Bokbad

I kveld var det bokbad på biblioteket med to lokale krimforfattere.  Det er slikt Gamle Gubben Grå og jeg liker å  høre på, så selvsagt møtte vi opp.

De to forfatterne var Inger Johanne Øen og Ole Johan Andersen.

Inger Johanne Øen debuterte i januar med boka Det du eier evig. Det er krim hvor handlingen er lagt til Åsa, bygda jeg og Inger Johanne vokste opp i. Drivende god krim. Jeg, som ofte bruker både en og to måneder på ei bok leste den i løpet av ei uke.

Ole Johan Andersen har kommet med flere bøker- 7 eller 8 tror jeg. Han skriver rusrelatert krim, Hans  nyeste bok Hevnens forbannelse kom i høst. Det ligger et signert eksemplar og venter på meg i stabelen med uleste bøker.  Jo mer jeg hører om boka, jo mer lyst har jeg til å lese den. Jeg har lest de fleste av bøkene til Ole Johan og vet at de er gode. Denne er jeg veldig nysgjerrig på ut fra hva jeg hørte i kveld, og ut fra hva Ole Johan har fortalt meg om boka tidligere. Ole Johan,  jeg lover boken din skal bli min påskekrim denne påsken.

Jeg kjenner Ole Johan fra politikken. Han har spurt meg flere ganger om jeg har lest den siste boka hans, og hver gang jeg hører om boka eller bare ser coveret tenker jeg at den må jeg få rota meg til å få lest. Nå har jeg bestemt meg. Den skal bli årets påskekrim for meg.

Gamle Gubben Grå har selvsagt lest begge bøkene. Han sluker som regel ei bok i løpet av et par dager (netter) og leser all krim han kommer over.  Han likte begge bøkene godt.

 

Det er interessant med slike bokbad. Man blir litt kjent med forfatterne og hvordan de arbeider med bøkene sine og hva som danner bakteppet for hvordan historiene ble til.
De to forfatterne hadde relativt ulik måte å finne inspirasjon til historiene sine. Samtidig var det mye som var likt i tankegang og prosess.

Fin kveld. Koselig når Gamle Gubben Grå og jeg gjør slike ting sammen. Da har vi og felles opplevelser å snakke om etterpå. Er det en interesse vi har felles er det litteratur.

Vi kom og til at vi må bli flinkere til å bruke biblioteket. Det er noe eget med å gå blant hyllene på et bibliotek. Finne en bok eller fem og ta med hjem for en lesestund, eller bare gå rundt å bla litt i bøker, sette seg ned og kose seg med en bok, et magasin eller en avis.

 

 

 

8 kommentarer
    1. Jeg har mange timer på bibliotek opp gjennom, men et bibliotek er ikke som det en gang var. Det jeg likte best var stillheten. At man hvisket seg i mellom om man måtte si noe. Det er mange år siden jeg var på biblioteket, men da var det et sted med liv og røre og ikke en stille krok.

      1. Mange år siden jeg var på biblioteket og. Sånn utenom bokbadet. Da var det stille og hviske stemme der, om kanskje ikke som på 80-tallet. Men jeg har ikke vært på biblioteket mer enn en gang siden de flyttet til Sentrumskvartalet. Da var det en bok jeg skulle slå opp noe i til noe jeg drev ed. Så var der kanskje bare en halv time.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg