Det ble tur.

Som noen sikkert husker hadde jeg en slik vipps innsamling for å dra på tur. Først må jeg fåtakke alle som bidro. Uten dere hadde jo ikke dette innlegget vært mulig. Det kom inn 190,- kr. Ikke det feteste reisebudsjettet, men mer enn nok til å lage seg en fin dag.

Min opprinnelige plan ble lagt på is i går da snøen begynte å lave ned og de første meldingene om utfordrende kjøreforhold begynte å tikke inn. Å stå fast i en motbakke bak en trailer eller tre på sommerdekk frister ikke. Jeg mener, Gamle Gubben Grå og jeg innestengt i en liten bil i timesvis mens vi venter på at Røde Kors skal komme med Cola, røyk og varme ullpledd tror jeg ikke ville være rammen for den gode samtalen.

Så tenkte jeg på bålkos på et flott sted i nærheten. Bruke pengene på noe som ku be nytes ved bålet. Flotte bildet av bål, snø og drikke i flotte krus. Den ideen varte til jeg kjente temperaturen ute. Sno, og snø. Sorry, men jeg blir sur når jeg fryser. Kunne nok tatt noen fine bildet, men tror idyllen hadde vært mer på bildene enn i virkeligheten. Nei, uteliv frister ikke.

Så da ble det kos inne. Vi dro til nabokommunen Hole og kjøpesenteret i kommunesenteret Vik. En snau halvtimes kjøretur fra Drømmehuset. Der ble det kaffe-latte og sjokoladekake med krem. Det kostet 233,- kr for oss begge. Så vi gikk litt over budsjettet, men både kaka og kaffen var utrolig god. Litt gøy å dra til et sted man ikke er så ofte heller.

Vi måtte jo kikke litt rundt på senteret når vi først var på de kanter. De har en delikatessebutikk. Sånt liker vi. Mye som fristet, og fikk og noen ideer til julegaver. Så falt blikket mitt på noe jeg hadde sett før. Og det her på blogg.no.

Svenskejävlar! Det var jo slike Allan testet her om dagen. Man skal la seg influere av gode influenser- kollegaer, så da ble en boks med svensker, jeg mener lakris, med hjem.

På senteret er det og en gjenbruksbutikk. Den måtte vi selvsagt innom. Både Gamle Gubben Grå og jeg elsker gjenbruk ig å lete etter skatter i slike butikker. Selvsagt gikk vi ikke tomhendt der fra.

Sult av Knut Hamsun burde være høyaktuell nå i en dyrtid. Dette eksemplaret kom ut i 1944 og har illustrasjoner av Tore Hamsun, Knut Hamsuns sønn. Et lite klenodie av en bok mener jeg. Den skal ligge sånn henslengt på sallongbordet i Drømmehuset litt fremover. Da fremstår vi som kultiverte (leser Hamsun), samfunnsengasjerte Sult er aktuelt i en dyrtid – og jeg synes det interiørmessig er kulere med et gammelt eksemplar av boken. Rene kunderegister med andre ord. Boka i seg selv har og en litt spesiell historie, men det skal jeg komme tilbake til i et senere innlegg.

 

8 kommentarer

Siste innlegg