Vår…

I dag har jeg latt noen av de små paprikaspirene få litt bedre plass. Jeg sådde for en tid tilbake noen frø fra en paprika, og de har spirt villig. 11 planter er nå over i større potter. Men jeg kunne sikkert ha skaffet meg flere paprikaplanter. Det er mange spirer igjen å potte om. Men hvor mange paprikaplanter trenger vi egentlig?

Jeg pottet om tomatplantene for en tid siden. 48 tomatplanter vokser seg større. Også der har jeg mange planter igjen som kunne vært plantet om. Men trenger vi egentlig så veldig mye mer enn 48 tomatplanter?

Jeg har ikke plantet om chiliplantene ennå, men samme spørsmålstillingen dukker opp rundt de og.

Etterpå gikk jeg ut og gravde ned ei bøtte med ferdig kompostert husholdningsavfall i en av plantekassene i kjøkkenhagen. Der vil forhåpentligvis etterhvert det gro friskt med grønnsaker. Squash for eksempel.

Så gikk turen ned i kjelleren hvor pelargoniene ble hentet frem fra vinterdvalen. De ser litt tørre ut, men jeg krysser fingrene og setter de i karnappvinduet. Så får vi se…

12 kommentarer
    1. Holder på med litt hagearbeid her også idag. Været innbyr absolutt til det. Men jeg er ikke så flink til å så selv som du er.
      Og mine Pelliser skal også opp fra kjelleren idag. Håper noen har overlevd.
      God lørdag.

    2. Det ser ut til at det blir mer enn nok av både paprika og tomater hos deg😃
      Jeg har gått for mindre produksjon i år..he-he.
      Deilig ned vårsysler😊

    3. Godt jeg kan være til litt nytte. 😊 Fyll ei bøtte eller et kar med så mye vann at du kan holde blomsterpotta helt under vannflata til det ikke kommer opp flere luftbobler. Da har du i samme farten fått vannet planten grundig. 😊
      Luftboblene er et tegn på at røttene suger opp vann. Og da er det liv laga. 😊

      Så har vi det motsatte. Skulle du av en eller annen grunn få en alt for vasstrukken potteplante, kan du redde den ved å sette den på en avis eller husholdningspapir. Det trekker til seg vann. Når papiret blir vått flytter du bare litt på potta slik at den fortsatt står på tørt papir. Gjenta prosessen til det ikke kommer mer væte ut. Da kan du sette potta i vinduskarmen. Etter noen timer har du – sim salabim – en oppegående blomst igjen. 😊

      Alt for mange tror at “drukna” potteplanter ikke kan reddes, men det er altså ikke tilfelle.

    4. Jeg må si at du har grønne fingre:)
      Det sikkert veldig artig å se når det spirer og gror etterpå. Men som du sa…hvor mange egentlig mån må ha?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg