Eldste Sønn er litt over middels interessert i tog. Så i dag gikk turen til Sørumsand og Urskog-Høland banen. Eldste Sønn hadde nemlig funnet ut at i dag var det signering av boka “Skinnelangs” på denne stasjonen, og den boka fikk han til bursdagen sin for litt over en uke siden. Nå ville han gjerne ha signatur i den.
Når signaturen var fiksa var det tid for togkjøring. Tertitten Urskog-Hølandsbanen er en smalsporet museumsjernbane. Det er den eldste museumsjernbanen i Norge og merkelig nok har vi ikke vært her tidligere.
Banestrekningen går fra Sørumsand stasjon på Kongsvingerbanen til Skulerud stasjon i Aurskog-Høland. Jernbanen var i ordinær drift med gods- og persontrafikk fra 1896 frem til 1. juli 1960. I dag er de 3,6 øverste kilometerne av banen i drift som museumsjernbane med damplokomotiv.
Første etappe fra Bingsfossen til Bjørkelangen ble anlagt av selskapet Urskogbanen, og ble åpnet 14. november 1896 Et annet selskap, Hølandsbanen anla banen fra Bjørkelangen til Skulerud. Den ble ble åpnet 15. desember 1898, men før det hadde selskapene slått seg sammen til Urskog.-Hølandsbanen. Frem til 1. januar 1945 var banen et privat aksjeselskap. Da overtok Staten ved NSB. Så var det altså forskjellige private togselskap før NSBs tidsalder. Det visste jeg faktisk ikke. Eldste Sønn visste det sikkert.
Etter stortingsvedtak i 1900, ble banen forlenget drøye 2 km vestover inn til Sørumsand stasjon. Denne siste strekningen ble satt i drift fra 7. desember 1903.
Banens trafikkgrunnlag var særlig skogs- og landbruksprodukter. Tømmer ble kjørt til Skulerud og derfra fløtet til Halden. Tidligere ble samtrafikk med DS «Turisten» på Haldenkanalen en populær turistattraksjon kalt «Den store rundreisen»; tog Oslo – Sørumsand, Urskog-Hølandsbanen til Skulerud, båt på Haldenkanalen til Tistedal, tog fra Tistedal, evt. Halden til Oslo.
1961, året etter at NSB la ned driften kom arbeidet i gang for å sikre Aurskog-Hølandbanen for ettertiden, drevet som et andelslag med frivillig og ulønnet arbeidskraft. Etter en tid fikk de overta 3 kilometer spor ved Sørumsand, to damplokomotiver og en del vogner. Første veterantog gikk i 1966.
Det fantes ingen bygninger og ingen sidespor på denne banestrekningen. Hele anlegget besøkende opplever i dag er bygget opp i museumsbane-tiden. Tre av damplokomotivene og to av personvognene er restaurert.
.Da Urskog-Hølandsbanen kom i gang som museumsjernbane var endepunktet litt utenfor sentrum i Sørumsand og skinnene inn til stasjonen var fjernet. I 1987 kunne de første tog igjen kjøre fra Sørumsand sentrum etter at en dugnadsinnsats hadde forlenget banen inn dit. To år senere var anlegget, med stasjonsbygning, ferdig og offisiell åpning av forlengelsen fant sted.
Det er et fint museumsområde for sånne som oss som liker tog og litt historie.
Men turen vår endte ikke der, så følg med her på bloggen. Og nei, denne gangen har jeg ikke vært i noen kirke.
Må jo ha vært en perfekt dag for eldste sønn som er elsker tog og var på jakt etter autograf. Herlig.
Ja vi har hatt en fin dag, og Eldste Sønn var fornøyd og sliten da vi satte han av ved leiligheten hans etter en lang dag sammen med oss.