Ishockey….

I går satt jeg her og skrev om danseband, i dag skal jeg skrive om ishockey.   Det er så jeg nesten lengter tilbake til de tider da jeg kommenterte Toppbloggeren og ikke Bunnbloggeren.  Elle når jeg tenker meg bedre om, kanskje ikke. Jeg liker jo variasjon.

Som alle oppegående blogglesere har forstått er det Geriatriks som har inntatt Bunnblogger-plassen i dag. Han er så vidt jeg ha observert den eneste bloggeren som skiver om ishockey.  Han skriver om mye annet fornuftig og, og er en blogg jeg ofte leser – men da når han skriver om noe annet enn polstrede menn på glattisen.

Nå skal jeg overraske Geriatriks og sikkert flere av mine lesere og fortelle at et år så jeg samtlige kamper i ishockey VM, enten i direkte sending på TV elle i opptak. Det må ha vært VM i Sverige i 1989.  Ser at det er VM hvert år i denne sporten, og var litt usikker på om det var i 88 eller 89, men ser at det ikke ble arrangert VM, bare OL i 88.
Min glødende interesse for menn med kølle det året kom selvsagt av at jeg hadde en kjærest som var glødende interessert i denne sporten  (og all annen idrett som vistes på TV skjerm.)
At min interesse ikke var så glødende avslørte jeg under finalen mellom Sovjet og Canada. Jeg syntes kampen hadde vart lenge og lengere enn lenge da andre omgang endelig var over.  Men hva skjedde? Jo de begynte jammen meg å spille en tredje periode!! Og da utbrøt den unge versjonen av denne kjerringa “Når begynte man å spille tre omganger i ishockey?”
Vel, spillet ble utviklet i Canada på 1850-tallet, mulig ha de hatt tre perioder så lenge. Og jeg er relativt sikker på at de har hatt det siden ishockey ble olympisk gren i 1920….
Jeg scoret ingen poeng hos mannen i mitt hjerte med den kommentaren.

Geriatriks skriver ikke om internasjonal ishockey i sitt innlegg, men om norsk hockey. Han skriver at om alle lag som satser får det til, så blir det trangt i toppen.
Geriatiks lurer på på om det tyder på at vi vil få en mer profesjonalisert topp-liga.

Jeg har overhode ingen peiling på norsk ishockey, men jeg vil vel tro at jo mer lagene satser jo mer profesjonalisert blir toppligaen – så ja, jeg kan støtte han i det  synspunktet..

Eller kanskje ikke.

For når Geriatriks snakker om satsing viser det seg at han ikke snakker om trening, om blod svette og tårer. Det er ikke med hard trening av troppen og utvikling av talenter lagene satser, men med signering av sjekker for å kjøpe gode spillere. Det er  nok i ishockey som i fotball og andre lagidretter. Det beste laget er ikke de som utvikler talenter og jobber beinhardt med spillerne sine, men de med store nok økonomiske muskler til å sikre seg de beste spillerne.
Føles litt feil for meg når supporterne er mer tro mot laget enn spillerne som med glede går til erkefienden hvis han betaler mer.

Det jeg heller ikke forstår er hvorfor det er 10 lag i Fjordkraftligaen, 8 lag i 1. divisjon og 6 lag i 2. divisjon. Burde det ikke være like mange lag i hver liga? Fint hvis Geriatriks eller andre kan opplyse meg her.

Når Geriatriks skriver

Det hersker vel ingen tvil om at alle lagene som er i Fjordkraft-ligaen både satser og ønsker å være i nettopp den ligaen. Flere av lagene har virkelig vært ute med signeringsblokka og hentet spillere på litt høyere hyller enn andre. Andre igjen setter tæring etter næring og fortsetter på sin noenlunde nøkterne sti.

får jeg inntrykket at laget “vårt”, Ringerike er blant de som setter tæring etter næring. Mulig jeg tar feil.

Altså i følge Geriatriks analyse ønsker alle lagene i den øverste ligaen å være i den øverste ligaen, det samme ønsker 5 av lagene i 1.divisjon. Altså 15 lag som sloss om 10 plasser.  Kan jo bli spennende å følge med på hvordan det går med det lokale laget Ringerike som akkurat har rykket opp til Fjordkraft-ligaen fra 1. divisjon.

Den store spenningen om hvem lag som spiller i hvilken divisjon kommer i mars neste år.  Da skal de 4 øverste lagene i 1. divisjon spille kamper for å finne ut hvem som eventuelt rykker opp. Først spiller det laget som leder 1. divisjon mot det laget som ligger på 4. plass i divisjonen. Så spiller laget på andre plass mot laget på tredje plass. Vinnerne av de to kampene møter så lag 9 og lag 10 fra Fjordkraft-ligaen, og vinnerne av de to kampene er dade som får være i Fjordkraftligaen året etter.
Alle kampene spilles med eventuelle ekstraomganger og straffeslagkonkurranse til det kåres en vinner.

De 2 nederste lagene i 1 divisjon skal spille kvalifisering mot de 2 beste i 2 divisjon om 2 plasser i neste sesongs 1 divisjon.

Geriatiks kommer med noen betraktninger om 2. divisjon lagene og det faktum at det bare er 6 lag i 2. divisjon. Men jeg skjønner ikke helt…. Orker ikke bruke for mye tid til å sette meg inni det.  Tro ikke jeg bare kan stille et lag og tro at jeg og laget mitt da får plass i 2. divisjon. Det er alltid så mange regler i idrett som ikke har bare med det rent sportslige å gjøre.

 

 

 

4 kommentarer
    1. Hæ!? Nå ble jeg nysgjerrig på hva fyren definerer som ‘profesjonell liga’, for jeg vet at iallfall Vålerenga- og Stavanger Oilers-spillerne lever av å spille hockey, hvilket skulle innebære at det samme gjelder de øvrige lagene i toppserien. – Sist jeg sjekket, var vel strengt tatt det å leve av noe synonymt med profesjonelt?..

    2. Se her ja.. Du har fått med deg det meste 🙂 Norges Ishockeyforbund definerer de 3 øvre divisjoner som “prestasjonsligaer” og hadde tidligere et mål om 10 lag i alle 3 divisjoner. Den målsettingen har man gått bort i fra og ønsker nå spisse mer ved på ha 10 lag i Fjordkraft-ligaen, 8 lag i 1-divisjon (mer kamp om plassen) og så det antall lag som melder seg på i 2-div innunder krav rundt prestasjons-drift.

      Gry: På langt nær alle lever av å spille ishockey. De aller fleste studerer eller har jobb ved siden av.

      Med profesjonell liga mener vi som snakke rom dette det du påpeker.. dvs at alle som er i toppserien har dette som jobb og kan leve greit med den inntekten,.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg