Gir jeg samfunnet skylda?

En av mine lesere følte seg tråkket på tærne av innlegget Jeg liker ikke egoister…  Det at jeg mener det er egoistisk å ikke la seg vaksinere sammenligner vedkommende med at jeg er egoistisk som sutrer over helseplager mine og gir samfunnet skylda for dem.

Jeg kan gi vedkommende rett i at det har vært litt mye egoistisk preik om helse og trening fra min kant i det siste. Jeg er “landsforvist” til et sted langt inne i granskauen hvor oppgaven er å fokusere på meg selv og helsa mi. Klart det blir litt ensidig og egoistisk fokus også på bloggen.  Det beklager jeg, og jeg skal skjerpe meg.

Derimot har jeg problemer med å se at jeg noen gang har gitt samfunnet skylda for mine helseutfordringer. Den påstanden mener jeg faller på sin egen urimelighet.

Det er jeg som har arbeidet lange dager og alt for mye overtid over år.  Selvsagt hadde jeg kanskje ikke arbeidet så mye hvis lønna hadde vært bedre. Men siden det har vært mitt ansvar å forhandle opp den lønna blir det litt feil å peke på samfunnet og ikke meg selv.  Vi hadde nok heller ikke sultet stått uten tak over hodet om jeg ikke hadde arbeidet så mye. Så ansvaret

Jeg mener heller ikke at det er samfunnet sin feil at det var en leireflekk i parken eller mye leire på en våt skogssti som gjorde at jeg brakk kne og ankel.  Derimot er jeg veldig takknemlig for at jeg bor i et velferdssamfunn som sender ambulanse og henter meg når uhellet er ute. Jeg er og takknemlig for at flinke leger skrur meg sammen etter beste evne og det uten å kreve meg eller forsikringsselskap for penger.

Jeg kan gi vedkommende rett i at jeg burde lyttet litt mer til kroppen min, tatt litt mer hensyn til egen helse.

Men jeg vet ikke om det alltid er like sunt å lytte til sin egen kropp. For eksempel er jeg usikker på hvor smart det alltid er å lytte når man hører stemmer inne i sitt eget hode. Enten den stemmen forteller deg at du er Napoleon, at myndighetene vil forgifte deg eller at du ikke bør ta vaksine, kan det jo være smart å ta den samtalen også med noen utenfor sin egen kropp.

Hensikten min med innlegget var vel ikke først og fremst å snakke til de som hører stemmer i hodet som befaler dem ikke å ta vaksine, men snarere til de som ikke helt har bestemt seg. De som liksom aldri fikk rota seg av gårde til den timen.  Vaksinenølerne.  Det er ikke for sent  Ta kontakt med kommunen så får du fiksa det i løpet av uka!

6 kommentarer
    1. Det er ulike meninger om vaksinen og det er ikke enkelt. Jeg har tatt vaksinen og venter bare på den tredje.
      Jeg opplevde ikke at du klager om din sykdom eller opphold i leiren, men som informasjon hva som skjer med livet ditt på godt og vondt.
      Lykke til videre!

    2. Stå på, nå har nedtellinga begynt til hjemtur! Leste den kommentaren og synes vedkommende var temmelig krass. Her er det mange som ikke er vaksinert, og mange med helseutfordringer. Synes slett ikke at du sutra og klaget, du bare skriver hvordan du opplever det i treningsleiren og dine utfordringer. + en vennlig påminnelse om å ta vaksinen og ta en for fellesskapet.

    3. Til å begynne med trodde man at vaksinen skulle hindre at man ble smittet. Etterhvert viser det seg at fullvaksinerte blir smittet, smitter andre + havner på sykehuset. Smitten er høyere enn noen gang, til tross for at langt de fleste er fullvaksinerte. Koronapass har vel også liten hensikt siden vaksinen ikke hindrer smitte. Jeg er vaksinert, men det er jo mest for at jeg forhåpentligvis ikke skal bli så syk selv, og det er igrunnen god nok grunn.

    4. Hvis man tar andel av befolkningen som er uvaksinerte med i regnestykket så ser en helt klart at det er større risiko for å bli syk hvis en ikke er fullvaksinert.
      Enig med deg i at koronapass kanskje ikke har så mye for seg. Det aller viktigste nå tror jeg er å holde seg hjemme hvis en er syk. Ja og basale smittevernsregler.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg