Burger og burgerkjeder.

Allan er i ekstase i sitt siste innlegg. Mc Donalds har kommet til Tromsø. Vi er ikke så heldige i Hønefoss. Vi har ikke en eneste Mc Donalds i mils omkrets. Vi må til Sandvika eller Drammen for å besøke et slikt etablissement.   For meg er det overhode ikke noe savn, men jeg husker at Roger fra INP har store tanker om byfornying og sa under en debatt i forrige valgkamp  Tenk om vi kunne få McDonald’s på Hvervenmoen. Det hadde vært noe!  sa han med engasjement i stemmen. Ja, ja, forskjellige partier, forskjellige prioriteringer. Mc Donalds er nok ikke det vi i Rødt prioriterer høyest.

Men dette skulle handle om burgere og ikke politikk.
Jeg har ikke noe i mot burger. Spiser det mer enn gjerne. Ja jeg spiste det senest i går da jeg var ute og trimmet Gamle Gubben Grå. Men det finnes da lagt bedre burgere enn de masseproduserte kjøtt(?)kakene fra den amerikanske hurtigmatkjeden.

Å bestille mat fra en automat eller en app i stedet for av et menneske av kjøtt og blod provoserer meg og. Ja, jeg forstår at de sparer lønnsutgifter og på den måten kan presse fortjenesten enda mer opp. Men jeg er ikke så interessert i å makse profitten til amerikanske konsern med milliardomsetning.
Bestille mat fra app. Det provoserer meg nok at jeg i går måtte bestille burger på stotrende engelsk. Fikk meg til å føle meg som turist i eget land. Jeg var ikke i Bilbao. Jeg var på Bislett. Det må være mulig å få seg et måltid mat i Hovedstaden på sitt eget morsmål. Og ja, betjeningen behersket språket, det var bare mer kult og ta alle bestillinger på engelsk og beskjeder seg i mellom på …. italiensk(?)

Jeg sjekker opp stedet nå. Husket ikke hva det het. Ok. det hadde engelsk navn. Det het Cafe Laundromat og jeg kunne faktisk ha fått tatt klesvasken mens jeg spiste burgeren min! Det var jeg ikke klar over.

Café Laundromat is a place in which friendly people from all walks of life can come together and share everything from a coffee and a meal to bright ideas and washing powder. Our guests will have the opportunity to sit in our cozy café while doing their laundry. We also have a library with a large selection of books, encyclopedias and comics, waiting to feed our guests’ hungry minds.

De har et rom med vaskemaskiner, det vi i gamle dager kalte myntvaskemaskiner, men som sikkert ikke betales med mynter lenger. En hovedvask på 60 grader med forvask koster 100,- kroner.

You will have the best laundry day ever because, as you may have guessed, we have several state-of-the-art washing machines. Wait for your perfectly washed clothes in style. Grab a book and tuck into one of our delicious meals while relaxing in a comfy sofa.

Jeg vet ikke hvor stort behovet er for “mynt-vaskeri” i Hønefoss, men jeg føler at jeg har mer sansen for et slikt konsept enn å få Mc Donalds til byen.

En liten ting til slutt. Burgeren på det øverste bildet er et arkivbilde. Jeg tok ikke et eneste bilde i Oslo i går. Merkelig nok. Men maten i “vaskeriet” var alle tiders. Nydelig burger og passe stekt pommes frittes. Det eneste jeg muligens kan sette fingeren på er at det var litt mye sitron i aiolien.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg