Vinden har løyet

Vinden har løyet her på fjellet, og vi har kost oss ute i solveggen. I kommentarfeltet blåser det fremdeles friskt, og min skisse til løsning ble ikke akseptert. Det var synd.

Litt mer hell med sin skisse hadde Riksmeklingsmannen, og over 14 timer på overtid ble det en løsning i NHO oppgjøret.  LO aksepterte et oppgjør på 2,7%. Noe som i realiteten tilsier en nedgang i kjøpekraften for den vanlige lønnsmottaker, siden prisveksten er estimert til 2,8%.

Hvorfor jeg bryr meg om slikt undrer du kanskje, i det minste hvis du er relativt ny inne på bloggen min. Jo fordi om 17 dager skal jeg og de som sitter i forhandlingsutvalget vårt sammen med meg begynne våre lønnsforhandlinger.  Da er resultatet i NHO oppgjøret 2,7% et viktig tall.

Hva LO aksepterer i NHO oppgjøret får være opp til dem. For radiografene ved vårt Helseforetak som jeg skal føre lønnsforhandlingene for tror jeg ikke det føles rettferdig å få redusert kjøpekraft, få dårligere råd i år enn vi hadde i fjor. Mange har lagt ned en betydelig innsats under pandemien. Skal det nok et år bli belønnet kun med klapping på altanen fra de som har hjemmekontor?

Ja, jeg vet det er mange som har det verre. Folk som er permitterte  folk som har mistet jobben, folk som står enda lenger bak i ledighetsklen enn de gjorde for 14 måneder siden. Men det er og mennesker som har fått en vesentlig bedret økonomi under pandemien.

De drøyt 2.000 dollarmilliardærene i verden hadde i perioden april til juli i fjor en vekst i sine formuer på eventyrlige 27,5%. De hadde altså en vekst i sin formue på tre måneder som er ti ganger så stor den lønnsveksten man kan forvente på ett år i årets lønnsoppgjør. Da snakker vi forskjell i prosent.  Hva en slik forskjell vil utgjøre i kronet og ører gjør det hele nesten kvalmende.

Tesla-grunnlegger Elon Musk plusset i perioden fra april til juli i fjor på formuen sin anslagsvis med 710 milliarder kroner. Til sammenligning vil en lønnsvekst på 2 7% på min radiograflønn utgjøre 13.600 kroner. Jeg vet ikke med deg  men for meg virker summen 13.600 litt mindre enn 710.000.000.000. Og da har jeg ikke trukket vekk overhenget på radiograflønna. (Ikke be meg forklare overheng, bare godta at rundt 1.300 av de 13.600 blir spist opp.) Jeg har heller ikke tatt med det Elon Musk har økt formuen sin med de resterende 9 månedene i året.

Også her i Norge er det mange som har tjent godt under pandemien. Mange av dem nærmest med sugerør ned i statskassa, og da snakker jeg ikke om butikkansatte, bussjåfører og helsearbeidere som har stått i førstelinjetjenesten under pandemien. Da snakker jeg om investorer, bedriftseiere og eiendomsbesittere.

Det er flott at regjeringen har kommet med krisepakker til bedrifter som er hardt rammet under pandemien.  Slike bedrifter som for eksempel Hoftepluss og Fyfader som var stengt i flere måneder fortjener hver krone de måtte ha fått i støtte. Men det er jo ikke de små og mellomstore bedriftene som har håvet inn penger i støtte.

Oslo Plaza, Scandic, Hurtigruten, Color Line-gruppen og seismikkselskapet PGS har fått 46 prosent av tildelingene fra den kompensasjonsordningen regjeringen innførte nå i januar. De resterende 54 prosentene deles av 2800 bedrifter. Det blir i gjennomsnitt  9,2% av kaka til hver av de 5 og 0,02% av kaka, altså kun et par smuler til hver av de andre.

Rødt hadde et forslag på Stortinget om at de som mottar korona-støtte fra staten ikke skulle kunne ta ut utbytte. Vi fikk desverre ikke flertall.

Hvis bedriftene skal sitte med pengene når det er gode tider, mens staten skal betale når det er lav etterspørsel, da er vi inne på en veldig farlig sti.

sier Ragnar Torvik, som er økonomiprofessor ved NTNU.  Det er jeg veldig enig med han i.

De fem selskapene som har fått mest i koronakompensasjon, har foreløpig delt 1,4 milliarder kroner.  De betalte til sammen 333 millioner i skatt fra 2015 til 2019, viser NHH-beregninger, ifølge NRK.

Staten gir altså 1,4 milliarder i støtte til disse fem selskapene slik at eiernes behov for utbytte ikke blir påvirket av noe så trivielt som en pandemi.  Føles det i den sammenheng rettferdig hvis kjøpekraften, reallønnsveksten til offentlig ansatte som radiografer, bioingeniører og førskolelærere skal gå ned, bli i minus?

Slike ting er det denne kjerringa har brukt dagen på å fundere over mens hun har kost seg i solveggen. Ja, og så har jeg hengt opp nye kjøkkengardiner på hytta! Måtte ha litt hjelp av Gamle Gubben Grå til å få hengt opp Svigerfar sin gamle skistav som gardinstang. Nå venter turen med veteranbiler ned igjen til Hønefoss. Kanskje blir det burger og søtpotetfries på Bagn.

21 kommentarer
    1. Det her var et virkelig godt og informativt innlegg. Å helt tydelig noe som engasjere deg. Morsomt å lese. Og takk for at du har orket å gjøre jobben med å finne disse fakta. Jeg hadde ikke blitt å lete det fram selv, men tenker det er viktig informasjon å ha. Det er viktig å få belyst hvordan koronarestriksjonene slår ut på næringslivet. Og hvordan krisepakken regjeringen stolt skryter av i media virkelig er fordelt.

    2. Håper jeg ikke fornærmer deg nå (har lest hele, og støtter flere av betraktningene), også klarte jeg å henge meg fullstendig opp i den gamle skistaven…..Synes det var et så koselig minne, og flott ide til gjenbruk 👏❣️

    3. Jeg synes det med utbytte tar hele kaka for min del. Det er så umusikalsk, direkte frekt og motbydelig, at jeg har egentlig ikke ord!
      For øvrig: 👏👏👏

    4. Følger spent med på lønnsoppgjøret. Etter det latterlig dårlig oppgjøret i fjor, er jeg spent på årets oppgjør. Oppgjøret må være høyere enn prisstigning,og heller ikke lavere enn privat sektor, slik det faktisk ble i fjor.Du har en viktig jobb foran deg, og jeg ønsker deg masse lykke til 😃

    5. For ett godt og informativt innlegg om lønnsoppgjøret, det er surt at ikke kjøpekraften skal styrkes mer for lavtlønte. Og når man ser på hva leder lønningene er på blir man bare oppgitt og regelrett forbannet.
      Gleder meg til å lese innleggene dine nå utover vår/sommer og mot valget, det vil nok bli mye god lesing.
      STÅ PÅ
      Lag deg en fin fin dag og uke

    6. Et opplysende innlegg. Men lønnsoppgjøret håper jeg går i boks, men hva med økning i uføretrygd og pensjon? Der skjer det lite.
      Gratulerer med 3 plassen i dag. Skylder vel alle kommentarene i går, noen var til dels pinlige. God tur hjem.

      1. Trygdeoppgjøret er også veldig spennende, men det pleier heller å ligge under frontfaget. Det blir jo helt feil hvis de trygdete skal få redusert kjøpekraft i år

      1. Slutt å les bloggen da. Er ikke livet for kort til å kaste bort tid på kjedelige ting? Men du ønsker kanskje bare å lese om denne “krigen”?
        Jeg synes dette var et veldig bra og informativt innlegg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg