Klar tale……

I går var en dag hvor alt bare gikk i mot meg og det meste føltes tungt, trått og utrulig kjipt.
Våknet til snø, våt tung nysnø i hauger og lass, og det ga seg ikke med det,  Det snødde jevnt gjennom hele dagen, kvelden og det har nok og kommet litt påfyll i natt og. 0 grader og lassevis av nysnø. Sånt gjør ikke meg i godt humør. I tillegg til at jeg ikke liker snø, så setter sånn rå luft seg i alle ledd og kroppen verker og er stiv.

Det eneste som føltes litt positivt da jeg sto opp var at det var tid for månedens høydepunkt, kommunestyremøte.  Jeg var godt forberedt, skulle bare finpusse litt på et par av innleggene.
Litt mindre fornøyd med at vi hadde fått en ekstra sak tilsendt seint onsdag.  Vi måtte ta stilling til om vi skulle stenge kommunen ytterligere ned, innføre strengere smittevernstiltak.
Jeg visste at vi kom til å vedta det, mest sannsynlig enstemmig. Når 10% av kommunens innbyggere er i karantene er det nødvendig å ta grep. Ikke fordi smittetallet er så høyt, men fordi de muterte virusene tilsier at både nærkontakter og nærkontakters nærkontakter må i karantene.  Da blir mange i samfunnet tatt ut, og det kan fort bli litt lite med folk til å ivareta alle oppgavene som må ivaretas i et samfunn. Forståelig sak. Men det er ikke moro og gå til et slikt skritt.

Litt over klokka 10 fikk jeg mail fra kommunen.
Ordfører kom til å foreslå at alle de sakene vi ikke måtte ta stilling til skulle utsettes og bli tatt i to digitale møter om to uker.  Smittevernhensyn. Da slapp vi å sitte sammen i salen på Klækken hotell så lenge. Eller der sitter vi jo med behørig avstand, men da slapp vi den minglinga som fort oppstår i alle pausene.
Selvsagt var det ingen av de sakene som jeg hadde forberedt som var så viktige at de måtte tas.
I tillegg til de nye smitteverntiltakene var det å gi noen fullmakter til et interkommunalt råd på fylkesnivå (Formalia), og om vi skulle bevilge penger til å sikre tomta hvor vi skal bygge ungdomsskole etter at det er blitt funnet kvikkleire der.

Etter et kort kommunestyremøte sjekket jeg mobilen.
En venninne av meg hadde sendt meg melding.  Hun var nærkontakt til et menneske som hadde testet positivt.  Hun ville bare gi meg beskjed, og lurte litt engstelig på hvilken dag det var vi hadde stått og skravlet.
Jeg svarte henne på det.
Samtidig gikk det mange tanker gjennom hodet mitt. Var jeg nærkontakt til en nærkontakt? Måtte jeg nå i karantene?
Denne dagen kunne vel snart ikke bli mer kjip!
Vel jeg har ikke hørt noe fra smittesporingsteamet, vi sto og skravla et drøyt kvarter på kjøpesenteret.  Kanskje regnes ikke det som nærkontakt? Testkapasiteten er nesten sprengt her i kommunen.  Jeg kommer ikke til å be om testing hvis jeg ikke får symptomer, eller beskjed om at jeg er nærkontakt på et eller annet vis.

Hjemme ventet brev fra NAV: Tid for dialogsamtale. Det er bra. Jeg etterlyste den før jul, men så var alle enige om at jeg ikke trengte det. Det har jeg fått beskjed om fra NAV-kontakten og fra Arbeidsgiver. Så jeg slo meg til ro med det.
Så ble jeg plutselig innkalt forrige uke. et møtet ble avlyst fordi lederen min var syk.
Nå får jeg et bev som i teksten virker relativt bryskt, og med uthevet skift opplyser om at  hvis jeg ikke møter og samarbeider kan de stoppe utbetaling av sykepenger.  Jeg legger brevet rolig fra meg. Jeg skal nok samarbeide, men er det noen sanksjoner hvis andre aktører, som arbeidsgiver ikke gjør det?

Resultatet av den kjipe dagen i går var at også denne dagen startet kjipt.
Ikke nok med at det har kommet ytterligere med snø, kommunen er ytterligere stengt ned og  jeg var helt nede på en 17. plass på bloggtopplista.

Men dette skulle ikke handle om meg. Dette skulle jo handle om toppbloggerne, og jeg er jo langt fra noen toppblogger.  Jeg er jo på en 17. plass.

Ta Ida Wulff, for eksempel. Fem ganger så mange sidevisninger som meg, enda hun ikke har skrevet et eneste ord siden mandag.
De fleste må da ha fått med seg fødehistorien hennes nå!
Hallo folkens! Jeg har født fem barn!  Fem fødsler!  Jeg kan gi dere høydepunktene fra alle de fødslene, eller skildre de fødsel for fødsel, minutt for minutt. Vil det bringe meg til toppen av bloggtopplista? Neppe.

Så har vi Andrea Sveinsdottir. på en fjerde plass. Hun deler 8 skjønnhets-favoritter.  Ja, det er selvsagt et reklameinnlegg med lenker rett inn til nettbutikken. Her er alt fra Giorgi Armani parfyme til Ole Henriksen øye-krem.
Armani har jeg litt peiling på hvem er. Forbinder det med stilige dresser. Men hvem er han der Ole Henriksen? Flere av disse favorittproduktene bærer hans navn. Jeg har aldri hørt om fyren. Og navnet har liksom ikke det samme svunget som Armani eller Piere Robert
Ole Henriksen- hører mer om noe en eller annen har kokt sammen i kjelleren.
Så feil kan man ta. Ole Henriksen er en verdenskjent dansk hudpleier med egen salong i Hollywood.

8 skjønnhetsfavoritter…. jeg er usikker på om jeg har 8 skjønnhetsprodukter i badeskapet mitt.

Da har vi tre blogger igjen. Mette Ask på femte plass, Vibbedille på tredje plass og Kokkejævel. Alle disse tre blogginnleggene appellerer til meg, hver på sin måte. Jeg sitter litt og vurderer i hvilken rekkefølge jeg skal kommentere dem.

Jeg starter med Matte Ask, eller rettere sagt Huseyin. For det er ektemannen hennes som er gjesteblogger.
Egentlig er Huseyin sin historie den mest interessante av toppbloggerne. Tenk å forlate alt kjent og kjært, ikke vite om han ser foreldrene sine igjen noen gang.  Jeg heier på Huseyin. Han er tøff.

Fullt så tøff er ikke Kokkejævel.
For når han setter Faen heller! som overskrift på et innlegg forstår vi at han ikke er i direkte godt humør.
Han fikk ikke ut de smertestillende medikamentene han er så avhengig av på apoteket.

Innlegget gir meg to tanker.
Første tanke er er vold humor?
For Kokkejævel skriver at han øver fysisk vold mot den ansatte på apoteket fordi han ikke får de vanedannende medikamentene han er blitt avhengig av. Jeg forstår at han skriver det som humor, men er vold humor?

Vold og trusler har blitt et større og større problem i mange yrkesgrupper. Blant annet ansatte på apotek var en av yrkesgruppene Arbeidstilsynet hadde fokus på når de så på vold og trusler om vold for få år siden .Rapporten de utarbeidet viser at denne gruppen yrker som apotekansatte, NAV ansatte ansatte i utelivsbransjen og på legevakt er mer enn dobbelt så utsatt forvold og tusler som andre yrkesgrupper.
Jeg deler ikke Kokkejævels form for humor.

Tanke to.
Kan man gå inn på nett og selv fornye resepten på alle typer medikamenter?
Må det ikke på en eller annen måte godkjennes av behandlende lege? I det minste på vanedannende smertestillende midler?
Jeg blir litt beroliget etter litt lesing på nett. Jo, jeg tror behandlende lege må godkjenne det, selv om det skjer elektronisk. Det er bra.

Så har vi Vibbedille da, helt til slutt.
Hun spør hvilke strikkeprosjekt jeg er mest stolt av, og utfordrer leserne sine til å komme med sin topp  liste. eller kanskje topp10.
Mitt første spørsmål er Teller halvferdige prosjekter?
Altså prosjekter som aldri ble og heller aldri kommer til å bli ferdig?
For da har jeg mange…..

Jeg blar meg gjennom Vibbedilles bilder.
Det ene strikkeplagget lekrere enn det andre. Og jakka med flamingoen er bare helt fantastisk!
Men jeg skulle ikke rangere Vibbedilles.
Jeg skulle komme med min egen toppliste.
Jeg nøyer meg med topp tre.
1. Genseren jeg strikket den sommeren jeg hadde sommerjobb på Harstad Sykehus. En nydelig mønstret genser i  mange lyngfarger. (1989)
2. “Bunaden” jeg strikket til Datteren. Den var ferdig natt til 17. mai 1992. Vid stakk med mønsterbord. Mønstret bete og seler.  Gamle Gubben Grå var oppe til klokka 03 for å hjelpe meg med å presse og montere del for del mens jeg strikket som en gal. Vasket og fønet.  Jeg tror jeg la siste hån på verket rundt 05.30.den morgenen.
3. Nikkersen jeg strikket til Eldste Sønn til 17. mai 1996.

Det er lenge siden jeg har levert strikkeprosjekter jeg er stolt og fornøyd med, annet enn kluter og en og annen lue.

Hva tar jeg med meg fra toppbloggerne i dag?
Jeg skal vise dere alle skjønnhetsproduktene i badeskapet mitt  Og Solliv, du har fått det matinnlegget du etterlyste!

 

19 kommentarer
    1. De der skarpe brevene fra NAV er ikke noe trivelig etter en kjip dag.
      Du får lage deg en fantastisk dag i dag og prøv å nyt litt friskluft selv med litt rufsete vær (om det er det enda).
      Stor helge klem til deg fra vinterlige nord
      God helg til deg og Gamle Gubben Grå

    2. Fikk samme brev, selv da jeg hadde bedt om møte med Nav. Gjett om jeg sa ifra. Fikk svar at det var et standard brev. Jeg mente de kunne lage et for oss som faktisk tok kontakt selv. Skjønner at det er ikke etterfulgt. 😢. Kjennes dessverre på kroppen dette været, men snart er det vår 💐💐💐. Ha en fin dag

    3. Faktisk så ble det til at eg leste det innlegget til kokken, helt uten vilje faktisk. Til min forsvar så har eg sånn touch skjerm på pc og vipps så var eg inne hos kokken!! Skremmende innlegg ja, har selv sett personer gå skikkelig bananas på apoteket fordi de ikkje får ut det de ønsker av medisiner. (Det er liksom ikkje akkurat det man spøker med) Man kan aktivere en forespørsel på resept på nett på det “helse Norge”, men om det er sterkere medisin som ønskes må man faktisk møte på legekontoret (Typ A-resepter)

      Det høres jo ut som du også har strikket en del 🙂 Eg har også en HAUG med uferdige prosjekt og eg får dårlig samvittighet for det! Rensket opp en del for et par år siden og det som ligger igjen burde blitt gjort ferdig 🙂

      LAG deg en flott fredag, og det er jo syns, men du fikk faktisk rett ang den halvmetern m snø…*Kondolanse oversendes*

      Vibbedille 🙂

    4. Her er det mye kjipt som du sa. Får håp at det blir bedre i morgen av den ene og andre.
      Takk for oppdateringer av toppbloggere.
      Du har jo gjort mye strikking likevel. Gensere jeg hadde strikket er for smådokkene mine:)

    5. NAV er NAV – de skjønner ikke at slikt sårer. Selv om det er standardbrev. Det ødelegger faktisk en kveld…eller to.
      Du får finne deg et strikkeprosjekt 🙂 Endelig kom mat-innlegget etter 2 uker! 🙂

    6. Jeg er ganske så ny blogger, og jeg må si at jeg skjønner heller ikke greia med at enkelte ikke skriver noe nytt på mange dager, men allikevel troner på toppen.
      Faktisk litt irriterende, spesielt når jeg føler jeg skriver om noe litt mere nyttig enn hudkrem og hva jeg spiser til middag. Jeg gidder forsåvidt ikke lese de på bloggtoppen, jeg nøyer meg med å lese din og mammapåfirehjul.

      Jeg vil ikke nødvendigvis være på toppen, men det irriterer meg faktisk litt at de som ikke skriver noe ligger på toppen dag etter dag, uke etter uke, selv inne på miniblogg..

      1. De mest interessante bloggene med de mest interessante temaene finner du ikke på toppen.
        Jeg vil heller ikke nødvendigvis være på topp. Men jeg undrer meg svært over hva som fører folk til topps og hvorfor noen knapt får sidevisninger.

    7. Sist jeg sjekket, definerte FHI nærkontakt som en man har vært på mindre enn to meters avstand fra i mer enn 15 minutter.

      NAV har dessverre trusselformuleringer i de fleste av sine standardbrev, uansett omstendighetene rundt. En ukultur, spør du meg. Og ja, det meste ender opp som brukers ansvar, så best å passe på selv at ting skjer. Kanskje en sak for Rødt?

      1. Ja, kanskje Rødt kan lage en sak om det.
        Jeg er tøff, og vet at jeg har grunn til å være delvis sykemeldt. At jeg ha vært samarbeidsvillig og sagt ja til alle NAV sine forslag. Selv når jeg innerst inne mener det er feil løsning. Likevel var det noe med den formuleringen.
        Og jeg tenker at det er en setning som kan kverne litt mye rundt i hodet til folk som har det med å få nattesøvnen ødelagt av dårlig setningsvalg.

    8. Fastlegekontoret mitt tillater forresten at jeg legger inn forespørsel om fornying av resept på faste medisiner digitalt, som godkjennes av fastlegen. Det er samme sted som jeg også kan bestille legetime hos dem på nett. Tror tjenesten koster 6 kroner eller noe deromkring.

      1. Jeg fornyer og reseptene mine på den måten
        Men han her skrøt av at han hadde sluttet med medisiner, så da blir det vel en ny resept – på smertestillende midler. Det trodde jeg åtte forordnes av lege første gangen..

    9. Når kommer ditt innlegg om dine 8 hudpleieprodukter på badet?
      Tror det kan bli ett artig innlegg 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg