Vaskerom

Jeg har aldri skrytt på meg de helt store husmorgenene.  Og selv om Gamle Gubben Grå nok har vasket langt flere vaskemaskiner med klær enn meg har jeg da tilbragt noen timer med klesvask opp gjennom livet jeg og.  Og da vi skulle kjøpe Drømmehuset var eget vaskerom en av de tingene som sto på lista over ting vi skulle ha.

Vel, vi fikk eget vaskerom i kjelleren da vi kjøpte Drømmehuset, så sånn sett fikk vi jo det vi lette etter.
Jeg skal ikke klage.  Jeg vet at mange av dere sikkert har vaskemaskinen på badet, ja noen har til og med vaskemaskin på kjøkkenet. Så jeg som har et helt vaskerom nede i kjelleren har sånn sett ikke noe å klage over.  Men jeg er jo litt interiørfreak, og jeg har alltid ønsket meg et stilig vaskerom.  Det har jeg ikke.  Jeg er i tvil om rommet bør kalles vaskerom i det hele tatt, eller om det mer retro begrepet vaskekjeller bør benyttes. Dere vet, grå betongvegger, en utslagsvask og et kaldt betonggulv med sluk i gulvet  Det er så ille og så stygt at jeg bare et halvt sekund vurderte om jeg skulle dele bilder av vaskerommet vårt på blogg.  Svaret kom raskt.  Nei, nei og atter NEI!!!

Men har  dere sett vaskerommet til Stine Skoli?  Har dere sett for en drøm av et vaskerom den dama har?  Ja, jeg innrømmer det glatt. Jeg er ikke så aldeles lite misunnelig. For det vaskerommet har ALT jeg drømmer om
Et vaskerom med egen inngang som gir mindre rot ved inngangen.

Tenk om Eldste Sønn kunne gått rett inn på et vaskerom og hengt fra seg arbeidsklærne så jeg ikke trengte å ha de i gangen. Ja, arbeidsklærne til Gamle Gubben Grå og den litt slitte jakka jeg bruker når jeg lufter Charlie Chihuahua og piggstøvlene mine kunne også stå der.
Våte arbeidshansker, våt hund og votter hansker luer kunne etter en tur tørke opp på varme fliser inne på et vaskerom i stedet for å ligge halv-råe i entreen eller bli tørket på badegulvet.
Men egen inngang til vaskerommet kan jeg glemme.  Da må jeg enten ofre  gjesterommet eller grave opp undr trammen så jeg kan gå inn i kjelleren, på ei flat tomt er det mye graving som må til for å få til det. Og jeg tror ikke jeg ville få til det på en ok måte uten å ofre gårdsplassen og trammen med den vanlige inngangen, så den ideen slår jeg fra meg med en gang.

Men et litt lekrere vaskerom enn den vaskekjelleren vi har burde vært overkommelig, så jeg studerer bildene og drømmer videre.

På vaskerommet til Stine Skoli har de do så barna kan gå ut og inn og gå på do uten å tråkke gjennom hele huset-  Vel barna mine er over den verste løpe inn og ut alderen, så do er ikke det store mustet. og så var det det med inngangsdøra da.
Men egen dusj på vaskerommet, det har jeg ønska meg.  Da vi var fem, og en periode seks som bodde her i Drømmehuset  hadde det vært kjekt med mer enn en dusj.  Kanskje er ikke det behovet så stort nå som vi bare er tre. Ser heller ikke for meg at noen av oss ville gå ned i en kald og utrivelig vaskekjeller for å dusje.  Men hvis vaskekjelleren min hadde sett ut om vaskerommet til Stine Skoli hadde jeg kanskje ikke sagt nei til en dusj., ja og det måtte ha vært varme i gulvet.

Det å kunne stå på et vaskerom som har system og plass til både å henge opp klær og brette klær gjør at klesvasken har fått en helt ny mening.

Det hadde vært digg!  Vi har tørkestativene i kjellerstua. Tenk å ha bli kvitt de derfra.  Men da måtte vi få varme på vaskerommet og få det litt mer trivelig der inne.

Stine har klessjakt fra hovedbadet  og rett ned på vaskerommet.

Det hadde jeg ønsket meg og. Vi har skittentøyskurv på soverommet, og den står der og blir overfylt før vi (leses Gamle Gubben Grå) får bært den ned på vaskerommet og sortert skittentøyet. Det må da gå an å få sagd et hull fra badet eller hva nå som ligger rett over vaskerommet og få en sjakt ned til vaskerommet. Jeg ofer lett et hjørne av den rosa gjestedoen hvis det er det som skal til.

Så var det bare og få med seg Gamle Gubben grå på den ideen….

 

6 kommentarer
    1. Ja da gjenstår det å se om det rosa badet blir ofret for en klessjakt ned til vaskekjelleren 😀

      Jeg husker en periode da jeg var liten – mens det var dører over alt… og vi bare åpnet kjellerdøren og kastet klær ned trappa…. også var det jo mor som måtte gå trappa og plukke de opp og vaske de… og da var det vaskestamper og rulle for å presse ut vannet av klærne….

      Utvikling!

    2. Alltid ønsket meg vaskerom, men særlig da barna var små!

      Men med kombinert bad og vaskerom og lite hus, så forblir det en drøm.

      Men husker da ungene var små, det badet var aldri ryddig 😀

    3. Jeg har hatt vaskerom i kjelleren i et hus jeg har bodd i. Det var skrekkelig kaldt, så det var ikke snakk om å tilbringe tid utenom det aller nødvendigste. Lille julaften et år frøs vannet der nede, eller var det kloakken? Tror det siste. Det måtte komme nødhjelp med brennhett vann i høyttrykksspyler og få gang på elendigheten. Lukta etter dette ble jeg aldri kvitt. Da jeg solgte måtte jeg forklare kjøperne hva som hadde skjedd, i tilfellet de luktet noe. Jeg hadde bakt boller for harde livet slik at det skulle lukte fersk gjærbakst i huset før visning. 😂😂
      Men et nytt, fresht vaskerom med plass til å stryke og gjøre alt med tøyet skulle jeg gjerne hatt da ungene var små.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg