplever å få barn. Det nekter jeg å gå med på.(Nå kan du kalle meg en ufølsom gammel kjerring .)

Og når du hisser deg opp over denne ufølsomme kjerringa, husk da at jeg vet noe om å savne et barn. Jeg har mistet to. Et i krybbedød, et i dødfødsel. Om jeg fikk 1.000 andre barn hadde ikke det kunne erstatte de som døde. Likevel tror jeg fortvilelsen til ufrivillige barnløse over aldri å få barn er større enn fortvilelsen man føler over at barneflokken ikke ble så stor som man ønsket.

Eller… Sorg og fortvilelse kan ikke måles i styrke. Den enes sorg er ikke værre enn den andres. Man kan ikke sammenligne og konkludere med hvem som har det værst, hvem det er mest synd på. Og jeg synes synd på Anna.

Men det er ingen selvfølge å bli gravid, samme hvor mye man måtte ønske det. Det er ingen selvfølge at svangerskap, samme hvor etterlengtede de er, fører til at en ny verdensborger blir født. Og det er ingen selvfølge at mirakelet som blir født er et levende, friskt barn. Det hender livet gir deg slag på slag. Det føles ikke rettferdig, men det er slik livet er. Livet er ikke alltid rettferdig.

Å ikke bli gravid når man ønsker er ikke “noe man ikke får til”. Etter tre barnefødsler og flere spontanaborter bør man kanskje gi seg selv og kroppen litt tid, litt ro. Ikke stresse med å bli gravid. Så blir man nok gravid igjen når kroppen er klar.

Anna Rasmussen har tre flotte barn. Jeg kan forstå at hun ønsker seg nummer fire. Jeg skulle ønske at jeg hadde fem barn som nå begynte å bli store, og ikke “bare” tre. Men livet ville det ikke slik.  Jeg likte ikke å se mødre med barnevogn de første månedene etter at Tiril døde i krybbedød. Det var tøft å gå i barnedåpen til niesa mi tre dager etter at vi hadde hatt bisettelse for Anders. Men jeg har aldri vært sjalu på mennesker som har barn på alder med de jeg mistet. Men jeg er kanskje mer redd enn andre for at noe skal gå galt når familie, venner eller kollegaer er gravide. Jeg vet hvor skjørt livet kan være.

jeg vet ikke hvor lenge jeg orker å utsette meg for nye skuffelser på rekke og rad som aldri tar slutt.

Sitatet er fra Anna Rasmussen sitt innlegg. Og understreker ikke det utsagnet det jeg forsøker å si? Ikke utsett deg for disse skuffelsene. Ta en pause fra å forsøke å bli gravid. Gled deg over de tre flotte barna du har. Du kan ikke designe familien din slik du ønsker, samme hvor urettferdig du føler det er.

Og så er vi tilbake til reklameinnleggets kyniske realitet. For selvsagt finnes det hjelpemidler i fleng du kan få kjøpt på nett hvis du ikke får de barna du ønsker når du ønsker det. Ufrivillig barnløshet er god butikk. Anna har nettopp kjøpt en sperm=test for å sjekke om feilen ligger hos mannen. For i følge Anna er det lettere å gjøre noe med dårlig sædkvalitet enn hvis “feilen” skulle ligge hos henne. Slik jeg forstår det jeg finner på medisinske sider på nett er ikke det å fikse menns dårlige sædkvalitet noe hokus pokus. Selv om jeg ikke tviler på at man kan få kjøpt “tryllemidler” på nett. Som jeg nettopp sa, ufrivillig barnløshet er big business.

Anna Rasmussen har fått testet seg så mange ganger. Det kan ikke være noe “galt” med henne. Og hun er lei av å bli fortalt at spontanabortene er tilfeldig. Hun vil ha et vellykket svangerskap nå, og et velskapt barn om noen måneder slik at familien matcher huset, interiøret og livet slik hun har designet det.

Hun vil ha et svar på hvorfor ikke livet hennes blir slik hun har designet det. Hun vil ikke gå livredd i månedsvis når (hvis) hun blir gravid. Hun vil ha et svar så problemet kan løses og hun kan sitte med et nytt familiemedlem i armene om noen måneder.

Jeg får så lyst til å holde rundt henne. Gi henne en klem og si: “Jenta mi. Samme hvor mange prøver og tester du bruker pengene dine på kan ingen garantere deg et nytt barn. Slapp av, pust med magen. Kos deg med de tre barna du har. Og dukker fjerde mann opp, blir det bare ekstra gledelig.

8 kommentarer
    1. Dette er content marketing, eller på godt norsk, innholdsmarkedføring på sitt verste, eller beste. Alt ettersom . Jeg velger det første.

    2. Venta på dette innlegget fra deg i dag…For jeg tenkte jo at dere hadde jo vært på kjærlighetsferie i hele 3 dager….Under kan skje vet du…I Bibelen mener jeg å huske så var det ei som ble gravid da ho var 90! Så det så…

      1. Har jobba litt veit du. Ferien er over. Jo da Sara fikk barn som 90 åring. Men.. for å være ærlig så frister det ikke å starte på nytt med egne småfolk nå.

    3. Anna stresser litt med livet sitt. Blir litt matt…hun har egentlig all verdens tid. Til neste år må du ligge så høyt på blogg lista at du kan 2 uker ekstra ferie, for å blogge koselige reisebrev til oss 🙂

      1. Å ja! Det hadde vært topp å ta to ukers ferie for å blogge reisebrev!!!
        Har to uker ferie i september, da kommer det forhåpentligvis flere reisebrev. Og, så kan man jo ta noen helgeturer…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg