Vibbedille-blomsten

I fjor, året før der og sikkert året før det igjen og drev Vibbedille og viste bilder av en merkelig plante. Jeg er jo dom alle vet både nysgjerrig og vitebegjærlig, så jeg spurte til slutt Vibbedille hva det var slags plante. Vibbedille er, som de fleste her vet, både snill og hjelpsom så resultatet av der var at hun sendte  meg noen stiklinger.

De brukte god tid i posten fra Stavangerkanten, og de sålitt sånn halvdøde ut da vi plantet de i fjor sommer.

Sommeren gikk og de levde for så vidt, men de vokste ikke. Tre ørsmå planter i en diger potte. Etter vinterdvale i kjellerstua var to av tre planter døde.

Vel, den siste fikk så kjærlig omsorg som ei potteplante kan forvente å få i Drømmehuset. Den ble tatt opp i mars en gang, og plassert i  det solrike karnsppvindu. Fikk litt vann med ujevne mellomrom og en klunk plantenæring. Planten kviknet litt til live, strakk seg mot sola og begynte sakte å vokse.

Nå har den blitt flyttet ut på terrassen. Det er tydelig å se at den vokser, selv om jeg tror den ønsker seg mer varme. Jeg er litt spent på fortsettelsen. Om den kommer til å trives hos ei kjerring som overhode ikke har grønne fingre. Nå har den i det minste begynt å vokse.

 

14 kommentarer
    1. JuHuuu SÅ gøy! Denne trenger du ikkje tenke mer på, den klarer seg fint til frosta komme, da må den inn 🙂 Eg vanner den sjeldent, spesielt når den står ute. Vinterhalvåret får den stå et par timer i stampen et par ganger før den flytter ut på våren igjen 🙂 Forventer jevnlig oppdateringer på denne 🙂 Så gøy å se! Ps: Det er forresten en sukkulent 🙂

      Vibbedille 🙂

    2. Stilig!🤗
      En slik hardhaus hadde kanskje klart seg i kulda i nord også🤔
      Håper den fortsetter å vokse og kose seg.🌱👌🏻

    3. Skikkelig kul plante! 🤩 Jeg vet at sukkulenter skal ha lite vann, men denne har jeg aldri sett. Gleder meg til oppdateringer! 👍

    4. hei Brit, her har du navnet på planten så du kan google: Aeonium arboreum “zwartkop”
      Mye sol, lite vann og absolutt ingen kuldegrader, best å ta den inn før tempen viser 5+. Vanlig stueplante vinterstid i et noe kjølig men lyst rom. Har selv hatt et fint eksemplar i mange år, nå har jeg “bare” en grønn plante, men digger de mørke.
      Hilsen Annette

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg