Fredagskos…..

Koseligere enn dette blir det ikke, folkens!  Alle toppbloggerne som gidder å blogge deler fredagskos og familiehygge. Nå har vi det koselig, dere.

Ja, ikke Vibbedille da.  Hun er opptatt av å strikke gresskar. Eller det er vel koselig det og, men det inneholder ikke mat….. Eller rett skal være rett. Vibbedille strikker ikke gresskar. Hun deler bilder og link til oppskrift på strikkede gresskar. Vibbedille har bare sløva – helt til hun fikk greie på at det lå en pakke på posten og ventet på henne.  Da ble det fart på dama.

Jeg har avansert fra 11 til 9. plass, og som dere ser av bildet var det fredagskos også i Drømmehuset.  Partilederdebatt på TV; finnes det noe bedre å bruke en fredagskveld på?
Da jeg delte bildet på snapchat var det noen som spurte om det var rose’ vin i glasset, men jeg kan selvsagt betrygge folka med at vinen i glasset selvsagt var rød…..

På min vei mot toppen passerte jeg to blogger. Martine Halvs og Spis og spar. De har ikke kommet med noe nytt så jeg kan ikke konkludere med at mitt innlegg om Butlere var mer engasjerende enn reklameinnlegg for kjøkkenutstyr og egen podkast.

Av de 8 bloggene som ligger over min er det bare halvparten, fire stykker, som har evnet å fornye seg. Så siden vi alt har tatt for oss Vibbedille er det kun tre igjen. Tre stykker som skriver om fredagskos og nesten ikke noe annet.

Den mest spennende fredagskos-menyen står Doc og Dask for. Strilasushi for skeptikeren Dette var en oppskrift jeg virkelig fikk lyst til å prøve, og som jeg tror kunne slå an her selv om folk ikke er så begeistra for sushi.
Jeg lærte også noe nytt av å lese Doc og Dask i dag.
Sushi betyr marinert ris, og kan like gjerne inneholde varmebehandla kjøtt (tempura maki) som rå fisk (ura maki med ris ytterst og futo maki med tang ytterst). Faktisk så er det veldig vanlig med kylling eller and.

Dask som står for matlagningen denne fredagen hos Doc og Dask stopper ikke der. Hun lager sin helt egne futo maki hvor hun byttet tang med bacon, ris med kjøttdeig.

Jeg viser oppskrifta til Gamle Gubben Grå som ikke er noe fan av sushi. Det går litt sakte opp for han hva jeg snakker om. Han har hørt ordet sushi, og har allerede alle piggene ute. Står der med snurpet munn som en 4 åring og er negativ. Men når det langsomt får opp for han at jeg ikke snakker om tang og rå fisk, men derimot bacon og kjøttdeig, er han straks mer positiv. Ja, dette må vi prøve en kveld.

Gå inn og sjekk oppskrifta du og, fungerer sikkert helt greit som lørdagskos og.

Monica Vederhus koser seg i heimen en fredagskveld. Fyll og fest er byttet ut med gullrekka på TV og Solo i glasset. Snart skal hun krype til sengs med ei god bok. Livet er bra.
Fredagskvelden behøver ikke være mer enn det.

For noen, ganske mange, år siden skulle “alle” på jobben på byen en fredagskveld.  Vi hadde planlagt det et par uker, og jeg som da bodde i huset i skogen 50 km fra Hønebyen skulle overnatte hos kollega-venninna mi her i byen.  Alt var fiksa og tilrettelagt, og jo nærmere vi komfredagen jo mer steg stemningen på jobb.  Dette skulle bli en kveld vi sent kom til å glemme!

Jo nærmere vi kom fredagskvelden, jo mer begynte jeg å grue meg.  Ikke fordi det ikke var kule folk jeg skulle feste med, ikke fordi jeg ikke trodde jeg kom til å få det gøy og ikke fordi jeg ikke synes det var helt greit å overnatte hos kollega-venninna. Men rett og slett fordi jeg var sliten.

Jeg hadde tre relativt små barn på den tiden. Pendlet 5 mil hver vei til jobb og var engasjert tillitsvalgt.
Så fredag morgen ankom jeg jobben uten bag og penklær. Jeg hadde bestemt meg. Jeg skulle ikke være med på byen.
Når kvelden kom, og de andre var på byen satt jeg i gyngestolen foran TVn og så på Gullrekka. Jeg følte meg litt gammel, men kjente godt etter og fant ut at akkurat da var det ingen andre steder jeg ønsket å være enn i gyngestolen foran TVn sammen med familien.

Da er det bare Mamma på hjul igjen.  Der i huset er det “Hjemme alene helg”  Mannen har dratt for å feire ett eller annet og blir borte hele helga.  Mamma på hjul har alle ungene hjemme, selv han som har flyttet ut . Det lukter fredagstaco og huset er fult av liv. Kan man ha det bedre?

Nå håper jeg alle får en fin lørdag. Jeg skal ta siste innspurt på valgkampen med en siste dag på stand på torget. Etterpå samles hele slekta til hyggelig samvær.  Det skal bli kos.

15 kommentarer
    1. Aldri likt meg ute på byen på fredager jeg. Da er man dønn sliten etter en uke med jobb! Best å slappe av hjemme.
      Ser ut som en fin kveld – strikker du klut?
      Kos deg masse med lørdagen, ser ut som du har et flott program!

      1. Det strikketøyet på bildet er gammelt. Det er et håndkle som nå henger på hytta. Jeg er ikke mye på byen uansett dag. Trives best med færre folk, gjerne rundt et bord hjemme hos noen eller her hvor man kan nyte samtalen uten all bakgrunnsstøyen og høy musikk.

    2. P.S. Sønn min mente at mange damer stemmer RØDT på grunn av han du viser på TV. Han er visst så sprek!!!
      Ikke kjenner jeg disse venninnene til sønn min.

    3. Du, si meg en ting: Om du har Rolling Stones på bordet??
      I så fall; Kult!

      Lag deg en flott lørdag, her regner det og det er duket for innekos
      Vibbedille 😀

    4. Jeg kosa meg med det samme på TV i går😊…men uten vin. Jeg hadde bare potetgull.
      Utekvelder kan de yngre ta seg av. Det er jeg helt ferdig med. Myyye bedre å slappe av hjemme😃

    5. Min fredagskveld var online bibelstudiet med noen venner 🙂
      Mannen sov allerede halv ni, mens jeg måtte til slutt ta sovemedisin halv 2 om natta for å få sove.
      Jeg synes du gjorde rett da du var sliten. Være hjemme isteden enn å dra til byen:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg