Brudgommens tale

I innlegget Byvandring, bad og brudgommens tale skrev jeg at jeg skulle komme tilbake med litt hjelp til Kokkejævel. At jeg skulle skrive denne talen for han som han sliter så med.  Siden det sikkert er flere der ute som sliter med det samme, tenkte jeg å skrive den som en generell tale enhver vordende brudgom i nød kan benytte seg av.

Kjære brud. (talen blir litt mer personlig hvis du bytter ut ordet “brud” med brudens navn)

I dag er du verdens heldigste kvinne, tenk du har fått selve drømmemannen. Du har fått meg!

Den lykken du føler i dag kan  likevel ikke måle seg med den stoltheten og gleden som banker i mitt hjerte. Tenk at du, verdens mest fantastiske og Guddommelige kvinne, har svart ja til at du vil vaske mine skitne sokker, rense sluket i dusjen etter meg, ja kort sagt dele resten av livet med meg. 

Da jeg tok på meg dressen i dag lå talen min allerede ferdig skrevet og pent sammenbrettet i innerlomma på dressjakka. Jeg liker å ha slikt i orden i god tid. Faktisk var talen skrevet lenge før jeg traff deg. 

Ja, jeg vet at rundt halvparten av dere har hørt talen både en og to ganger før, men er det ikke så at en god ting ikke kan sies for ofte? Og talen er bra, du er ikke den første som ser på meg med stjerner i blikket når jeg står her og holder brudgommens tale. Så vil tiden vise om du blir den siste.

Kjære Svigermord og Svigerfar. Jeg vil takke for at dere har tatt så godt i mot meg. Svigerfar hilste meg velkommen i familien med en salutt, eller i det minste noen flotte  hagleskudd, første gangen jeg viste meg på gårdsplassen deres. Det var sikkert et rent uhell at du nesten traff meg og jeg vet du har beklaget mange ganger at du ikke siktet bedre.

Man sier man kan se på en kvinnes mor hvordan datteren blir som voksen. Vel kjære Svigermor hvis det stemmer også for bruden i dag, ja da håper jeg det følger angrefrist med giftemålet. Visse krav har jeg jo til kvinnen ved min side.

Så vil jeg takke mine kjære foreldre som alltid har vært der for meg. Desverre kunne ikke faren min være til stede her i dag, men han har sendt meg en sms jeg gjerne vil få lese opp. “Kjære sønn, beklager at jeg ikke kunne være sammen med dere på denne store dagen. Du skjønner jeg hadde alt planlagt å dra på fisketur. Men jeg lover at jeg skal forsøke å komme neste gang.”

Til slutt vil jeg nok en gang dvele ved denne skjønne skapningen som i dag har blitt min kone. Jeg elsker deg nesten like høyt som jeg elsker meg selv. 

Jeg gleder meg til å bli gammel sammen med deg.  Eller du er jo bare ungdommen sammenliknet med meg. Det rette blir vel å si at med deg ved min side kan jeg eldes med stil. For når jeg om få år fyller 60 vil du knapt ha fylt 30 og alle vil forstå at jeg er en viril og sprek mann som har slik en ung og vakker kone. Og når jeg blir enda eldre er jeg sikret min private pleier i deg. Er jeg heldig og får leve til jeg er 90 er du fremdeles i arbeid og kan sikre at jeg slipper å leve av pensjon alene. Jeg regner og med at vår kjærlighet er så sterk at du aldri vil finne på å plassere meg sin elskede ektemann på sykehjem så lenge du er ung og sprek og kan ta deg av meg. Som du skjønner er du en god investering i min… jeg mener selvsagt vår felles fremtid. 

Jeg ser du er rørt, kjære. Ser tårene som renner nedover kinnet ditt. Ja jeg ser tårer på kinnene til flere av dere og min kjære Svigerfar er helt rød i ansiktet så rørt er han. Så jeg skal straks slutte. Men før jeg setter meg fornøyd ned ber jeg dere alle bli med på en skål. Skål for meg verdens mest fantastiske brudgom, ektemann og svigersønn. Det er få som er så fabelaktig som meg. Dere er alle heldige som kjennerxet slikt menneske.

Håper alle etter skålen vippser en sum til nummeret som står på baksiden av bordkortet. Et bryllup er liksom ikke gratis.

Mulig ikke talen passer helt til Kokkejævel. Han har vel ikke vært gift tidligere. Men han står fritt til å benytte seg av de delene av talen han ønsker. Ja alle andre og.

 

 

 

 

 

27 kommentarer
    1. Brylluppstalen fra helvete (hahaha)
      (I min familie er mange av oss belemret med en såpass ‘harry’ og upassende humor at den utrolig nok ville slått an, men det er vi sannsynligvis alene om)

      1. Jeg var i et bryllup en gang hvor begge brudefolkene hadde hatt et liv før og begge hadde med barn inn i ekteskapet. Da Brudgommens søster hadde holdt talen sin kom denne kommentaren fra Brudgommens datter ei jente på rundt 9 – 10 år, kanskje litt i opprør eller bare herlig ærlig. “Tante, det sa du sist Pappa giftet seg og..” Vel, en del av min slekt, brudens side av familien, brøt ut i spontan latterkrampe. Rå og brutal” Så joda, det er flere familier med litt rar humor.

    2. Den talen var fin 😂😂😂
      Dette var en blogg med mange skarpe stikk, men i mine øyne skrevet med mulig et lite smil. Artig som vi sier her på skogen.

    3. Passer kanskje ikke heeelt til kokken, men at han godt kunne skrevet noe sånt, ja det tror jeg på 😁

    4. Har flirt og flirt til tårene rant ut av mine øyne. Og du og du. Denne talen må jeg lese til min mann slik at han får seg en god latter også.
      Du får sagt det med stil. Kanskje kokken får mye inspirasjon fra talen du skrev.
      Ha en fin og artig dag. You made me happy today:)

    5. Du er bare god !!!
      Godt å starte dagen med en god latter, jeg flirer.
      Om jeg tenker på den i løpet av dagen så kommer jeg bare til å flire.

    6. 😂😂😂😂, fantastisk tale du har skrevet. Håper han kan bruke noe av det du har skrevet.
      Har aldri opplevd et mannfolk som er helt på tuppa etter å skal få gifte seg, nu har han prata om bryllup, ja vet ikke kor lenge. Men i laaaang tid. Trudde det var kvinnfolkene som var gira med bryllupsplanlegging. Kokken slår alle rekorder 😂😂😂😂. Trur han har panikk for å ikke bli gift 😀. Blodfansen får nok gnidd det inn i noen uker til 😀.
      Han syter å syter om hvor mange innviterte gjester. Dette gjelder nok mange desverre som ikke får samlet familien sin. Men alle har en mulighet til å utsette det, og det har nok mange gjort allerede. Han har ikke planer om å utsette det en gang til, men da må han desverre bare forholde seg til reglene som er satt som alle andre må. Merkelig at han treng så mye hjelp fra fansen, morgengave, tale osv, siden han er så god på alt, han som er sendt ned fra himmelen …..

      1. Jeg forstår at de ikke utsetter nok en gang.
        Men jeg hadde klart å age et utendørs bryllup folk sent ville glemme.
        Det er vel ikke SÅ kaldt at det ikke lar seg gjøre i slutten av mars.?

    7. Tror ikke jeg ville ha hatt et utendørs selskap i nord i slutten av mars. Brrrr. Jeg er fra Nord-Norge. Slutten av mars er fortsatt vinter der oppe. Selv når det er kommet så langt som til 17.mai er det ganske vanlig at de bunadskledde har på seg langerma ulltrøye eller en passende ulljakke under bunadskjorta. Så jeg skjønner om den type fest ikke har vært vurdert. Men man vet jo aldri med kokken. :o))

    8. P. S. Ser nå at det omhandlet vielsen. Men jeg vil si at det går ut på et. Vi må også huske på at det inngår en barndåp her. De vil neppe ha sønnen døpt iført dunpose, ullue og ditto votter. :o)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg