Ditt beste tiår

For noen dager siden spurte jeg Hvem er du?  og ba leserne mine fortelle meg hvem de var, ikke navn og identitet, men hva ved seg selv de var stolte av.  Jeg fikk mange fine svar fra mennesker som kanskje ikke alltid er så vant til å skryte av seg selv.  Jeg har og fått tilbakemelding på at folk likte det innlegget, likte å reflektere litt over hvem de var, og hva de er stolte av.  Jeg tror slike øvelser gjør oss godt, enten vi skriver ned svarene eler bare tenker for oss selv.

I dag har jeg et nytt spørsmål, inspirert av et radioprogram jeg hørte tidligere i uka.

Hvilket tiår var ditt beste? Og gjerne hvorfor.

Nå er jeg ikke opptatt av årtier, altså om 80-tallet var bedre enn 60-tallet.  Men om di som leser dette hadde din beste periode i livet så langt i perioden duv ar 0 -10 år, 10 -20 år 20 -30 år osv. De fleste av oss her inne har noen ti-år å ta av.

21 kommentarer
    1. Det 10 året eg husker best som det best er fra eg var 20 til eg var 30 🙂 Ble gift da eg var 20 og ble ødelagt på SUS da eg var 31 og de 10 årene etter det trengte eg å komme omtrent dit eg er nå. Men de 10 årene fra 20 til 30 var magisk! Nyforelsket og nygifte, ble mamma for første gang da eg var 25, starte Høyskolestudie da eg var 26 (Jobbet også i Radio1 . Magi!) Ble ferdig utdannet Grafisk Designer i Oslo 98, flyttet tilbake til Stavanger, ble selvstendig næringsdrivende med egen designfirma og jobbet nesten utelukkende med å designe butikk/bedrift Profileringere fra SOVEROMMET!! Jupp!! Hadde en krok der, trenger ikkje store plassen til en en stasjonær Mac og en printer, resten ble sendt til trykkeri 🙂 Tjent evanvittig gode penger (selvskryt, eg vet) Ble syk julen 99/jan 00 og siden gikk det rett vest og måtte avvikle firmaet, og ble ufør….Selv om de neste 10 årene ble utfordrende er de fortsatt ikkje de verste eg har opplevd 🙂

      Klem Vibbedille 🙂

    2. Jeg vil faktisk velge ti-året mellom 50 og 60. Da flyttet vi til Spania. Sa opp jobber, solgte leiligheter og flyttet sammen i Spania, min nåværende mann og jeg. Så bestemte! Så motiverte! Og vi fikk til å leve av våre små foretak med skandinaver som målgruppe. Vi fikk reise masse, både i Spania og Europa, og erfarte spansk hverdag, norske klimaflyktningers verste og beste sider. Jeg lærte meg golf og praktiserte også endelig min lærerutdanning. Jeg følte stor mestring over å drive mitt eget nettmagasin med overskudd. Helsa fungerte godt og livet lekte.

    3. Et spm. som får en til å tenke tilbake…, og til å tenke på hva en verdsetter med hva som er best…
      Litt uenig med meg selv om det er 30-40 eller 40-50-årene. Men tenker at det må være 40-50 årene som er mine beste selv om jeg hadde to forhold som er over nå i løpet av de årene. Men det var mange opplevelser, mange reiser…
      Ting falt mer på plass de siste 5 årene, jeg tok videreutdanning i psykisk helsearbeid, mine 4 barn som jeg fikk alle før 30 år begynte å klare seg selv…De siste 5 årene av 40-årene var klart best og jeg fikk mitt første barnebarn like før jeg fylte 50 år

    4. Tja jeg velger meg årene fra 15-25. Tiden med egentlig mest utvikling og minst ansvar. Da en går fra barn til voksen og ting bare utvikler seg. Da en får fast jobb og starter familie. Da tilværelsen er rosenrød og en bare gleder seg til videre utvikling. Kanskje det ikke føltes som den beste tiden akkurat da, men i etterkant så er det helt klart den beste perioden i livet… eller rett og slett kanskje den beste perioden i livet ikke har kommet ennå?

      1. Jeg skrev så langt. Vi har forhåpentligvis msnge fine år igjen. Jeg har og studietida og ung voksen tida som min beste periode, men jeg måtte bli mer enn 15 før livet ble bra

    5. Måtte tenke litt nå… Jeg velger meg 40-50 årene. Ungene ble mer selvstendig, og helsa var på topp. Livet var hektisk, men bra. Jeg fikk anledning til å ta den videreutdanningen jeg hadde drømt om lenge ( mastergrad i spesialpedagogikk og tilpasset opplæring).

    6. Først tenkte jeg at årene mellom 20 og 30 var mine beste. Jeg fikke mine tre barn da, og det var herlig.

      Men ved nærmere ettertanke tror jeg det er de årene jeg er inne i nå, mellom 50 og 60.

      Jeg har en annen ro og trygghet, og nyter livet på en annen måte.
      Føler også jeg har mer å gi til menneskene rundt meg 🙂

    7. Jeg synes egentlig alltid det tiåret jeg er i er det beste. Jeg liker egentlig den alderen jeg er i, så da henger liksom ti-året med. 🙂 Ville IKKE vært under 20 igjen. Likte 90-tallet, da bodde jeg i kollektiv å vi hadde mye moro. Men jeg føler jeg trives bedre med meg selv, jo eldre jeg blir. Det er en trygghet som man liksom manglet som yngre, som sniker seg på 🙂

    8. Jeg merker også noen mer “vondter” enn før, men sånn generelt ellers er det ikke noe “galt” med meg så vidt jeg vet. Mye vonde skuldre og nakke bare. Det hadde jeg ikke tidligere. Men noe alvorlig er det som sagt ikke 🙂 Glad for det. Jeg vet jeg må “ta tak” i meg selv for å gjøre noe med muskel-biten 😀

    9. 0- 10 år, fantastisk flott barndom😀verdens midtpunkt, ingen bekymringer, stress, sykdom eller ansvar. Alle tiår byr på pluss og minus, men 10- 20 var preget var mye usikkerhet, ensomhet og depresjon, 20- 30 skjedde masse flott: utdanning, jobb, 3 barn, men også mye jobbing, usikkerhet rundt økonomi, flytting mm. 30- 40: jobb og barn, hektisk. 40- 50: fremdeles jobb og barn, mye ansvar på jobb og hjemmebane, sliten er vel oppsummeringen. Satser på at neste tiår tar seg opp og blir mer rolig😀

    10. Jeg har hatt mye fint i livet mitt som er godt å tenke på, men min beste tid er nå! Livet med uhelbredelig kreft de siste to årene har lært meg å sette umåtelig pris på den gode hverdagen sammen med mine kjære. Det gode liv er nå, med turer i frisk luft, gode samtaler, god mat, artige prosjekter og hobbyer. Og det viktigste er å kunne ha det litt morsomt og kunne le litt hver dag selv om skyggene står i krokene. Takk for en flott blogg som jeg leser hver dag! Ha en super dag!

    11. Mine beste tiår har så langt vært 0 – 10 år og 20 – 30 år.🌟 De var veldig greie og bekymringsløse. De andre tiårene har inneholdt veldig mye bra, men også vært de verste. Er ikke så ille det jeg er i nå, så ser lyst på framtida.😃😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg