Vil du vite?

Leser i avisen at forskerne nå har utviklet en gentest du kan ta og som kan avsløre om du får Alzheimer.  Gentesten kan og avsløre hvor gammel, eller ung du vil være når sykdommen bryter ut.
Flere av de gamle i slekta utviklet Alzheimer, heldigvis ikke før i moden alder.  Men sykdommen kommer så sakte snikende at man først i ettertid kan finne ut når det egentlig begynte.

Selvsagt er jeg redd for at jeg engang skal få sykdommen.
Men ta en gentest for å vite om jeg kommer til å få sykdommen?
OK, hvis gentesten viste at jeg ikke kom til å utvikle Alzheimer, ville det jo være greit å ta testen.  Da slapp jeg å gå og engste meg.
Men å få vite på at jeg ville utvikle sykdommen?
Og kunne få greie på at jeg ville få sykdommen for eksempel når jeg er 72 år, om 20 år?
Nei, det ville jeg ikke. Da er det bedre å leve i uvisshet.

 

 

3 kommentarer
    1. Jeg ville ha visst. Nå har jeg ikke noe sånt i min familie, som jeg vet om, men har uhyggelig mye kreft. Så jeg skulle gjerne ha testa om jeg ligger i faresonen der også, men siden det ikke er den kreften en får gjennomslag for slike tester så får jeg bare leve i uvissheten …

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg