La oss bare gi han det.

Husker dere at jeg skrev at Tryvannstårnet skulle legges ut for salg? Nå har investoren Christian Ringnes sagt at han gjerne vil overta tårnet. Han har lyst til å gjøre det om til en 6 etasjes kafe’ og restaurant.
Jeg tror det kunne blitt kult. Jeg kunne godt tenke meg å dra dit for å ta en kopp kaffe-latte og nyte utsikten.
Eller hva med et lite selskap i toppetasjen. Bryllup eller noe slikt.  Kunne fort bli magisk.
Næringslivstopper kunne ta med kunder dit for en lunsj eller middag. Ja, jeg tror Christian Ringnes er inne på et konsept som virkelig kan være noe som kan bli bra. Virkelig bra.

Det jeg derimot ikke er enig med Ringnes i er at han mener at Oslo kommune skal gi han Tryvannstårnet gratis.
Akkurat hva han burde gi for tårnet er jeg usikker på. Det har vel en takst, og så må han komme med et bud. Så får vi se om det er andre interessenter som melder seg og hva de eventuelt er villige til å betale.

Ringnes er ferdig med 70-års feiringa for noen helger siden. Han fikk litt kritikk for fyrverkeri som noen kanskje husker, og har hatt med seg Nettavisen opp til Tryvann for å fortelle om planene sine for tårnet, men samtidig understreke hvor dyrt det vil bli å få til det han ønsker.

– Dette kommer til å koste over 100 millioner kroner, det er jeg ganske overbevist om, påpeker han.

Kapasiteten i tårnet er heller ikke så stor, så det er ikke all verden med penger å tjene på en restaurant der oppe, sier milliardæren.

At det nok vil koste en god del millioner å få til det han ønsker kan jeg gå med på, men at det ikke på sikt vil være penger å tjene på et slikt konsept…  Det stiller jeg meg tvilende til. Ikke minst tror jeg ikke en fyr som Ringnes ville bruke penger på en slik investering hvis han ikke regnet med å tjene penger på det. Fyren er jo ikke dum heller.

Nettopp det at Christian Ringnes er en klok mann og en smart investor blir forsterket ved dette stuntet med at han mener Oslo kommune bør gi han tårnet.  Finnes det smartere måte å prute på? Når han nå kommer til å betale noen kroner for tårnet så blir jo alt over null en bonus for kommunen ikke sant? Han fremstår som snill selv om han bare betaler en symbolsk sum.

Hvorfor Christian Ringnes skulle investere 100 millioner i noe han selv karakteriserer som et taps prosjekt?
Selvsagt har han svar på det spørsmålet og. Han har nemlig en egen forkjærlighet for stedet.

– Jeg var veldig mye her oppe da jeg vokste opp, for å stå på ski ned Tryvannskleiva. Da vi kom opp til Tryvannstårnet kunne vi endelig spenne på oss skia, mimrer han.

Jeg nekter å tro at han ønsker seg Tryvannstårnet kun av sentimentale grunner og miner om barndommens skiturer.

6 kommentarer
    1. Der kommer kjærringa med enda et treffende bloginnlegg, Unnskyld at jeg kalte deg kjærring, men er enig med en annen blogger som har hedret deg som månedenes blogger i dag, der ordet kjærring er en hedersbetegnelse, og alle superlativer han skrev om deg er det mange som er enig i. 😉 Så fortsett med dine skråblikk på Norge i Dag og den politiske vinklingen på så mye og så mangt så ligger ditt hjerte og politiske engasjement nært.

      1. Takk for flotte ord, og jeg blir overhode ikke krenka av å bli kalt kjerring.
        Jeg føler meg mer krenka når noen kaller meg “jentunge”….(En stund siden sist, men jeg hadde passert 50.)

    2. Det som iallefall kan sies med 100% sikkerhet her, er at Ringnes og hans likemenns motiver ALLTID er økonomiske, og at det ALLTID er sakk om enorme summer! Om så skulle være at en ikke evner å se hvor de store inntektene er å hente i det de måtte ha sett seg ut, så ER de der like forbannet..
      En ting er at dette tårnet skal gjøres til en eller annen form for komersiell virksomhet, men for meg skjærer det seg fullstendig at det er en fyr av Ringnes’ økonomiske kaliber som er gitt å få kloen i dette her for å adde til en formue som allerede er hinsides fatteevne. Dette er tross alt Norge, -og dette tårnet ble faktisk øremerket å skulle være til fellesskapets eie og glede. Så dermed krever det vel ikke all verdens av evner til bare å gå bittelitt ut av boksen her, og istedet bruke dette her til å skape muligheter for x-antall av de som utgjør de respektive fattigdomsproblem, intergreringsproblem, og gud vet hva! Da vil jo innkomsten tjene noe fruktbart, i tillegg til at noe slikt faktisk gir en følelse av å være noenlunde i tråd med den opprinnelige giverens ønsker.
      – Om det skal ha noe for seg å tjate i vei om de respektive problemene er man faktis nødt til å ta i bruk muligheter som byr seg. Ord og edeløse debatter blir bare svada på repeat om en ikke foretar seg en dritt i prasis!

      1. Jeg tipper at Oslo kommune ikke har økonomi til å holde det i den stand det krever. Det er noe med rømningsveier. Alt må jo være så sikkert. Og at man må til Ringnes eller lignende aktører for å finne kapital nok til de investeringene,
        Men hvis han eller hans likesinnede har så mye sentimentale følelser for tårnet, sett det i stand og gi det i gave til folket – ikke omvendt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg