Det var den vaskinga da…

I innlegget Vårrengjøring…..sa jeg så kjekt at jeg skulle vaske litt. Det er jo været for vårrengjøring. Åpne dører og vinduer, riste tepper, lufte godt ut og la huset fylles av lukta av frisk vår og grønnsåpe. Deilig vårvær som og avslører hybelkaniner så vel som støv og skitne vinduer. Bare og kaste seg over vaskesakene og sette i gang!

Men det deilige vårværet inspirerer til mer enn vindusvask  Tur, for eksempel…. Og når man har hund må jo den luftes ikke sant? Så derfor ble det først en liten tur ut.

Etter å ha lufta Charlie Chihuahua måtte jeg en tur innom Kiwi.  Jeg skal lage ragu til middag. Du vet slik mat som skal stå og putre i timesvis. Da er det kjekt å få unna ærendene i byen før jeg starter og lager middag. Kan jo ikke dra fra Drømmehuset med kjelen på plata. Det ene fører det andre med seg.

Sånn ragu lager seg på mange måter selv. Skal bare stå og putre på svak varme noen timer. Fylle på med litt vann hvis det trengs.  Man kan gjøre mye annet mens den lages. Vaske for eksempel. Men før vi kommer så langt er det faktisk en del som må gjøres for å få laget raguen.  Grønnsakene skal deles opp og surres  Det samme med kjøttet. Panna du har stekt kjøttet i skal de…  de…. kokes ut.  Det tok en time før jeg kunne overlate raguen til seg selv.

Det ble masse ragu.  Veldig mye til kun tre personer. Jeg sender en melding til Eldste Sønn og lurer på om han vil komme til middag.  Ungene mine vil som regel vite hva vi serverer (og gjerne hvem som har laget maten) før de avgjør om de besøker Drømmehuset for et gratis måltid. Så jeg skrev at jeg laget okserygg på høyrygg. Det var det det sto på oppskriften.

Den f@$%^ stavekontrollen rettet det til Høyrefolk. Så måtte jeg raskt rette opp den skaden med å sende melding om at jeg mente høyrygg! Vel vitende om at Eldste Sønn sikkert fikk latterkrampe når han leste meldingen (ingen har så god latter som Eldste Sønn), og at han nok gjerne ville underholde hele pauserommet nede på Meny med at moren hans, den profilerte Rødt politikeren kokte ragu på Høyrefolk. Det er nok ikke lenge før lokalavisa ringer.

Men snart, veldig snart skal jeg begynne med den vårrengjøringen.

6 kommentarer
    1. Herlig, nok å gjøre når man er husmor! Ha en fin kveld i heimen, kanskje lukter det vår! Deilig å sette opp dører og vinduer og lufte vinteren ut.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg