Feberfantasier

I går da jeg satt og koste meg med kaffe-latte kom ei bekjent bort til meg.  Hun bestilte en kopp kaffe hun og, og vi fikk oss en god prat.  Denne kvinnen er en av de som er litt engstelig av seg. Spesielt er hun, som mange andre, redd for å bli syk eller kanskje det er mer riktig å si engstelig for egen helse. Lista over alt hun kan og ikke minst ikke kan spise har vært innholdsrik opp gjennom årene.
Pandemien har vært tøff for henne.
Først det at alle mennesker ble sett på som mulige smittekilder, nedstengning og isolasjon.  Det er ikke alle som taklet det like godt. De som kanskje var ensomme fra før ble ikke mindre ensomme nå.  Når vaksinen kom ble det litt rettere, men så ble det all denne skrivingen om bivirkninger og farer ved vaksinene. Hun var alt vaksinert og gikk engstelig rundt å kjente etter symptomer. Symptomer på bivirkninger så vel som symptomer på Covid.

Da kaffen var drukket og vi hadde oppdatert hverandre på det siste som hadde skjedd tok hun og klikket frem en artikkel hun hadde lest på nett. Med skjelvende fingre og en engstelig stemme spurte hun om jeg hadde lest den.

Artikkelen var fra Dagbladet, og den handlet ikke overraskende om Covid.  Og nei, jeg hadde ikke lest den. Det er sjelden jeg bruker Dagbladet som oppslagsverk når jeg søker informasjon om helse. Dagbladet er en tabloidavis som lever av klikk. Den er kjent for store overskrifter som ofte er litt overdramatisert.

Artikkelen som hun viste til handlet ikke overraskende om covid, og om at noen covid-pasienter hadde opplevd hallusinasjoner. Med engstelig stemme spurte hun om hva jeg mente om artikkelen.

Jeg leste den nøye. Covid er en virusinfeksjon.  Den gir feber, og for enkelte høy feber.  Feberpasienter svetter mye, drømmer gjerne fantasirike drømmer og kan hallusinere, altså oppleve ting fra fantasien dom virkelige.  Jeg ga telefonen tilbake, og sa at jeg hadde lest artikkelen, men forsto ikke hva hun fant så bekymringsfult.

Så forklarte jeg at både barn og voksne kan oppleve feberfantasier og hallusinasjoner ved høy feber.  Det skyldes sannsynligvis at den høye kroppstemperaturen gir hjernen problemer med å sortere virkeligheten fra fantasier og drømmer.  Feberfantasier er hallusinasjoner eller sanseopplevelser uten at det foreligger en ytre påvirkning av sanseorganet. Du kan høre og se ting som ikke eksisterer. Feberfantasier er i seg selv hverken uvanlig eller farlig.  Men at det selvsagt ville være lurt å ta kontakt med lege hvis hun skulle få høy feber. Og det uavhengig av om feberen skyldes covid eller annen sykdom.

Hun virket lettet da hun la telefonen i veska og forsikret meg om at hun var rask til å ta febernedsettende hvis hun skulle få det minste tegn på feber.  Jeg håper jeg har klart å berolige henne. Ofte er slike artikler på nett mer egnet til å skremme enn berolige.

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg