Kjærlighet gjør blind…

Tekoppen er på plass. Utenfor vinduet er det svart oktober-morgen. Det regner. Det kjente jeg da jeg var ute og flyttet bilen så Yngste Sønn kom seg ut og på jobb. Finnes vel knapt en verre måte å starte dagen på enn å gå direkte fra varm, lun seng til kaldt oktoberregn.  Man våkner i det minste.

Det virker nesten som et hån når jeg kommer inn, og starter dagen med å klikke meg inn på blogg og leser Ida Wulff sitt innlegg om hvordan man skal kle seg riktig når man er ute.  For jeg hadde ikke kledd meg etter 3-lags prinsippet. Her var det lite med ull, isolerende lag og et ytterlag til beskyttelse mot vær og vind. Ikke det at jeg løp ut naken, det skulle tatt seg ut, men jeg kjente greit at det regnet.

Blir og litt oppgitt over meg selv. I går skrev jeg om politikk og det gir jo som kjent ikke akkurat en storm av klikk på blogg. Jeg skrev ikke et eneste innlegg om mat, Ikke rart at jeg raser nedover på bloggtopplista. Fra plass nummer 9 i går til 11 i dag. Håper å rette opp litt av den skaden ved å illustrere dette innlegget med et bilde av frokosten min.

Men dette innlegget skulle jo ikke handle verken om klær eller mat, det skulle handle om kjærlighet.
Og som jeg skrev i overskriften; Kjærlighet gjør blind – og noen ganger dum.

Selv om Gamle Gubben Grå ikke alltid fremstår som drømmemannen, er ikke dette tenkt å være en klage på han. Om jeg muligens var blind og forelska den gangen rundt 1990, så har jeg hatt god tid til å komme meg ut av forelskelsens blindende rus og  få synet tilbake. Nei dette skal handle om noe jeg leste på nett.

Flere ganger har jeg sett venner og bekjente rote seg bort i forhold hvor de blir direkte lurt. Jeg har hatt de gråtende på skuldra mi når de har funnet ut at drømmedama visst ikke var verken skilt eller separert likevel, og når drømmemannen viste seg å være mer interessert i den velfylte bankkontoen til venninna mi enn selve venninna.
Etter noen tårer har fortvilelsen som regel gått over i sinne, og etter å ha slikket sine sår og stablet seg på bena igjen har de gått videre med livene sine en lærdom rikere.

Vi kan alle miste den summe dømmekraften når vi håper og tror at vi har møtt den store kjærligheten. Likevel synes jeg det er rart at det ikke ringte en eller annen bjelle for en godt voksen kvinne borte i Japan. Hun har sendt flere hundre tusen norske kroner til sin russiske kjæreste – som sa han satt fast i verdensrommet.

De to ble kjent over Instagram i slutten av juni og de ble raskt forelsket i hverandre. Mannen hevdet han at han ønsket å gifte seg og starte et nytt liv med kvinnen i Japan – men at han manglet penger for å kunne returnere til jordkloden.  Mellom august og september skal kvinnen ha sendt ham 4,4 millioner yen – over 300 000 norske kroner – for å finansiere «landingen».

Etter hvert fattet den 65 år gamle kvinnen at det var noe som skurret. Det er mer enn penger til “buss-billett” som skal til for å få noen hjem fra verdensrommet og tok kontakt med politiet.

På den falske Instagramprofilen brukte svindleren bildet av en ekte russisk kosmonaut. Han lastet også opp bilder som tilsynelatende var tatt av ham selv på romstasjonen.
Jeg forstår at man gjør mange rare ting når man først har bitt på kroken, når man har blitt forelsket. Men jeg skjønner ikke at man ikke som 65 år gammel kvinne er litt kritisk når man plutselig får venneforespørsel på Insta fra verdensrommet.
Det er så mange bjeller som burde begynne å kime lenge før man begynte å snakke om giftemål og overføring av store summer,

 

2 kommentarer
    1. Noen som altså går på limpinnen. Det er en del falske profiler. Synes det burde ha ringt en bjelle.

      1. Det er mange falske profiler, og utrolig mange som tar kontakt. har ikke sett noen astronauter, . Men det burde ringt ei eller anna bjelle når noen ber om penger til billett hjem fra verdensrommet,

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg